Arbetslivsakuten DILEMMA

Janna sa nej – då blev gästen arg

Hotellgästen vill ta med sig några kompisar upp på rummet för en efterfest. Dessutom vill han ha mer alkohol, att baren har stängt borde väl inte vara något problem, tycker gästen. Receptionisten Janna säger nej. »Passa dig jävligt noga«, skriker gästen och vräker sig över disken. Hur ska Janna agera nu?

Publicerad 5 juni 2020
Janna sa nej – då blev gästen arg
Hur ska Janna hantera den arga gästen? Illustration: Mattias Käll

»Lite som när man avleder små barn«

Torbjörn Helmuth, konsult i ledarskap, konflikthantering och krisstöd:

Torbjörn Helmuth. Foto: Privat

– När Janna står där med en berusad och arg gäst ska hon försöka behålla sitt lugn. Det är naturligt att bli rädd eller arg när någon provocerar, men ta ett djupt andetag och tänk på kroppsspråket, var varken offensiv eller passiv. Tänk: »det här handlar inte om mig«.
Repetera gärna vad personen säger och berätta att det känns hotfullt. Många gånger backar folk då. Fyll på med empati, även om du inte känner det, »jag förstår att du vill ha med kompisar upp«. Var tydlig med att det är hotellet som har en policy och visa den gärna skriftligt.
– Ge om möjligt valmöjligheter, till exempel att de kan gå och dricka någon annanstans. Det är lite som när man avleder små barn.

– Det är svårt att säga när Janna bör larma, genom att till exempel kalla på vaktbolag. Hoten stannar ofta vid det verbala, men hon får gå på magkänsla. Hur rädd känner hon sig? Kan hon gå undan? Finns det någon annan där som hon kan kalla på?

– Men det viktigaste är att förbereda sig innan något har hänt. Tittar man på hur medarbetare mår efter att ha utsatts för hot kan man ofta back-tracka till hur arbetsmiljön ser ut i vardagen. Är det en trygg arbetsplats där det har gjorts riskbedömning och förebyggande arbete brukar det gå bättre.

Prova gärna att öva på rollspel med hotfulla situationer.

– Jag som medarbetare har nytta av att ha tänkt tanken att något kan hända, och fundera på hur jag ska agera då. Prova gärna att öva på rollspel med hotfulla situationer. Det går faktiskt att provocera fram den riktiga känslan.

– När arbetspasset börjar kan man göra en mental incheckning. Hur har jag sovit, ätit, känner jag mig stark? Om svaret är nej får jag vara vaksam, eftersom jag kommer ha sämre beredskap att hantera besvärliga situationer. Efterarbetet är viktigt.
– Det ska finnas rutiner för om något händer och kunskap om vilka reaktioner man kan förvänta sig. Det är inte självklart att skicka hem den som utsatts, kanske mår personen bäst av att få vara kvar på jobbet just då.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här