Nyheter arbetsmigration
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Helt i händerna på arbetsgivaren

Trots löften om bättre kontroll fortsätter många arbetsmigranter att bli lurade. Daniel är en av dem. Nu förbereder regeringen en av facket efterfrågad skärpning av reglerna.

Publicerad 25 mars 2015
Helt i händerna 
på arbetsgivaren
Daniel, som egentligen heter något annat, fick sämre villkor än avtalat på jobbet i Sverige. Foto: Lars Lanhed

– Jag jobbade 300 timmar på en månad. Och de betalade inte min lön, jag fick bara några tusen.
Det säger Daniel, som egentligen heter något annat. Han är en av alla som lämnat sina hemländer för ett ­arbete i Sverige sedan 2008 när de nya reglerna för arbetskraftsinvandring kom.
I Daniels fall var det ett kockjobb som drog honom från hemlandet Iran till Umeå. Dit kom han en kall vårdag 2011, med 3 000 kronor på fickan.
– Jag skulle tjäna 18 000 kronor och de skulle betala skatt. Det kändes bra.

Men arbetet var tungt. Passen var ofta över tolv timmar långa, och han jobbade alltid sex eller sju dagar i veckan. Hela den utlovade lönen fick han inte heller. Efter nästan två år fick Daniel nog.
– I början tänkte jag att det skulle bli bättre, men jag hade fel. Till slut gick det inte, jag hade så ont i ryggen och i händerna. Jag lämnade allt och flyttade till Stockholm.

Daniels historia är ett typexempel, säger Eva-Lotta Ramberg, jurist på HRF.
– Människorna som kommer hit är helt i händerna på arbetsgivarna. De pratar inte svenska och får ofta jobba extremt mycket.
Det är vanligt att arbetsgivaren på olika sätt luras om lönen.
– Man kanske säger att skatten är så hög att det inte blir mycket kvar. Eller så sätter man in rätt summa på den anställdes konto men följer med till bankomaten och kräver tillbaka pengar, för hyra och mat.
De senaste åren har historier som Daniels avlöst varandra. Detta fick den förra regeringen att i omgångar ändra reglerna. Senast i augusti 2014, då Migrationsverket fick ett utökat kontrolluppdrag. Åtgärden kritiserades som otillräcklig av bland andra HRF. Facken har i stället krävt att det anställningserbjudande som ligger till grund för arbetstillståndet ska bli juridiskt bindande, något som nu kan bli verklighet. Enligt Dagens Nyheter förbereder regeringen nu en utredning inför ett lagförslag om just detta.

Eva-Lotta Ramberg tror dock att det krävs mer.
– Man måste kunna kontrollera vad de faktiskt tjänar, vilket är svårt när de inte vågar be om hjälp. Många är så rädda att bli hemskickade att de inte protesterar. Sedan är det bara en liten del som vänder sig till facket.
Men det gjorde Daniel. Ett år efter att han lämnat Umeå kontaktade han Hotell- och restaurangfacket.
– Innan ville jag inte att de skulle hjälpa mig eftersom jag var rädd. Arbetsgivaren ringde mig och hotade mig. Men jag pratade med polisen, efter det kände jag mig trygg.
HRF stämde Daniels före detta arbetsgivare i tingsrätten och krävde nästan 700 000 kronor i uteblivna ersättningar. Det slutade i en förlikning där arbetsgivaren betalade en del av summan.
Daniel är inte helt nöjd, men har gått vidare. Erfarenheten har gjort honom noggrann i valet av arbete.
– Jag vill inte ha problem igen. Restaurangbranschen här har problem. Arbetsgivarna säger en sak, lagen en annan.

Sju år med ändrade regler

I december 2008 ändrades reglerna för arbetskraftsinvandring till Sverige. Innan dess bedömde Arbetsförmedlingen vilka yrken som det rådde brist på, nu fick arbetsgivarna avgöra. Lagändringen fick tidigt kritik, bland annat från fackligt håll, för att den tillät oseriösa arbetsgivare att utnyttja hitresta arbetstagare.
I januari 2012 skärpte regeringen reglerna något för vissa branscher, bland annat hotell- och restaurang.
Reglerna skärptes återigen i augusti 2014.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här