Nyheter Förhandling
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hotellstädare tvingas gå ner i tid

Från och med i dag tvingas 44 ISS-anställda städare på tre Stockholmshotell att gå ner i arbetstid. Valet de fick var att acceptera eller bli uppsagda. Samtidigt planerar ISS att nyanställa.

Publicerad 1 oktober 2013
Hotellstädare tvingas gå ner i tid
Städare på Clarion Hotel Stockholm, Hilton Slussen och Scandic Sergel Plaza i Stockholm har fått sin arbetstid nedskuren till 75 procent. Foto: Clarion, Hilton, Scandic

– Det är jättetråkigt. Alla är väldigt ledsna här. Vi är stressade över ekonomin, säger Helen Meurk, städerska och platsombud för HRF på Scandic Sergel Plaza i Stockholm.
Hon är en av de 44 ISS-anställda städare, utspridda på tre hotell i Stockholm, som från och med i dag tvingas gå ner från heltid till 75 procent.
– Jag förlorar mycket pengar på det här. Jag har jobbat 20 år på samma ställe, nu börjar jag om på noll igen.

Förhandlingarna mellan tjänsteföretaget ISS Facility Service och Hotell- och restaurangfacket har pågått sedan februari i år. Företaget meddelade då att man ville skära ner arbetstiden för städarna på Scandic Sergel Plaza, Hilton Slussen och Clarion Hotel Stockholm. Anledningen var bland annat att hotellen i stort sett bara tillåter tid för rumstädning mellan incheckning och utcheckning, och därför ville man ha fler anställda på färre timmar.
– De sade att de inte kan erbjuda städarbete så många timmar, utan att de i stället behöver fler händer de timmar som de kan städa på, säger Per Persson som är ombudsman på HRF:s Stockholmsavdelning.  

Förhandlingarna har förts både lokalt och centralt, utan att parterna har kommit överens. Till slut bestämde sig ISS för att helt enkelt genomföra omorganisationen ändå. I slutet av sommaren fick de anställda något som företaget kallar för ett omplaceringserbjudande, där de fick välja mellan att acceptera en kortare arbetstid eller bli uppsagda.
– Vi betraktar det som en uppsägning och vi har ogiltigförklarat den. De anställda har tackat ja under protest, säger Per Persson.

Christer Ekelund, kommunikationsansvarig på ISS Facility Service, säger att det är hotellens krav som ligger bakom de förkortade arbetstiderna.
– Vi insåg i slutet av förra året att vi var tvungna att titta på scheman. I dag har vi ju en tretimmarsslot där rumsstädningen kan utföras. Vi måste ha fler som kan arbeta under de här timmarna, men vi kan inte erbjuda åtta timmars arbete.
 
Visserligen har förhandlingarna med facket skett i god anda, säger Christer Ekelund, men företaget inte hade möjlighet att vänta längre på en lösning.  
– Vi var tvungna att sätta ner foten. Vi har förhandlat sedan februari. Sedan har facket och vi olika åsikter om detta, men det blir en fråga för centrala förhandlingar eller kanske Arbetsdomstolen i slutändan.
Han har dock förståelse för att detta sätter anställda i en svår sits.
– Vi är ett företag som är helt beroende av att våra anställda mår bra, de är inga maskiner. Samtidigt så är vi ett företag som arbetar under lönsamhetskrav och kundkrav.

Helen Meurk på Scandic Sergel Plaza säger att hon och kollegorna på hotellet är oroliga. Risken är att de kommer att få göra samma jobb på kortare tid, säger hon.
– Det kommer att bli mer stressigt med fler rum på kortare tid. Jag känner mig inte trygg. Vem vet om de kommer att skära ner ännu mer på våra timmar.

Hotell- och restaurangfacket överväger nu att begära ännu en central förhandling med arbetsgivarorganisationen Visita.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här