Nyheter Förhandling
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hotellstädare tvingas gå ner i tid

Från och med i dag tvingas 44 ISS-anställda städare på tre Stockholmshotell att gå ner i arbetstid. Valet de fick var att acceptera eller bli uppsagda. Samtidigt planerar ISS att nyanställa.

Publicerad 1 oktober 2013
Hotellstädare tvingas gå ner i tid
Städare på Clarion Hotel Stockholm, Hilton Slussen och Scandic Sergel Plaza i Stockholm har fått sin arbetstid nedskuren till 75 procent. Foto: Clarion, Hilton, Scandic

– Det är jättetråkigt. Alla är väldigt ledsna här. Vi är stressade över ekonomin, säger Helen Meurk, städerska och platsombud för HRF på Scandic Sergel Plaza i Stockholm.
Hon är en av de 44 ISS-anställda städare, utspridda på tre hotell i Stockholm, som från och med i dag tvingas gå ner från heltid till 75 procent.
– Jag förlorar mycket pengar på det här. Jag har jobbat 20 år på samma ställe, nu börjar jag om på noll igen.

Förhandlingarna mellan tjänsteföretaget ISS Facility Service och Hotell- och restaurangfacket har pågått sedan februari i år. Företaget meddelade då att man ville skära ner arbetstiden för städarna på Scandic Sergel Plaza, Hilton Slussen och Clarion Hotel Stockholm. Anledningen var bland annat att hotellen i stort sett bara tillåter tid för rumstädning mellan incheckning och utcheckning, och därför ville man ha fler anställda på färre timmar.
– De sade att de inte kan erbjuda städarbete så många timmar, utan att de i stället behöver fler händer de timmar som de kan städa på, säger Per Persson som är ombudsman på HRF:s Stockholmsavdelning.  

Förhandlingarna har förts både lokalt och centralt, utan att parterna har kommit överens. Till slut bestämde sig ISS för att helt enkelt genomföra omorganisationen ändå. I slutet av sommaren fick de anställda något som företaget kallar för ett omplaceringserbjudande, där de fick välja mellan att acceptera en kortare arbetstid eller bli uppsagda.
– Vi betraktar det som en uppsägning och vi har ogiltigförklarat den. De anställda har tackat ja under protest, säger Per Persson.

Christer Ekelund, kommunikationsansvarig på ISS Facility Service, säger att det är hotellens krav som ligger bakom de förkortade arbetstiderna.
– Vi insåg i slutet av förra året att vi var tvungna att titta på scheman. I dag har vi ju en tretimmarsslot där rumsstädningen kan utföras. Vi måste ha fler som kan arbeta under de här timmarna, men vi kan inte erbjuda åtta timmars arbete.
 
Visserligen har förhandlingarna med facket skett i god anda, säger Christer Ekelund, men företaget inte hade möjlighet att vänta längre på en lösning.  
– Vi var tvungna att sätta ner foten. Vi har förhandlat sedan februari. Sedan har facket och vi olika åsikter om detta, men det blir en fråga för centrala förhandlingar eller kanske Arbetsdomstolen i slutändan.
Han har dock förståelse för att detta sätter anställda i en svår sits.
– Vi är ett företag som är helt beroende av att våra anställda mår bra, de är inga maskiner. Samtidigt så är vi ett företag som arbetar under lönsamhetskrav och kundkrav.

Helen Meurk på Scandic Sergel Plaza säger att hon och kollegorna på hotellet är oroliga. Risken är att de kommer att få göra samma jobb på kortare tid, säger hon.
– Det kommer att bli mer stressigt med fler rum på kortare tid. Jag känner mig inte trygg. Vem vet om de kommer att skära ner ännu mer på våra timmar.

Hotell- och restaurangfacket överväger nu att begära ännu en central förhandling med arbetsgivarorganisationen Visita.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inkorg. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här