Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Kockar vann över färdigmaten

Fler gäster, lägre kostnader och roligare arbetsplats. Det blev resultatet när kockarna på vägkrogen fick laga maten från grunden och slapp det färdiglagade.

Publicerad 19 augusti 2003

Anders och Thomas Eriksson är kockar på en vägkrog vid Svinesund alldeles vid norska gränsen i norra Bohuslän.
De och deras arbetskamrater, sammanlagt 15 personer, tyckte att jobbet blev för trist när företaget, Carestel, bestämde att alla vägkrogar skulle ha samma färdiglagade mat.
– Till och med ris och spagetti och alla såser kom färdiga från en fabrik i Varberg och vi skulle bara värma, berättar Thomas Eriksson, den yngre av de två, som trots samma efternamn inte är släkt.
– Företaget vill nog anställa alla som restaurangbiträden och slippa ha kockar för att spara pengar, säger Thomas Eriksson.

Restaurangen ingick tidigare i Rastakoncernen och när Rasta gick i konkurs blev Carestel den nya arbetsgivaren.
– Det var en svår mental omställning. Vi var vana att laga allt själva, nu blev matsedeln centraliserad, säger Anders Eriksson. Man kunde inte längre påverka sitt jobb.
Sous-vide heter maten, som vissa tror ska bli en stor sak i matsverige.
– Men kalops ska inte smaka likadant i Skåne som i Bohuslän eller Stockholm, säger Anders Eriksson, som har varit kock på samma ställe sedan 1996.
Även gästerna tyckte att maten var trist, de blev färre och färre.
De anställda bad att få göra ett försök, slippa den färdiglagade maten och laga själva i stället. De fick klartecken och tre försöksmånader på sig.
Hur gick ert försök?
– Det gick bra, säger Anders.

Lunchgästerna märkte snart att maten hade blivit bättre och restaurangen fick fler och fler besök.
– Vi ökade från 100 till 150 på lunchen, många som arbetar i närheten kom hit och åt. Råvarorna blev billigare för företaget när vi lagade allt själva och vi klarade detta med samma personal, vi tog inte in några extra.
– När vi följde Carestels recept minskade antalet gäster hela tiden, nu har det vänt.
Anders och Thomas Eriksson, kockar på Carestel, Svinesund.
Nu är försöket utvärderat och fortsättningen blir en kompromiss.
– Vi ska fortsätta laga det mesta själva, men köper en del från fabriken i Varberg. Allt där är inte dåligt. Några såser och vissa köttgrytor är riktigt bra, och dem tar vi in. Och dagens rätt, som de annonserar, måste vi ha. För övrigt lagar vi själva och kan även påverka matsedeln. Om de har en kålpudding som vi vet att vi inte kan sälja så tar vi inte in den utan lagar kåldolmar från grunden i stället.
– Jobbet har blivit roligare, säger Anders Eriksson.

Foto: Marco Iaconelli

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter LAS

Två LO-förbund hakar på las-uppgörelse

Fackförbunden IF Metall och Kommunal väljer att ansluta sig till den uppgörelse som PTK och Svensk Näringsliv gjorde i oktober. Det handlar bland annat turordningsregler och omställning.

Publicerad 4 december 2020 Kommentera
Två LO-förbund hakar på las-uppgörelse
Kommunal är ett av LO-förbunden som nu ansluter sig till den uppgörelse kring las och omställning som PTK och Svenskt Näringsliv undertecknat. Även IF Metall går med. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

I mitten av oktober valde LO att säga nej till förslaget som fanns om nya regler inom arbetsrätt och omställning. Organisationerna PTK och Svenskt Näringsliv sade ja, och regeringen valde att jobba vidare med deras överenskommelse.

I dag meddelade LO-facken Kommunal och IF Metall att de väljer att ansluta sig.
– När vi får möjlighet att direkt förhandla med Svenskt Näringsliv så tar vi det ansvaret, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare på Kommunal, vid en pressträff.

De båda LO-förbunden har fått till två stora förändringar i den uppgörelse som fanns. Dels har tidsgränsen sänkts för när den som har en särskild visstidsanställning ska erbjudas en tillsvidareanställning, från 18 till 12 månader. Särskild visstid ersätter i uppgörelsen allmän visstid. Dels har man fått gehör för att det ska finnas upp till tre månaders omställningstid när en anställd får minskad tjänstgöringsgrad, så kallad hyvling.

Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande, är inte förvånad över att IF Metall väljer att ansluta sig till överläggningarna.
– Jag har uppfattat IF Metall som väldigt tydliga med att de ser frågor om kompetensutveckling som oerhört viktiga för medlemmarna. Sedan om det skulle resultera i den här överenskommelsen, det har jag inte spekulerat om.

Att det här skulle skada LO och dess sammanhållning tror hon inte.
– Nej, det här handlar om att två förbund har gått vidare för att det är viktiga frågor för deras medlemmar. Det finns inget som säger att de inte kan göra det. Nu är det viktigt att LO diskuterar strategin i det fortsatta arbetet.

Överväger HRF att ansluta sig till uppgörelsen?
– Vi har inte haft en intern diskussion utifrån det ställningstagande som IF Metall och Kommunal har gjort. Vårt ansvar är att förhandla fram något som är bra för våra medlemmar, och det finns många delar i den uppgörelsen som inte är det. Nu ska vi se hur LO:s gemensamma strategi ser ut framöver.

Nyheter A-KASSA

Pressad väntan på a-kassa

Medlemmar i Hotell- och restauranganställdas a-kassa har under pandemin behövt vänta upp till 15 veckor på att få sin ersättning. Väntetiden är nu kortare, men fortfarande längre än i andra branscher.

Publicerad 4 december 2020 Kommentera
Pressad väntan på a-kassa
Rekordmånga arbetslösa inom branschen ger långa väntetider för att få a-kassa. Foto: Madelen/Mostphotos

Utan jobb och utan pengar. Så är läget för många av de hotell- och restauranganställda som förlorat jobbet på grund av coronaviruset. Under pandemin har väntetiderna för att få ut ersättning från a-kassan ökat kraftigt.

Just nu ligger väntetiden på nio veckor för medlemmar i Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK. Det är två veckor längre än genomsnittet för alla a-kassor. Och väntetiderna har varit uppe i så mycket som 15 veckor.

Karin Pettersson, föreståndare för HRAK, inser att detta innebär stora problem för de drabbade.
– Jag förstår att de är besvikna och vi tycker själva att det är oacceptabelt. Många medlemmar har en tuff situation, det märker vi på samtalen. Det kan vara flera i hushållet som arbetar i branschen. Människor är oroliga för att behöva gå ifrån hus och hem, och tvingas låna pengar.

Hittills i år har HRAK betalat ut ersättning till 23 000 personer. Ett vanligt år brukar det vara omkring 13 000. Karin Pettersson beskriver situationen som extrem.
– Vår organisation befinner sig i stabsläge. Vi har fått viss hjälp av andra a-kassor, men det är så otroligt stora volymer.

Medlemsantalet har i år gått från 73 500 till 93 500.
– De tre sista veckorna har vi fått in omkring 2 000 nya medlemmar som känner oro för sin framtid inom branschen. Vår prognos är att de också kommer att söka ersättning.

HRAK har fått extra ekonomiskt tillskott för att kunna anställa fler handläggare, men det löser inte problemen på kort sikt, säger Karin Pettersson.
– Det tar 12 till 24 månader för en handläggare att bli fullt ut produktiv. Vi har ett komplext gammalt regelverk med otroligt många villkor som ska uppfyllas. Vi har gjort beslutsfattare uppmärksamma på att reglerna behöver förenklas.

Ett fortsatt problem är också att arbetsgivare dröjer med att lämna arbetsgivarintyg eller fyller i dem på fel sätt.

Att vara arbetslös på grund av pandemin innebär en ny sorts press, säger Karin Pettersson.
– Det finns sorg och frustration bland serviceproffs som inte vet om de kommer att kunna jobba inom sitt yrke igen. Hur branschen kommer ut på andra sidan vet vi ju inte. Men vi kalkylerar med en hög arbetslöshet även under 2021 och en bit in på 2022.

I april bedömer Karin Pettersson att HRAK kommer att vara nere i samma väntetider som övriga a-kassor.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här