Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hotellpersonal fick kränkande enkät

Anställda på Quality Eurostop Hotel i Halmstad är upprörda över frågorna i en en enkät om etik, som de ska svara på. – Kränkande och helt värdelösa, instämmer LO:s utredare Sven Nelander.

Publicerad 19 december 2001

Hotellchefen på Quality Eurostop Hotel i Halmstad har skickat ut en enkät som ska handla om ”Etik och moral”.

Hon vill ha svar från alla, ärligt och enskilt, skriver hon i enkäten.
– Frågorna är kränkande. Hur ska arbetsgivaren få ärliga svar på sådana frågor, säger Lena Moberg, skyddsombud på hotellet.

– De flesta anställda har svarat, de vågar inget annat, säger hon.
Hotellchefen Maria Possfelt säger att hon har gjort enkäten för att folk ska kunna svara i lugn och ro.
Hon vill ta temperaturen på arbetsklimatet som i dag känns orättvist.

Några anställda betalar 16 kronor för läsken, andra tar en. Personalen har inget måltidsuppehåll och matavdraget är bortförhandlat.
– Jag anklagar dem inte för att ta en läsk, säger Maria Possfelt. Vi behöver tydligare regler.

LO:s utredare Sven Nelander dömer helt ut frågeställningarna.
– Enkäten saknar totalt vetenskaplighet och är kränkande för de anställda. Frågorna är ledande och helt värdelösa. Vad är syftet?
Sven Nelander säger att arbetsgivaren ber de anställda att erkänna att de är tjuvar och bedragare. Alla pekas ut och förtroendet skadas.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här