Nyheter LÖNER

Hotell och restaurang i lönebotten

Det blir allt större skillnad mellan arbetares och tjänstemäns löner. Och hotell- och restauranganställda har näst sämst medellön av alla.

Publicerad 22 december 2021
Hotell och restaurang i lönebotten
Lägsta lönerna återfinns i barnomsorgen samt hotell- och restaurangbranschen. Foto: Colourbox

De senaste tre åren har medellönen ökat mer för tjänstemän än för arbetare. I snitt fick tjänstemän 2 620 kronor mer, medan arbetarna fick 1 320 kronor. Det visar LO:s lönerapport för 2020.

Medellönen för tjänstemannayrken är 42 200 och för arbetaryrken 28 000 kronor.

Rapporten visar också löner för olika branscher. Lägst medellön har de som arbetar inom kommunal barnomsorg. Näst lägst har arbetare inom hotell och restaurang samt privatanställda arbetare inom utbildning. För båda grupperna är medellönen 25 000 kronor. Tjänstemän inom hotell och restaurang har en medellön på 35 400 kronor.

De tjänar minst och mest

Arbetare med lägst medellön:
  • Kommunal barnomsorg, 24 600
  • Hotell- och restaurang, 25 000
  • Privat utbildning, 25 000
Tjänstemän med högst medellön:
  • Finans- och försäkring, 53 500
  • Information och kommunikation, 47 900
  • Tillverkningsindustri, 46 900

– Tjänstemän inom hotell- och restaurang tjänar i snitt 40 procent mer än våra medlemmar. Dessutom ligger våra löner generellt tio procent lägre än de i andra arbetaryrken. Det borde vara genant för arbetsgivarna i branschen, säger Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.

LO pekar i ett pressmeddelande på att arbetare som sällan kunnat arbeta hemifrån och som varit utsatta för smitta samtidigt har halkat efter i löneutvecklingen. Endast 7 procent av LO:s medlemmar har kunnat arbeta hemifrån under pandemin.

Ordförklaring

Medellön=summan av alla löner inom branschen delad med hur många som jobbar i den.

Per Persson påpekar att bristen på arbetskraft, som uppstod i branschen när verksamheter drog i gång igen under 2021, inte har lett till några löneökningar.

– Vi ser inte att lönerna höjts när det saknats personal. Vi kan konstatera att vår bransch inte förstår sig på att attrahera och behålla personal. Arbetsgivarna är omogna när det gäller lönepolitik, säger Per Persson.

 

 

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här