Nyheter Ekonomi
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Krisen går inte på McDonalds

Global finanskris! Massarbetslöshet! Ekonomiskt kaos! Sodexo och andra som är beroende av företagskunder har fått en mer osäker tillvaro. McDonald--s i Värmland går däremot bättre än tidigare.

Publicerad 25 maj 2009
Krisen går inte på McDonalds
Fullt upp i köket på McDonald--s i Karlstad.

Det är kris i världsekonomin. Att säga något annat vore att underdriva. Konkurserna ökar, kronan faller och arbetslösheten stiger. Senast i raden av dystra rapporter var Arbetsmarknadsverkets prognos: en halv miljon arbetslösa svenskar år 2010. För den vanlige svensken innebär krisen allt från en klump i magen, till arbetslöshet och ekonomisk katastrof. Hittills har unga, män och industri­anställda drabbats hårdast, men handeln med dess många anställda är på väg i kapp.

Än så länge har
hotell- och restaurang­­branschen klarat sig relativt bra.
– Man kan konstatera att restaurangsektorn klarat sig bättre än till exempel handeln i storstadssektorn, sade Fredrik Polland på kreditupplysningsföretaget UC i samband med att konkurssiffrorna för mars månad presenterades.
Där visade det sig nämligen att medan många branscher såg skenande konkurs­ökningar, var hotell- och restaurang­branschens siffror i stort sett desamma som för motsvarande kvartal 2008.
Höga men stabila, alltså.
– Hotell- och restaurangbranschen är alltid konkursutsatt, men jag kan ändå tycka att den klarar sig förvånansvärt bra. Synbart har lågkonjunkturen ännu inte slagit så hårt mot branschen, säger Fredrik Polland.

Uppenbarligen är kristid inte automatiskt detsamma som slut på hotell- och krogbesök. När försäkringsbolaget If nyligen frågade svenskar vad de har dragit in på för att spara pengar, svarade bara drygt var tionde att det var uteätandet som fått stryka på foten.
– Man ska inte glömma att många hushåll har sina jobb kvar, och har dessutom fått skattesänkningar och rekordlåga räntor, säger Björn Arnek.
Han är chef för branschekonomi­avdelningen på Sveriges hotell- och ­restaurangföretagare, SHR, och han tycker att lågkonjunkturen hittills verkar ha slagit väldigt ojämnt i branschen.
– Vi är inne i en extrem lågkonjunktur och det är helt klart väldigt många branschföretag som har det tufft just nu. Men det är splittrat. Jag har både träffat företag som aldrig gått så bra som nu, och de som tappat hälften av sin omsättning. Det är framför allt de företag som har andra företag som sina främsta kunder som har det svårt.

Ett av dem är Sodexo
som driver personalrestaurangerna på Volvo personvagnars fabriker i Torslanda. På knappt ett år har runt 2 500 av verkets anställda fått sluta, vilket i sin tur har fått konsekvenser även för personalen på Sodexo.

Mona-Lisa Jireland, Sodexo.
Mona-Lisa Jireland, HRF-representant på Sodexo.

– När antalet matgäster minskade så kraftigt blev det svårt att få lönsamhet i verksamheten. Men Volvo PV ville inte diskutera andra lösningar så i början av året sade Sodexo upp kontraktet, säger ­Mona-Lisa Jireland som är HRF-representant på Sodexo.
Strax därefter, i mars, blev samtliga på Volvo personvagnars restauranger uppsagda. De sista av de cirka sjuttio ­anställda slutar i augusti då kontraktet mellan Volvo person­vagnar och Sodexo går ut.
– Det är mycket oro. Folk undrar ju hur det ska bli. Framför allt de lite äldre som har jobbat här länge, säger Gith Svensson som är ordförande för HRF-klubben för de Sodexoanställda på Volvo.
Även hon slutar i augusti. Efter det vet hon inte riktigt vad som händer. Ännu har hon inte börjat söka andra jobb.
– Jag vet inte vem som vill ­anställa en 45-åring som jag. Dessutom hoppas man ju att ­situationen ska lösa sig.

För än finns det hopp.
I skrivande stund har ingen annan entreprenör fått uppdraget att driva restaurangerna, och såvitt Gith och Mona-Lisa vet så är Sodexo fortfarande med i kampen om kontraktet.– Och om det kommer ett annat företag så kan det ju bli fråga om en 6b-övergång. Men det är många ­saker som ska klaffa och det är inte långt kvar till augusti, säger Mona-Lisa.
Kocken Glenn Ohlsson tycker att ovissheten är värst. Ilskan riktar han mot Volvo.
– Jag tycker att det är för jävligt att vi inte får veta. Inte ett ljud har vi fått höra om hur det ska bli.
Och medan tiden går och uppsägningstiderna går ut blir de Sodexoanställda på restaurangerna färre. Det lägger stor börda på dem som blir kvar till slutet, menar han.
– På min restaurang har vi runt 750 lunchgäster per dag och alldeles för lite personal. Dessutom är köken så över­dimensionerade så att vi nästan borde ha rullskridskor.
De har alla förståelse för att Sodexo har agerat som de har gjort. Det har även Christer Eriksson, HRF-ombudsman i Göteborg, som varit med och förhandlat om uppsägningarna.
– Jag märker att det är fler och fler företag här. Först handlade det mest om extrapersonal och sedan om visstidspersonal. Men nu går det inte längre, så nu börjar företagarna nagga även på de tillsvidareanställda.

Björn Arnek på SHR säger att även om det är dåliga tider i hela landet, så kan man se vissa regionala skillnader.
– Många har det tufft i Göteborg nu, i alla fall på hotellsidan. Sam­tidigt går Gotland och ­Malmö ännu ganska bra.
Det går också fortfarande att hitta landsort­städer där ­hotell- och restaurangbranschen »knallar på i stort sett som tidigare«, säger han.
– Sedan är det ju stor spridning inom länen. De flesta backar, men alla har inte drabbats av den extrema nedgången.

Även arbetslösheten varierar över landet. I slutet av oktober 2008 var runt 3 600 av medlemmarna i Hotell- och restauranganställdas a-kassa arbetslösa. I slutet av mars hade de ökat till nästan 4 100. Den största ökningen stod Halland och Södermanlands län för, samtidigt som de arbetslösa medlemmarna i Jämtland, Västerbotten och Dalarnas län blev färre. Även Värmlands län har drabbats. Här har antalet HRAK-medlemmar utan jobb ökat med en fjärdedel under det senaste halvåret.
Men Patrik Hjelte, ägare till åtta McDonald–s-restauranger i Värmland och i Bohuslän, känner inte av någon kris. Han har nyligen anställt drygt nittio personer.

Parik Hjelte, McDonald's, Karlstad.
Patrik Hjelte, McDonald's-företagare.

– Vi har behov för det. Restaurangerna går bättre än någonsin. Vi har inte alls drabbats av lågkonjunkturen.
Just i dag arbetar han själv på restaurangen på Drottninggatan i Karlstad. Trots snabb betjäning är köerna konstanta.
– Jag tror att det är för att vi har låga priser och för att folk vet vad de får, säger restaurang­chef Henrik Bäckevall.
Elin Fransson har jobbat på restaurangen i snart sju månader. Hon tror att ökningen till viss del beror på att fler börjat se McDonald–s mer som en »riktig restaurang«.
– Varför skulle man inte kunna ha en affärslunch här? Jag skulle kunna ha det.

Det är inte någon särskild kundgrupp som ökat, utan alla grupper kommer lite oftare helt enkelt, säger Patrik. Han tror att det finns flera anledningar till det. Att folk sparar i dåliga tider kan vara en.
– Det är säkert så att folk som tidigare ätit lunch för en hundralapp på ett annat ställe kanske kommer hit i stället. Men de anställda här gör också ett otroligt bra jobb.
Hela trettio av de nya anställda ska börja här på restaurangen. Henrik berättar att intresset för de utannonserade tjänsterna var enormt. Nästan 600 ansökningar kom in. Runt 160 personer kallades till intervju. Henrik och Patrik konstaterar att det var ovanligt många bra sökande.
– De var pålästa, förberedda och ambitiösa. Det var otroligt roligt, säger Henrik.
– Det var så många bra så vi bestämde oss för att anställa fler än vad som var tänkt. Vi hade bara annonserat ut åttio tjänster, men anställde nittiotre, säger Patrik.
Men det kommer att behövas inför sommaren, tror han.
– Den billiga kronan lockar gott om norska turister till Värmland, förutom de svenska förstås, så jag tror att det blir en ­rekordsommar, säger Patrik.

Den visionen delar i alla fall en del av hotell- och restaurangföretagarna. I Konjunkturinstitutets aprilbarometer visade branschens företagare en försiktig optimism inför de tre närmaste månaderna.
– Framför allt hotellen har varit väldigt negativa förut, men är lite mer positiva nu. Restaurangföretagen har hela tiden varit lite mer optimistiska, säger Björn Arnek.
Även han tror att sommaren kan bjuda på en ljusning. Tecken på det är den låga kronkursen, en ökande inhemsk turism och att Sverige i juli tar över ordförandeskapet i EU.
– Vi hoppas på draghjälp av ordförande­skapet. Det innebär många möten med stora sällskap. Mycket är redan inbokat. Man får se de ljusglimtar som finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter restriktioner

Senare stängning skjuts fram

I dag meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att de begränsningar som nu gäller kommer att förlängas till den 1 juni. Det innebär att restaurangernas stängning ligger kvar på 20.30 i ytterligare ett par veckor.  

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Senare stängning skjuts fram
Ingen alkoholservering efter 20, och stängning 20.30. Restriktionerna gäller fortsatt och fram till 1 juni. Foto: Mostphotos

Många hade hoppats att den 17 maj skulle vara dagen som restriktionerna lättades något. Så blir inte fallet.

– Vi är inte där än, sade statsminister Stefan Löfven på en presskonferens.

Enligt regeringen och Folkhälsomyndigheten ligger smittspridningen fortsatt på för hög nivå, även om det finns positiva tecken. Trycket på vården är högt, och regionerna har uttryckt önskemål om att inte gå för fort fram med lättnader.

– Vi hade hoppats på en lättnad, framför allt av öppettiderna på restauranger, eftersom vi vet att de hade klarat av det. Men myndigheterna gjorde en annan bedömning, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Från den 1 juni kommer däremot restriktionerna att justeras. Då förlängs de begränsade öppettiderna för restauranger till 22.30.

Samma datum kommer nöjesparkerna att kunna öppna upp, med en begränsning på en person per 20 kvadratmeter. För Gröna Lunds del innebär det att man kan ta emot max 3 100 gäster samtidigt, en femtedel av det normala antalet besökare.

– Det känns helt fantastiskt att vi nu äntligen får slå upp portarna, efter 1,5 år av nedstängning, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell i ett pressmeddelande.

Nyheter bokning

Scandic blir vaccinmottagning

Scandic öppnar upp för vaccinering mot covid-19 i sina lokaler. Hos Scandic Swania i Trollhättan blir en konferenslokal från i dag plats för massvaccinering. Jättebra, tycker Merlita Andersson som arbetar i housekeeping.

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Scandic blir vaccinmottagning
En lokal hos Scandic Swania används för vaccinering. Foto: Scandic

 Hotelldirektör Charlotta Sandblom berättar att det var vårdföretaget Kry som kontaktade dem för en visning av lokalerna.
– De kände till vårt Stay safe-arbete och vi har en konferenslokal i markplan med separat entré direkt utifrån.

Charlotta Sandblom tvekade inte att upplåta lokalerna för vaccinering.
– Det är klart att vi funderade på hur det här skulle påverka personal och gäster, men det är friska personer som kommer och det är jätteroligt i dessa tider att få bokningar. Samtidigt bidrar vi till samhällsnyttan.

Swania är ett av flera Scandic som tillfrågats om vaccinering i sina lokaler, säger Charlotta Sandblom.
– Våra hotell ligger ofta stadsnära och har bra lokaler.

Merlita Andersson. FOTO: Privat.

Housekeeping på Scandic Swania kommer att sköta den dagliga städningen. Kry ansvarar själva för all hantering och städning av den medicinska utrustningen.

Merlita Andersson som arbetar i housekeeping har varit med och förberett lokalen inför vaccineringarna.

– Vi har städat så att allt ska vara klart tills de kommer med sina saker för vaccineringen. Det här är jättebra, bra att fylla huset, säger hon.

Nyheter FÖRHANDLING

HRF kräver svar om enstaka dagar

Ett företag har under nio månader haft enstaka dagar-anställningar motsvarande 53 000 arbetstimmar. Hotell- och restaurangfacket har begärt central förhandling.

Publicerad 11 maj 2021 1 kommentar
HRF kräver svar om enstaka dagar
Ett företag har lagt ut 53 000 arbetstimmar i anställningsformen enstaka dagar. Nu har HRF begärt central förhandling med Visita. Foto: Colourbox

I förra årets avtalsrörelse var enstaka dagar en av de stora frågorna för Hotell- och restaurangfacket. Anställningsformen ska användas när det inte går att schemalägga arbetstiden, om arbetet är oregelbundet till sin karaktär eller när arbetsgivaren har behov av tillfällig arbetskraft. HRF:s bild var att enstaka dagar tillämpades mer än nödvändigt.

I det nya kollektivavtalet finns en skrivning som innebär att den arbetsgivare som anses ha missbrukat anställningsformen inte längre ska kunna använda den. Nu står den första centrala förhandlingen för dörren.

– Vi kommer att jobba aktivt med den här frågan hela avtalsperioden, säger Emil Bäckström, central ombudsman på HRF.

Så säger avtalet

Gröna riks 4§ 1:2
”De centrala parterna kan vid central förhandling komma överens om att ett bolag temporärt ska undantas från rätten att använda sig av anställningsformen anställning för enstaka dagar. Fråntagandet av ovanstående rätt kan aktualiseras om de centrala parterna bedömer att bolaget konsekvent och grovt bryter mot kollektivavtalets förutsättningar för att använda sig av anställningsformen. Fråntagande av rättigheten gäller under den tid och vid den/de enhet/er som parterna överenskommer.”

Det aktuella företaget har under perioden april–december lagt ut 53 000 timmar i enstaka dagar. Det motsvarar ungefär 25 heltidstjänster.

Emil Bäckström har begärt förhandling med Visita, men något datum är ännu inte satt.

– Om Visita är seriösa med att vilja stävja det här måste de också inse att det här är ett typexempel på missbruk av enstaka dagar.

Fråga om jobbet.
105
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här