Nyheter

HRF:arna är laddade för stora värvardagen

I dag ska Hotell- och restaurangfacket ut och värva medlemmar som aldrig förr. Över hela landet laddar anställda och förtroendevalda för årets största värvardag.

Publicerad 7 december 2016
HRF:arna är laddade för stora värvardagen
I Stockholm är medlemsvärvarna Valdemar Wredler och Johan Östman ute och värvar tillsammans med HRF-ombudsman Annika de Klonia och drygt 20 andra personer från avdelningen och förbundskontoret. Foto: Anna Simonsson

Hotell- och restaurangfacket har som mål att dagens dryga 30 000 medlemmar ska öka till 60 000 år 2024. Hittills har det gått ganska trögt, men de senaste månaderna verkar det ha vänt. De flesta av förbundets åtta avdelningar visade plus i medlemsstatistiken under oktober och november.
– Det är härligt att se allt som görs i avdelningarna, hur vi gör för att nå framgång. Jag har möte med kassörerna varannan vecka, då tar vi upp olika metoder och försöker lära av varandra. Ett bra exempel är städkampanjen, där man förenar arbetsmiljöaktiviteter med medlemsvärvning, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Just i dag, den 7 december, ska alla avdelningar jobba extra med medlemsvärvning. Avdelning Stockholm-Gotland gör gemensam sak med förbundskontoret och ger sig ut på värvningstur i centrala Stockholm. Målet är att besöka så många ställen som möjligt, säger Annika de Klonia, som är ombudsman och jobbar med organisering.
– Sammanlagt blir vi kanske 26-27 personer, både anställda och förtroendevalda, som ska ut. Vi ska in på ställena och prata med folk i driften så mycket som det bara går, fråga om de vill bli medlemmar. Vi kommer att hålla på hela dagen, men gör paus i lunchrusningen, för då har de inte tid att prata.

Avdelning Syd satsar på natt-uppsökeri på hotell och snabbmatsrestauranger i Malmö.
– Då har vi ofta möjlighet att få träffa personalen på ett annat sätt än på dagen. Särskilt nattreceptionisterna tycker att det är kul, de ser att vi anpassar oss efter dem och branschens arbetstider, säger Katrina Kristoffersson, ombudsman och kassör i avdelning Syd.

I Umeå, där avdelning Nord gör sin insats under dagen, ska man bland annat besöka den nyöppnade Burger King-restaurangen.
– Där ska jag lägga lite krut, det är jättebra att träffa dem när stället är alldeles nytt. Många är också nya i branschen, och det är bästa tiden att träffa dem. Min erfarenhet är att sådant brukar fungera bra och att många som blir medlemmar också stannar kvar. Sedan blir det spontanbesök på andra ställen i stan, säger Anders Frederiksen, ombudsman i avdelning Nord.

I avdelning Sydost ska man besöka arbetsplatser i flera städer. Bland annat i Kalmar, Norrköping och Mjölby. Mest aktivitet blir det dock i Jönköping, berättar Lena Bengtsson Ohlsson, ombudsman och kassör i avdelningen.

Syftet med dagen är att rekrytera så många medlemmar som möjligt, men det finns inte något siffersatt mål.
– Alla avdelningar gör det som fungerar bäst för dem. Förutom att vi ska ut och värva så är den här dagen ett tillfälle att stötta och lära av varandras olika aktiviteter. Det gäller både att lyfta goda exempel och lära av vad som kanske inte fungerade så bra, säger Pim van Dorpel.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här