Nyheter Ekonomi
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Krisen går inte på McDonalds

Global finanskris! Massarbetslöshet! Ekonomiskt kaos! Sodexo och andra som är beroende av företagskunder har fått en mer osäker tillvaro. McDonald--s i Värmland går däremot bättre än tidigare.

Publicerad 25 maj 2009
Krisen går inte på McDonalds
Fullt upp i köket på McDonald--s i Karlstad.

Det är kris i världsekonomin. Att säga något annat vore att underdriva. Konkurserna ökar, kronan faller och arbetslösheten stiger. Senast i raden av dystra rapporter var Arbetsmarknadsverkets prognos: en halv miljon arbetslösa svenskar år 2010. För den vanlige svensken innebär krisen allt från en klump i magen, till arbetslöshet och ekonomisk katastrof. Hittills har unga, män och industri­anställda drabbats hårdast, men handeln med dess många anställda är på väg i kapp.

Än så länge har
hotell- och restaurang­­branschen klarat sig relativt bra.
– Man kan konstatera att restaurangsektorn klarat sig bättre än till exempel handeln i storstadssektorn, sade Fredrik Polland på kreditupplysningsföretaget UC i samband med att konkurssiffrorna för mars månad presenterades.
Där visade det sig nämligen att medan många branscher såg skenande konkurs­ökningar, var hotell- och restaurang­branschens siffror i stort sett desamma som för motsvarande kvartal 2008.
Höga men stabila, alltså.
– Hotell- och restaurangbranschen är alltid konkursutsatt, men jag kan ändå tycka att den klarar sig förvånansvärt bra. Synbart har lågkonjunkturen ännu inte slagit så hårt mot branschen, säger Fredrik Polland.

Uppenbarligen är kristid inte automatiskt detsamma som slut på hotell- och krogbesök. När försäkringsbolaget If nyligen frågade svenskar vad de har dragit in på för att spara pengar, svarade bara drygt var tionde att det var uteätandet som fått stryka på foten.
– Man ska inte glömma att många hushåll har sina jobb kvar, och har dessutom fått skattesänkningar och rekordlåga räntor, säger Björn Arnek.
Han är chef för branschekonomi­avdelningen på Sveriges hotell- och ­restaurangföretagare, SHR, och han tycker att lågkonjunkturen hittills verkar ha slagit väldigt ojämnt i branschen.
– Vi är inne i en extrem lågkonjunktur och det är helt klart väldigt många branschföretag som har det tufft just nu. Men det är splittrat. Jag har både träffat företag som aldrig gått så bra som nu, och de som tappat hälften av sin omsättning. Det är framför allt de företag som har andra företag som sina främsta kunder som har det svårt.

Ett av dem är Sodexo
som driver personalrestaurangerna på Volvo personvagnars fabriker i Torslanda. På knappt ett år har runt 2 500 av verkets anställda fått sluta, vilket i sin tur har fått konsekvenser även för personalen på Sodexo.

Mona-Lisa Jireland, Sodexo.
Mona-Lisa Jireland, HRF-representant på Sodexo.

– När antalet matgäster minskade så kraftigt blev det svårt att få lönsamhet i verksamheten. Men Volvo PV ville inte diskutera andra lösningar så i början av året sade Sodexo upp kontraktet, säger ­Mona-Lisa Jireland som är HRF-representant på Sodexo.
Strax därefter, i mars, blev samtliga på Volvo personvagnars restauranger uppsagda. De sista av de cirka sjuttio ­anställda slutar i augusti då kontraktet mellan Volvo person­vagnar och Sodexo går ut.
– Det är mycket oro. Folk undrar ju hur det ska bli. Framför allt de lite äldre som har jobbat här länge, säger Gith Svensson som är ordförande för HRF-klubben för de Sodexoanställda på Volvo.
Även hon slutar i augusti. Efter det vet hon inte riktigt vad som händer. Ännu har hon inte börjat söka andra jobb.
– Jag vet inte vem som vill ­anställa en 45-åring som jag. Dessutom hoppas man ju att ­situationen ska lösa sig.

För än finns det hopp.
I skrivande stund har ingen annan entreprenör fått uppdraget att driva restaurangerna, och såvitt Gith och Mona-Lisa vet så är Sodexo fortfarande med i kampen om kontraktet.– Och om det kommer ett annat företag så kan det ju bli fråga om en 6b-övergång. Men det är många ­saker som ska klaffa och det är inte långt kvar till augusti, säger Mona-Lisa.
Kocken Glenn Ohlsson tycker att ovissheten är värst. Ilskan riktar han mot Volvo.
– Jag tycker att det är för jävligt att vi inte får veta. Inte ett ljud har vi fått höra om hur det ska bli.
Och medan tiden går och uppsägningstiderna går ut blir de Sodexoanställda på restaurangerna färre. Det lägger stor börda på dem som blir kvar till slutet, menar han.
– På min restaurang har vi runt 750 lunchgäster per dag och alldeles för lite personal. Dessutom är köken så över­dimensionerade så att vi nästan borde ha rullskridskor.
De har alla förståelse för att Sodexo har agerat som de har gjort. Det har även Christer Eriksson, HRF-ombudsman i Göteborg, som varit med och förhandlat om uppsägningarna.
– Jag märker att det är fler och fler företag här. Först handlade det mest om extrapersonal och sedan om visstidspersonal. Men nu går det inte längre, så nu börjar företagarna nagga även på de tillsvidareanställda.

Björn Arnek på SHR säger att även om det är dåliga tider i hela landet, så kan man se vissa regionala skillnader.
– Många har det tufft i Göteborg nu, i alla fall på hotellsidan. Sam­tidigt går Gotland och ­Malmö ännu ganska bra.
Det går också fortfarande att hitta landsort­städer där ­hotell- och restaurangbranschen »knallar på i stort sett som tidigare«, säger han.
– Sedan är det ju stor spridning inom länen. De flesta backar, men alla har inte drabbats av den extrema nedgången.

Även arbetslösheten varierar över landet. I slutet av oktober 2008 var runt 3 600 av medlemmarna i Hotell- och restauranganställdas a-kassa arbetslösa. I slutet av mars hade de ökat till nästan 4 100. Den största ökningen stod Halland och Södermanlands län för, samtidigt som de arbetslösa medlemmarna i Jämtland, Västerbotten och Dalarnas län blev färre. Även Värmlands län har drabbats. Här har antalet HRAK-medlemmar utan jobb ökat med en fjärdedel under det senaste halvåret.
Men Patrik Hjelte, ägare till åtta McDonald–s-restauranger i Värmland och i Bohuslän, känner inte av någon kris. Han har nyligen anställt drygt nittio personer.

Parik Hjelte, McDonald's, Karlstad.
Patrik Hjelte, McDonald's-företagare.

– Vi har behov för det. Restaurangerna går bättre än någonsin. Vi har inte alls drabbats av lågkonjunkturen.
Just i dag arbetar han själv på restaurangen på Drottninggatan i Karlstad. Trots snabb betjäning är köerna konstanta.
– Jag tror att det är för att vi har låga priser och för att folk vet vad de får, säger restaurang­chef Henrik Bäckevall.
Elin Fransson har jobbat på restaurangen i snart sju månader. Hon tror att ökningen till viss del beror på att fler börjat se McDonald–s mer som en »riktig restaurang«.
– Varför skulle man inte kunna ha en affärslunch här? Jag skulle kunna ha det.

Det är inte någon särskild kundgrupp som ökat, utan alla grupper kommer lite oftare helt enkelt, säger Patrik. Han tror att det finns flera anledningar till det. Att folk sparar i dåliga tider kan vara en.
– Det är säkert så att folk som tidigare ätit lunch för en hundralapp på ett annat ställe kanske kommer hit i stället. Men de anställda här gör också ett otroligt bra jobb.
Hela trettio av de nya anställda ska börja här på restaurangen. Henrik berättar att intresset för de utannonserade tjänsterna var enormt. Nästan 600 ansökningar kom in. Runt 160 personer kallades till intervju. Henrik och Patrik konstaterar att det var ovanligt många bra sökande.
– De var pålästa, förberedda och ambitiösa. Det var otroligt roligt, säger Henrik.
– Det var så många bra så vi bestämde oss för att anställa fler än vad som var tänkt. Vi hade bara annonserat ut åttio tjänster, men anställde nittiotre, säger Patrik.
Men det kommer att behövas inför sommaren, tror han.
– Den billiga kronan lockar gott om norska turister till Värmland, förutom de svenska förstås, så jag tror att det blir en ­rekordsommar, säger Patrik.

Den visionen delar i alla fall en del av hotell- och restaurangföretagarna. I Konjunkturinstitutets aprilbarometer visade branschens företagare en försiktig optimism inför de tre närmaste månaderna.
– Framför allt hotellen har varit väldigt negativa förut, men är lite mer positiva nu. Restaurangföretagen har hela tiden varit lite mer optimistiska, säger Björn Arnek.
Även han tror att sommaren kan bjuda på en ljusning. Tecken på det är den låga kronkursen, en ökande inhemsk turism och att Sverige i juli tar över ordförandeskapet i EU.
– Vi hoppas på draghjälp av ordförande­skapet. Det innebär många möten med stora sällskap. Mycket är redan inbokat. Man får se de ljusglimtar som finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter stängning

Snabb omställning för snabbmatsrestauranger

Från och med måndag ska inget serveringsställe hålla öppet efter 20.30. Nu är oron stor bland anställda på bland annat snabbmatskedjor.

Publicerad 26 februari 2021 Kommentera
Snabb omställning för snabbmatsrestauranger
Takeaway blir fortsatt möjligt, men från den första mars ska alla serveringsställen i övrigt hålla stängt efter klockan 20.30. Foto: Colourbox

I onsdags presenterade Folkhälsomyndigheten nya restriktioner. Bland annat berörs matställen på handelsplatser, där serveringen kraftigt ska begränsas.

Dessutom meddelade myndigheten att alla serveringsställen, inte bara de med utskänkningstillstånd, ska hålla stängt efter 20.30.

– Det är klart att det är viktigt att bekämpa smittspridningen. Men det här är ytterligare ett slag för vår näring som innebär att folk riskerar att bli av med jobbet, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Det är fortfarande tillåtet att erbjuda takeaway efter halv nio på kvällen. På Max restauranger jobbar man med att ställa om.

– Vi lyssnar och tar in direktiven som regering och myndigheter kommer med och behöver nu snabbt vidta åtgärder för att stänga våra restauranger för sittande gäster tidigare, säger Charlotte Zetterlund, kedjans personalchef, i ett mejlsvar till Hotellrevyn.

I nuläget ser inte kedjan några behov av personalminskningar, men man utesluter det inte om situationen förvärras och det kommer fler restriktioner.

Charlotte Zetterlund säger att man hade önskat mer tydlighet från regeringens sida i kommunikationen med branschen.

– Det hade varit lättare för oss att vidta åtgärder om direktiv och instruktioner varit klarare.

Erica Edberg. Foto: Elis Hoffman

På McDonald’s i Skåne blev oron stor när Folkhälsomyndigheten presenterade de nya bestämmelserna.

– Det är jättemånga som har hört av sig. Det är en oro att man inte kommer att få sina timmar och att det kommer att bli schemaändringar fram och tillbaka, säger Erica Edberg, platsombud på McDonald’s i Eslöv och ledamot i HRF:s avdelningsstyrelse i Syd.

Malin Ackholt hade önskat bättre framförhållning och klarare besked.

– Vi vet att det kan komma ytterligare restriktioner med kort varsel. Detta slår rätt in i våra medlemmars privatekonomi.

 

Nyheter AVTAL 2020

Sista avtalet på plats

I går tecknade HRF och Almega Tjänsteföretagen ett nytt avtal för anställda på bingohallar. Därmed är alla förbundets kollektivavtal klara.

Publicerad 25 februari 2021 Kommentera
Sista avtalet på plats
Avtalet för anställda på bingohallar är klart. Foto: Kicki Nilsson
Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

Det nya avtalet gäller från den 1 januari 2021 till den 30 november 2023, och innehåller löneökningar i två steg. Den första höjningen sker i juli 2021 och motsvarar 736 kronor per månad för en heltidsanställd. Den andra höjningen på 598 kronor sker den 1 december 2022.

Även i övrigt följer det nya bingoavtalet HRF:s andra kollektivavtal, säger förbundets avtalssekreterare Per Persson.
– Vi har fått ut det vi ska enligt samordningen.

Därmed är det sista kollektivavtalet tecknat. Per Persson tycker att en av denna kollektivavtalsrörelses största vinster är de tidigarelagda pensionsinbetalningarna.
– Det är den största satsningen på ungdomar kanske någonsin. Det är en stor grej. 24-åringarna kommer kanske inte tacka oss nu, men om 40 år kommer det att göra skillnad.

Även om avtalsrörelsen nu är över för denna gång, så finns det en hel del arbete kvar att göra, säger Per Persson.
– Nu har vi uppföljningsarbetet kvar att göra, att hantera det som förbundet har förhandlat fram. Vi har en rad arbetsgrupper som ska jobba med olika saker.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter STÖD

Efterlängtat besked om stöd

I dag meddelade regeringen att verksamheter som tvingas stänga av smittskyddsskäl ska kunna få lönekostnaderna täckta av staten. HRF välkomnar beskedet.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Efterlängtat besked om stöd
HRF:s ordförande Malin Ackholt välkomnar dagens besked från regeringen, som innebär mer stöd till företagen. Foto: Mostphotos, Peter Jönsson

I januari antogs den pandemilag som gör det möjligt för regeringen att fatta beslut om att vissa näringsverksamheter ska hålla stängt. I dag presenterades en ändring i det ekonomiska stödpaket som beslutats tidigare. Nyheten innebär att de anställdas löner ska räknas som fasta kostnader, och därmed täckas upp till hundra procent vid en nedstängning.

– Det är glädjande information regeringen kommer med i dag. Det är högst rimligt, så att våra medlemmar kan behålla jobben, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Hon gläds också åt beskedet att företag från och med torsdag ska kunna söka omställningsstöd för perioden augusti–december 2020.

– Stödet hjälper företagens likviditet. Det är synd att det har tagit tid, men det är bra att det kommer. Nu måste pengarna ut, det är väldigt efterlängtat.

Finansminister Magdalena Andersson sade vid en pressträff att de ekonomiska stöden vuxit i omfattning sedan pandemins start, för att nu uppgå till nästan det dubbla jämfört med för ett år sedan.

– Anledningen till att vi gör det här är ju att vi ser ljuset i tunneln, nämligen vaccinet. Och vi vill ju att samhället ska stå redo, att ekonomin ska stå redo att starta upp när smittan trycks ned.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här