Nyheter Ekonomi
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Krisen går inte på McDonalds

Global finanskris! Massarbetslöshet! Ekonomiskt kaos! Sodexo och andra som är beroende av företagskunder har fått en mer osäker tillvaro. McDonald--s i Värmland går däremot bättre än tidigare.

Publicerad 25 maj 2009
Krisen går inte på McDonalds
Fullt upp i köket på McDonald--s i Karlstad.

Det är kris i världsekonomin. Att säga något annat vore att underdriva. Konkurserna ökar, kronan faller och arbetslösheten stiger. Senast i raden av dystra rapporter var Arbetsmarknadsverkets prognos: en halv miljon arbetslösa svenskar år 2010. För den vanlige svensken innebär krisen allt från en klump i magen, till arbetslöshet och ekonomisk katastrof. Hittills har unga, män och industri­anställda drabbats hårdast, men handeln med dess många anställda är på väg i kapp.

Än så länge har
hotell- och restaurang­­branschen klarat sig relativt bra.
– Man kan konstatera att restaurangsektorn klarat sig bättre än till exempel handeln i storstadssektorn, sade Fredrik Polland på kreditupplysningsföretaget UC i samband med att konkurssiffrorna för mars månad presenterades.
Där visade det sig nämligen att medan många branscher såg skenande konkurs­ökningar, var hotell- och restaurang­branschens siffror i stort sett desamma som för motsvarande kvartal 2008.
Höga men stabila, alltså.
– Hotell- och restaurangbranschen är alltid konkursutsatt, men jag kan ändå tycka att den klarar sig förvånansvärt bra. Synbart har lågkonjunkturen ännu inte slagit så hårt mot branschen, säger Fredrik Polland.

Uppenbarligen är kristid inte automatiskt detsamma som slut på hotell- och krogbesök. När försäkringsbolaget If nyligen frågade svenskar vad de har dragit in på för att spara pengar, svarade bara drygt var tionde att det var uteätandet som fått stryka på foten.
– Man ska inte glömma att många hushåll har sina jobb kvar, och har dessutom fått skattesänkningar och rekordlåga räntor, säger Björn Arnek.
Han är chef för branschekonomi­avdelningen på Sveriges hotell- och ­restaurangföretagare, SHR, och han tycker att lågkonjunkturen hittills verkar ha slagit väldigt ojämnt i branschen.
– Vi är inne i en extrem lågkonjunktur och det är helt klart väldigt många branschföretag som har det tufft just nu. Men det är splittrat. Jag har både träffat företag som aldrig gått så bra som nu, och de som tappat hälften av sin omsättning. Det är framför allt de företag som har andra företag som sina främsta kunder som har det svårt.

Ett av dem är Sodexo
som driver personalrestaurangerna på Volvo personvagnars fabriker i Torslanda. På knappt ett år har runt 2 500 av verkets anställda fått sluta, vilket i sin tur har fått konsekvenser även för personalen på Sodexo.

Mona-Lisa Jireland, Sodexo.
Mona-Lisa Jireland, HRF-representant på Sodexo.

– När antalet matgäster minskade så kraftigt blev det svårt att få lönsamhet i verksamheten. Men Volvo PV ville inte diskutera andra lösningar så i början av året sade Sodexo upp kontraktet, säger ­Mona-Lisa Jireland som är HRF-representant på Sodexo.
Strax därefter, i mars, blev samtliga på Volvo personvagnars restauranger uppsagda. De sista av de cirka sjuttio ­anställda slutar i augusti då kontraktet mellan Volvo person­vagnar och Sodexo går ut.
– Det är mycket oro. Folk undrar ju hur det ska bli. Framför allt de lite äldre som har jobbat här länge, säger Gith Svensson som är ordförande för HRF-klubben för de Sodexoanställda på Volvo.
Även hon slutar i augusti. Efter det vet hon inte riktigt vad som händer. Ännu har hon inte börjat söka andra jobb.
– Jag vet inte vem som vill ­anställa en 45-åring som jag. Dessutom hoppas man ju att ­situationen ska lösa sig.

För än finns det hopp.
I skrivande stund har ingen annan entreprenör fått uppdraget att driva restaurangerna, och såvitt Gith och Mona-Lisa vet så är Sodexo fortfarande med i kampen om kontraktet.– Och om det kommer ett annat företag så kan det ju bli fråga om en 6b-övergång. Men det är många ­saker som ska klaffa och det är inte långt kvar till augusti, säger Mona-Lisa.
Kocken Glenn Ohlsson tycker att ovissheten är värst. Ilskan riktar han mot Volvo.
– Jag tycker att det är för jävligt att vi inte får veta. Inte ett ljud har vi fått höra om hur det ska bli.
Och medan tiden går och uppsägningstiderna går ut blir de Sodexoanställda på restaurangerna färre. Det lägger stor börda på dem som blir kvar till slutet, menar han.
– På min restaurang har vi runt 750 lunchgäster per dag och alldeles för lite personal. Dessutom är köken så över­dimensionerade så att vi nästan borde ha rullskridskor.
De har alla förståelse för att Sodexo har agerat som de har gjort. Det har även Christer Eriksson, HRF-ombudsman i Göteborg, som varit med och förhandlat om uppsägningarna.
– Jag märker att det är fler och fler företag här. Först handlade det mest om extrapersonal och sedan om visstidspersonal. Men nu går det inte längre, så nu börjar företagarna nagga även på de tillsvidareanställda.

Björn Arnek på SHR säger att även om det är dåliga tider i hela landet, så kan man se vissa regionala skillnader.
– Många har det tufft i Göteborg nu, i alla fall på hotellsidan. Sam­tidigt går Gotland och ­Malmö ännu ganska bra.
Det går också fortfarande att hitta landsort­städer där ­hotell- och restaurangbranschen »knallar på i stort sett som tidigare«, säger han.
– Sedan är det ju stor spridning inom länen. De flesta backar, men alla har inte drabbats av den extrema nedgången.

Även arbetslösheten varierar över landet. I slutet av oktober 2008 var runt 3 600 av medlemmarna i Hotell- och restauranganställdas a-kassa arbetslösa. I slutet av mars hade de ökat till nästan 4 100. Den största ökningen stod Halland och Södermanlands län för, samtidigt som de arbetslösa medlemmarna i Jämtland, Västerbotten och Dalarnas län blev färre. Även Värmlands län har drabbats. Här har antalet HRAK-medlemmar utan jobb ökat med en fjärdedel under det senaste halvåret.
Men Patrik Hjelte, ägare till åtta McDonald–s-restauranger i Värmland och i Bohuslän, känner inte av någon kris. Han har nyligen anställt drygt nittio personer.

Parik Hjelte, McDonald's, Karlstad.
Patrik Hjelte, McDonald's-företagare.

– Vi har behov för det. Restaurangerna går bättre än någonsin. Vi har inte alls drabbats av lågkonjunkturen.
Just i dag arbetar han själv på restaurangen på Drottninggatan i Karlstad. Trots snabb betjäning är köerna konstanta.
– Jag tror att det är för att vi har låga priser och för att folk vet vad de får, säger restaurang­chef Henrik Bäckevall.
Elin Fransson har jobbat på restaurangen i snart sju månader. Hon tror att ökningen till viss del beror på att fler börjat se McDonald–s mer som en »riktig restaurang«.
– Varför skulle man inte kunna ha en affärslunch här? Jag skulle kunna ha det.

Det är inte någon särskild kundgrupp som ökat, utan alla grupper kommer lite oftare helt enkelt, säger Patrik. Han tror att det finns flera anledningar till det. Att folk sparar i dåliga tider kan vara en.
– Det är säkert så att folk som tidigare ätit lunch för en hundralapp på ett annat ställe kanske kommer hit i stället. Men de anställda här gör också ett otroligt bra jobb.
Hela trettio av de nya anställda ska börja här på restaurangen. Henrik berättar att intresset för de utannonserade tjänsterna var enormt. Nästan 600 ansökningar kom in. Runt 160 personer kallades till intervju. Henrik och Patrik konstaterar att det var ovanligt många bra sökande.
– De var pålästa, förberedda och ambitiösa. Det var otroligt roligt, säger Henrik.
– Det var så många bra så vi bestämde oss för att anställa fler än vad som var tänkt. Vi hade bara annonserat ut åttio tjänster, men anställde nittiotre, säger Patrik.
Men det kommer att behövas inför sommaren, tror han.
– Den billiga kronan lockar gott om norska turister till Värmland, förutom de svenska förstås, så jag tror att det blir en ­rekordsommar, säger Patrik.

Den visionen delar i alla fall en del av hotell- och restaurangföretagarna. I Konjunkturinstitutets aprilbarometer visade branschens företagare en försiktig optimism inför de tre närmaste månaderna.
– Framför allt hotellen har varit väldigt negativa förut, men är lite mer positiva nu. Restaurangföretagen har hela tiden varit lite mer optimistiska, säger Björn Arnek.
Även han tror att sommaren kan bjuda på en ljusning. Tecken på det är den låga kronkursen, en ökande inhemsk turism och att Sverige i juli tar över ordförandeskapet i EU.
– Vi hoppas på draghjälp av ordförande­skapet. Det innebär många möten med stora sällskap. Mycket är redan inbokat. Man får se de ljusglimtar som finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här