Väntetiderna för medlemmarna i Hotell- och restauranganställdas a-kassa förkortades med mellan en och två veckor under 2011. Det samtidigt som antalet medlemmar ökade.
År 2010 tog det i genomsnitt 11 veckor mellan att en medlem i HRAK redovisat sin arbetslöshet på ett kassakort och att ersättningen var utbetald. Förra året hade den tiden förkortats med två veckor för ärenden som gällde grundbelopp och en vecka för inkomstrelaterade ärenden. Det visar siffror från IAF, inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen.
– Det finns flera förklaringar till det. Den största är att vi har ändrat på våra arbetssätt och rutiner. Vi försöker ge mer service till våra medlemmar, till exempel genom att ringa dem om vi har frågor. En annan förklaring är att vi har haft något färre ersättningsärenden eftersom fler medlemmar är inskrivna i program med aktivitetsersättning, säger Karin Pettersson, kassaföreståndare för Hotell- och restauranganställdas a-kassa.
Under förra året ökade HRAK:s medlemmar i antal. Vid årsskiftet hade kassan 50 144 medlemmar, vilket är 525 fler än året innan. Under samma period minskade flertalet av landets a-kassor, däribland Byggnads och Livs kassor. Kassaföreståndare Karin Pettersson tror att det är flera saker som gör att just HRAK ökar.
– Jag tror att en förklaring är att vi helt enkelt har blivit bättre på att förklara nyttan av att ha en arbetslöshetsförsäkring.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.