Nyheter bidragsjobb

HRF hoppar av samråd om subventionerade jobb

Hotell- och restaurangfacket slutar att yttra sig till Arbetsförmedlingen inför beslut om subventionerade jobb. Arbetsbördan är för tung och missbruket av bidragsjobben är för stort, anser HRF.

Publicerad 11 oktober 2017
HRF hoppar av samråd om subventionerade jobb
HRF:s anställda hanterar 17 000 samrådsärenden per år. Men från första januari är det stopp. Foto: Mostphotos
Per Persson, avtalssekreterare HRF. Foto: Anna-Karin Nilsson

När Arbetsförmedlingen vill placera en person med lönesubvention hos en arbetsgivare måste man först samråda med facket. Facket lämnar in ett yttrande där man bland annat talar om ifall det finns kollektivavtal och beskriver det allmänna läget på arbetsplatsen. Sedan fattar Arbetsförmedlingen ett beslut. Problemet är att man många gånger inte alls tar hänsyn till vad facket säger.
– Vi ser att det blir fler och fler samråd som ska besvaras och det tär på krafterna. När vi inte heller får respons från myndigheten när vi avråder så betyder det att våra medlemmar utnyttjas mer och mer. Det är statliga pengar som inte gör nytta, säger Per Persson, avtalssekreterare i HRF.

Enligt fackets beräkningar handlar det om 1,6 miljarder årligen som går till subventionerade anställningar i hotell- och restaurangbranschen. Det är den bransch som får mest stöd av alla, och Per Persson beskriver den som dopad. Men det är bara 18 procent av alla som haft en subventionerad anställning som får ett riktigt jobb i branschen efteråt.
– Det betyder att det är ungefär 1,3 miljarder kronor som inte gör någon nytta. De går bara rakt ner i arbetsgivarnas fickor. Det här är näst intill laglöst land. Vi ser till exempel att vi får in massor med lönekrav där det ligger någon form av bidragsanställning i botten.

HRF har kartlagt hur mycket arbetstid som går åt till att hantera samråden, som förra året var 17 000 stycken. Det motsvarar ungefär fem heltidstjänster för förbundets anställda. Eller tio procent av den totala arbetstiden på HRF:s åtta avdelningar.
– Det enda vi lägger ner mer tid på är förhandlingar och jour. Det är en oerhört stor del som vi kunde göra något helt annat med. Och det blir så meningslöst, när man inte lyssnar på dem som handlägger ärendena.

Nu har HRF beslutat att sluta yttra sig.  Från och med januari nästa år är det stopp. Syftet är att sätta press på regeringen, så att det blir bättre koll på bidragsjobben. En upprensning är på gång, meddelade regeringen i budgetpropositionen. Men det räcker inte, anser HRF.
– Vi vill ha hårdare krav på arbetsgivarna, så att de kan straffas om de missköter sig. I dag räcker det med att de inte längre får några bidrag. Vi tycker att det här handlar om förskingring av statliga medel.

Förbundet anser också att man bör få kompensation av staten för det arbete som görs.
– Jag hoppas att vi kan fortsätta med samråden i framtiden. Men då krävs det att våra yttranden beaktas och att vi får någon form av ekonomisk ersättning, säger Per Persson.

Spara

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här