Nyheter

HRF:arna är laddade för stora värvardagen

I dag ska Hotell- och restaurangfacket ut och värva medlemmar som aldrig förr. Över hela landet laddar anställda och förtroendevalda för årets största värvardag.

Publicerad 7 december 2016
HRF:arna är laddade för stora värvardagen
I Stockholm är medlemsvärvarna Valdemar Wredler och Johan Östman ute och värvar tillsammans med HRF-ombudsman Annika de Klonia och drygt 20 andra personer från avdelningen och förbundskontoret. Foto: Anna Simonsson

Hotell- och restaurangfacket har som mål att dagens dryga 30 000 medlemmar ska öka till 60 000 år 2024. Hittills har det gått ganska trögt, men de senaste månaderna verkar det ha vänt. De flesta av förbundets åtta avdelningar visade plus i medlemsstatistiken under oktober och november.
– Det är härligt att se allt som görs i avdelningarna, hur vi gör för att nå framgång. Jag har möte med kassörerna varannan vecka, då tar vi upp olika metoder och försöker lära av varandra. Ett bra exempel är städkampanjen, där man förenar arbetsmiljöaktiviteter med medlemsvärvning, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Just i dag, den 7 december, ska alla avdelningar jobba extra med medlemsvärvning. Avdelning Stockholm-Gotland gör gemensam sak med förbundskontoret och ger sig ut på värvningstur i centrala Stockholm. Målet är att besöka så många ställen som möjligt, säger Annika de Klonia, som är ombudsman och jobbar med organisering.
– Sammanlagt blir vi kanske 26-27 personer, både anställda och förtroendevalda, som ska ut. Vi ska in på ställena och prata med folk i driften så mycket som det bara går, fråga om de vill bli medlemmar. Vi kommer att hålla på hela dagen, men gör paus i lunchrusningen, för då har de inte tid att prata.

Avdelning Syd satsar på natt-uppsökeri på hotell och snabbmatsrestauranger i Malmö.
– Då har vi ofta möjlighet att få träffa personalen på ett annat sätt än på dagen. Särskilt nattreceptionisterna tycker att det är kul, de ser att vi anpassar oss efter dem och branschens arbetstider, säger Katrina Kristoffersson, ombudsman och kassör i avdelning Syd.

I Umeå, där avdelning Nord gör sin insats under dagen, ska man bland annat besöka den nyöppnade Burger King-restaurangen.
– Där ska jag lägga lite krut, det är jättebra att träffa dem när stället är alldeles nytt. Många är också nya i branschen, och det är bästa tiden att träffa dem. Min erfarenhet är att sådant brukar fungera bra och att många som blir medlemmar också stannar kvar. Sedan blir det spontanbesök på andra ställen i stan, säger Anders Frederiksen, ombudsman i avdelning Nord.

I avdelning Sydost ska man besöka arbetsplatser i flera städer. Bland annat i Kalmar, Norrköping och Mjölby. Mest aktivitet blir det dock i Jönköping, berättar Lena Bengtsson Ohlsson, ombudsman och kassör i avdelningen.

Syftet med dagen är att rekrytera så många medlemmar som möjligt, men det finns inte något siffersatt mål.
– Alla avdelningar gör det som fungerar bäst för dem. Förutom att vi ska ut och värva så är den här dagen ett tillfälle att stötta och lära av varandras olika aktiviteter. Det gäller både att lyfta goda exempel och lära av vad som kanske inte fungerade så bra, säger Pim van Dorpel.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här