Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Inga åtgärder mot Scandic Europa

Det blir inget föreläggande mot Scandic Europa i Göteborg. I går avslog Arbetsmiljöverket skyddsombudets begäran om åtgärder för att förbättra städpersonalens arbetsmiljö. Facket ser med oro på utvecklingen.

Publicerad 4 april 2014
Inga åtgärder mot Scandic Europa
Juan Torres, skyddsombud på hotell Scandic Europa i Göteborg, är besviken. Foto: Anna-Lena Lundqvist

– Jag är besviken. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu. Men kampen fortsätter, säger Juan Torres, skyddsombud på Scandic Europa i Göteborg. Det var i oktober förra året som han anmälde sin arbetsgivare till Arbetsmiljöverket, och krävde åtgärder av den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för hotellets städare. Bakgrunden till anmälan var den nya städmodell som i höstas infördes på en del av Scandickedjans hotell. I den nya modellen, som gäller rum där gästen bor över, har antalet städmoment minskats kraftigt. Varje rum beräknas därför bara ta några minuter att städa. På en del hotell har detta medfört att mängden rum per städare och pass ökat kraftigt, med sjukskrivningar och ont i kroppen som följd. 

Arbetsmiljöverket har gjort två inspektioner på Scandic Europa. Vid den första, i november 2013, konstaterades att personalen upplevde ökad stress och att det kunde finnas risker för ohälsa om inte lämpliga åtgärder vidtogs. Arbetsgivaren menar dock i sina svar till Arbetsmiljöverket att det finns ett levande arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen med rutiner för att förebygga risker i arbetsmiljön. Arbetsgivaren pekar också på att det enligt kollektivavtalet ska hållas regelbundna samrådsmöten mellan chefer och arbetstagarrepresenter inom städet, och att frågor som rör arbetsbelastning och städtakt kan behandlas där. En linje som Arbetsmiljöverket alltså valde att gå på.

Håkan Wegstedt, hotelldirektör på Scandic Europa, säger att ledningen nu ska arbeta ännu hårdare för att få ett välfungerande arbetsmiljöarbete.
– Vi tycker att vi har haft det även tidigare, men vi har vinnlagt oss om att bli ännu tydligare i vår kommunikation.
– En sådan sak är att under våra möten verkligen kolla att vi har pratat om alla viktiga frågor, att bekräfta att vi är överens i de här frågorna.

Juan Torres säger att situationen på hotellet är bättre i dagsläget. Han oroar sig dock över vad som ska hända nu när Arbetsmiljöverket friat hotellet.
– I dag har jag 32 rum på min lista. Vi får hoppas att cheferna inte höjer antalet rum igen nu när Arbetsmiljöverket har lagt ner anmälan, säger han.

Men på en del andra Scandichotell kvarstår problemen. Mats Kjellberg, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud i Göteborg, säger att det är möjligt att det kan komma att bli fler anmälningar till Arbetsmiljöverket.
– I dagsläget vet jag inte men det är mycket möjligt att det kan bli så. Jag har först och främst bett dem som jobbar på hotellen att föra en dialog med sin arbetsgivare. Om de inte får gehör ska de återkomma till mig.  
Vid det fackliga samrådets årsmöte nyligen presenterade Scandics ledning statistik som de menade visade att det inte går att koppla samman städtakt med sjukskrivningar. Mats Kjellberg är kritisk till resultatet.
– Det gör mig väldigt fundersam. Min uppfattning är att det här är en tickande bomb för Scandic med alla långtidssjukskrivningar.  
Hotell- och restaurangfacket satsar nu på att ta fram egna siffror. Det sker dels genom att skicka ut enkäter till hotellstädare, och dels genom forskning.
– Vi har bett forskare från Arbets- och miljömedicin vid Lunds universitet att studera sambandet mellan städtakt och arbetsskador. Vi vill ha en egen utredning, säger Mats Kjellberg.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter RAPPORT

Rapport: ”Bra med avtalskrav mot sexuella trakasserier”

Ett av HRF:s avtalskrav för nytt kollektivavtal är att stärka skyddet mot sexuella trakasserier från tredje man. Nu får kravet stöd av en ny rapport från Arena Idé.

Publicerad 18 februari 2020 Kommentera
Rapport: ”Bra med avtalskrav mot sexuella trakasserier”
Det är vanligast att anställda inom LO-kollektivet utsätts för sexuella trakasserier från tredje man, till exempel gäst eller kund. Foto: Wavebreakmedia/Mostphotos

Sexuella trakasserier mot anställda är ett stort problem, inte minst i hotell- och restaurangbranschen. Ett sätt att komma till rätta med problemet kan vara att kollektivavtala om arbetsgivarens plikt att agera mot det, menar Lena Svenaeus, arbetsrättsjurist och tidigare Jämställdhetsombudsman i en rapport från tankesmedjan Arena Idé.
– Man ställer sig frågan om det finns något verktyg som vi inte har använt oss av här i Sverige. Och svaret är givet, det är ju kollektivavtalet, säger hon.

Rapporten handlar om hur kollektivavtal används i Kanada för att motverka sexuella trakasserier. Lena Svenaeus menar att en skrivning i kollektivavtalet skulle komplettera och förstärka lagstiftningen i frågan. Det gäller framför allt i fråga om trakasserier från tredje part, till exempel en kund eller kroggäst.
– I den svenska diskrimineringslagen finns inget skydd mot tredje mans våld. Ett krav skulle kunna vara att man måste göra en riskanalys, till exempel på en restaurang, över var de anställda skulle kunna utsättas för tredje mans våld, säger Lena Svenaeus.

Att stärka skyddet mot sexuella trakasserier är ett av kraven inom LO-samordningen inför årets avtalsrörelse. Hotell- och restaurangfacket har valt att fokusera just på skydd mot sexuella trakasserier från tredje part, som till exempel gäster.

Läs hela rapporten ”Kollektivavtal i kampen mot sexuella trakasserier”.

Ingår i temat: Avtal 2020 9 artiklar

Alla artiklar i temat (6 till)
Nyheter MICHELIN

”Kollektivavtal är jätteviktigt”

Hela 15 av de 18 Michelinrestaurangerna i Sverige har kollektivavtal för sina anställda. För en av dem är avtalet lika färskt som stjärnan de fick i går.

Publicerad 18 februari 2020 Kommentera
”Kollektivavtal är jätteviktigt”
Jonas Lagerström på Etoile är glad över Michelinstjärna - och kollektivavtal. Bilden är ett montage. Foto: Samuel Unéus/Årets kock, Mostphotos

I går kväll avslöjades vilka svenska restauranger som upptas i den eftersträvansvärda samlingen av krogar med stjärnor i Michelinguiden. Etoile i Stockholm fick sin första stjärna.

– Det var en stor och nervös dag i går. Vi fick en inbjudan till utdelningen för två veckor sedan, men man vågar ändå inte ha för stora förhoppningar, säger Jonas Lagerström, en av delägarna.

Svenska Michelinrestauranger:

***
Frantzén, Stockholm

**
Daniel Berlin, Skåne Tranås
Vollmers, Malmö
Gastrologik, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
Aloë, Stockholm

*
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Thörnströms Kök, Göteborg
28+, Göteborg
Sav, Malmö
Agrikultur, Stockholm
Ekstedt, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Etoile, Stockholm
PM & Vänner, Växjö

Men det är inte bara en stjärna som är i antågande på restaurangen. Från den 1 mars kommer de anställda också att omfattas av kollektivavtal.

– Ja, det stämmer. Vi gick med i Visita förra veckan faktiskt. Det har varit planen sedan vi startade för snart två år sedan, men det har varit en kostnadsfråga. Det är en jätteviktig del. Vi vill ju locka framtidens kockar och kunna erbjuda bra villkor och stötta dem, säger Jonas Lagerström.

Jonas Lagerström

I kväll stänger de restaurangen för att fira med teamet, vänner och familj.

– Vi har verkligen kämpat för det här. Och vi har gjort det på egen hand, det är inga investerare eller andra som varit inblandade.

Frantzén, som är den enda restaurangen i Sverige med tre stjärnor i Michelinguiden, tecknade kollektivavtal förra våren.

Tre stjärnkrogar saknar avtal: Vollmers och Sav i Malmö, samt Sushi Sho i Stockholm.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter avtal 2020

”Visita kräver fullständigt förfogande”

Visita vill öka pottandelen, frysa minimilönerna och ge arbetsgivarna möjlighet att förlägga helgledighet till hela veckan. HRF ser kraven som ett angrepp på de anställdas möjlighet till ett fungerande privatliv.

Publicerad 14 februari 2020 Kommentera
”Visita kräver fullständigt förfogande”
Visita vill att helgledigheten ska kunna förläggas under alla veckans dagar. Foto: Peter Jönsson, Anna-Lena Lundqvist

Förra veckan växlade Hotell- och restaurangfacket och motparten Visita avtalsyrkanden. HRF:s ordförande Malin Ackholt kallar arbetsgivarnas krav för oerhört långtgående.
– Det är längesedan vi såg yrkanden som var lika långtgående, säger hon.

Det hon framför allt reagerar på är Visitas yrkanden om ledighet. Arbetsgivarna vill ta bort kravet att de anställdas veckovila minst varannan vecka ska förläggas till fredag-måndag. I stället ska ledigheten kunna läggas ut under hela veckan, vill Visita.
– Genom de här kraven vill man fullständigt förfoga över personalen och deras möjlighet att kombinera arbete, privatliv och föräldraskap. Det är oerhört stora förändringar som man föreslår, säger Malin Ackholt.

Fakta: Visitas krav

  • 80 procent av lönehöjningen i pott.
  • Ingångslönerna bibehålls på samma nivå.
  • Om parterna inte kan nå enighet i en central förhandling om pottfördelning ska arbetsgivaren ha rätt att fördela det lokala utrymmet enligt sitt förslag.
  • Veckovilan ska kunna förläggas till veckans alla dagar.
  • Ny bestämmelse om att arbetsgivare ska kunna avtala om att anställd som anställs tidigast tre månader före en lönerevision inte ska ingå i denna.
  • Anställd som uteblivit från arbete 14 kalenderdagar utan giltigt skäl ska anses ha avslutat sin anställning på egen begäran.

Visita vill också frysa minimilönerna och öka andelen av lönehöjningen som fördelas i pott till 80 procent. Arbetsgivarna vill dessutom ha yttersta beslutsrätt i pottfördelningsprocessen, i de fall parterna inte kommer överens.
– Det de säger är att ”vi kan prata med er, men det är vi som bestämmer”. Vi har i dag ett system för tvistelösning i avtalet som fungerar. Det är bara en ingång till att de vill ha hela makten över processen, säger Malin Ackholt.

Malin Ackholt tycker att Visitas krav är oroväckande.
– Vi är bara i början av processen men det ger en oerhört tydlig bild av att arbetsgivarna vill ha ett förhållande där en part bestämmer och den andra fogar sig, säger Malin Ackholt.

Fråga om jobbet.
89
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här