Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Ingen restauranganställd kunde bevisa diskriminering

»Du kan inte svenska, därför kan jag inte ge dig anställning här.« Det fick den arbetssökande höra under intervjun. Arbetsgivaren sa också att kunderna inte gillade invandrare. Men hos diskrimineringsombudsmannen lades ärendet ned, liksom de andra fallen från krogbranschen som avgjordes under 2003.

Publicerad 28 januari 2004

År 2003 gjordes runt 400 anmälningar om etnisk diskriminering i arbetslivet, 100 fler än år 2001. Det gällde allt från arbetsgivare som gjort rasistiska uttalanden till orättvisa tjänstetillsättningar, omplaceringar och uppsägningar.

Nio av anmälningarna kom från hotell- och restauranganställda. Fyra av dem är avslutade – utredningarna är nedlagda. Så går det med en stor majoritet av anmälningarna om etnisk diskriminering i arbetslivet.
Den vanligaste anledningen är brist på bevis. Ofta står ord mot ord.

De flesta som behandlas orättvist på grund av sitt ursprung anmäler det inte.
– Anmälningarna speglar inte alls hur det ser ut i verkligheten, säger Paula Jonsson, jurist och utredare hos DO. Man brukar uppskatta att 100 anmälningar motsvarar 4 000 fall av diskriminering.
Zeljko Klemse på HRF:s Sörmlandsavdelning håller med om att nio anmälningar inte motsvarar hur det faktiskt ser ut.
– Men problemet ska inte överdrivas. Etnisk diskriminering är inget jätteproblem i hotell- och restaurangbranschen, säger han.
– Det räcker ju att en enda människa blir utsatt för att det ska vara ett problem, säger Malin Ackholt, ombudsman på HRF.

Att så få anmäler etnisk diskriminering beror inte bara på okunskap.
– Många är helt enkelt så vana att bli utsatta för diskriminering att de inte reagerar längre, säger Paula Jonsson på DO.
Både Zeljko Klemse och Paula Jonsson tycker att den som är med i facket ska kontakta sin lokala ombudsman innan man gör en anmälan till DO.
– Facket är ofta bättre på att lösa problem med arbetsgivaren, säger Zeljko Klemse.

Så gick det för anmälningarna från branschen
* Anställd man på Sodexho-restaurang placerades om. Ärendet nedlagt.
* Man nekades anställning på Mc Donald’s. Ärendet nedlagt.
* Servitör på Kolmården trakasserades av arbetsgivaren. Ärendet nedlagt.
* Restauranganställd man trakasserades av arbetsgivaren. Ärendet nedlagt.
* Sodexho-anställd man trakasserades av arbetsgivaren. Ärendet ej avgjort.
* Gate Gourmet-anställd kvinna sades upp på grund av arbetsbrist. Ärendet ej avgjort.
* Kvinnlig dealer på Casino Cosmopol förbigången vid tjänstetillsättning. Ärendet ej avgjort.
* Restauranganställd man trakasserad. Ärendet ej avgjort.
* Restauranganställd man uppsagd. Ärendet ej avgjort.

Om diskriminering
* Etnisk diskriminering definieras som ”orättvis eller kränkande behandling på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse”.
* Ombudsmannen mot etnisk diskriminering, DO, är en statlig myndighet som funnits sedan 1986.
* Av anmälningarna till DO kommer 50 procent från arbetssökande och 50 procent från anställda.
* 50 procent av anmälningarna om etnisk diskriminering i arbetslivet gäller trakasserier.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här