Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Kockar vann över färdigmaten

Fler gäster, lägre kostnader och roligare arbetsplats. Det blev resultatet när kockarna på vägkrogen fick laga maten från grunden och slapp det färdiglagade.

Publicerad 19 augusti 2003

Anders och Thomas Eriksson är kockar på en vägkrog vid Svinesund alldeles vid norska gränsen i norra Bohuslän.
De och deras arbetskamrater, sammanlagt 15 personer, tyckte att jobbet blev för trist när företaget, Carestel, bestämde att alla vägkrogar skulle ha samma färdiglagade mat.
– Till och med ris och spagetti och alla såser kom färdiga från en fabrik i Varberg och vi skulle bara värma, berättar Thomas Eriksson, den yngre av de två, som trots samma efternamn inte är släkt.
– Företaget vill nog anställa alla som restaurangbiträden och slippa ha kockar för att spara pengar, säger Thomas Eriksson.

Restaurangen ingick tidigare i Rastakoncernen och när Rasta gick i konkurs blev Carestel den nya arbetsgivaren.
– Det var en svår mental omställning. Vi var vana att laga allt själva, nu blev matsedeln centraliserad, säger Anders Eriksson. Man kunde inte längre påverka sitt jobb.
Sous-vide heter maten, som vissa tror ska bli en stor sak i matsverige.
– Men kalops ska inte smaka likadant i Skåne som i Bohuslän eller Stockholm, säger Anders Eriksson, som har varit kock på samma ställe sedan 1996.
Även gästerna tyckte att maten var trist, de blev färre och färre.
De anställda bad att få göra ett försök, slippa den färdiglagade maten och laga själva i stället. De fick klartecken och tre försöksmånader på sig.
Hur gick ert försök?
– Det gick bra, säger Anders.

Lunchgästerna märkte snart att maten hade blivit bättre och restaurangen fick fler och fler besök.
– Vi ökade från 100 till 150 på lunchen, många som arbetar i närheten kom hit och åt. Råvarorna blev billigare för företaget när vi lagade allt själva och vi klarade detta med samma personal, vi tog inte in några extra.
– När vi följde Carestels recept minskade antalet gäster hela tiden, nu har det vänt.
Anders och Thomas Eriksson, kockar på Carestel, Svinesund.
Nu är försöket utvärderat och fortsättningen blir en kompromiss.
– Vi ska fortsätta laga det mesta själva, men köper en del från fabriken i Varberg. Allt där är inte dåligt. Några såser och vissa köttgrytor är riktigt bra, och dem tar vi in. Och dagens rätt, som de annonserar, måste vi ha. För övrigt lagar vi själva och kan även påverka matsedeln. Om de har en kålpudding som vi vet att vi inte kan sälja så tar vi inte in den utan lagar kåldolmar från grunden i stället.
– Jobbet har blivit roligare, säger Anders Eriksson.

Foto: Marco Iaconelli

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här