Nyheter övervakning

Hård kritik mot kameror på asylboende

Kameraövervakningen på asylboendet måste begränsas för att skydda de asylsökandes och personalens integritet. Det har Datainspektionen beslutat, efter en anmälan från Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 30 juni 2016
Hård kritik mot kameror på asylboende
Datainspektionen delar på många punkter Hotell- och restaurangfackets kritik mot asylboendets kameraövervakning. Foto: IStockphoto
Cecilia Creutz, HRF-ombudsman. Foto: Lisa Castilla
Cecilia Creutz, HRF-ombudsman. Foto: Lisa Castilla

Asylboendet i Stockholmstrakten är ett av de största i landet, och var konferensanläggning fram till 2014. Just nu bor drygt 600 personer där. I februari gjorde Hotell- och restaurangfackets ombudsman Cecilia Creutz en anmälan till Datainspektionen, DI. Hon ansåg att övervakningskamerorna var kränkande för de anställdas integritet.

Nu har DI beslutat att boendet inte får fortsätta med kameraövervakningen, så som den har skett hittills. Den strider mot kameraövervakningslagen, eftersom övervakningsintresset inte väger tyngre än de enskildas intresse att inte bli övervakade.
– Det känns jätteskönt. Dessutom är det tryggt för framtiden att veta att våra argumentet i de här frågorna håller, säger Cecilia Creutz.

Bland annat måste asylboendet sluta med kontinuerlig kameraövervakning och bildinspelning i matsal, sällskapsrum, korridorer och trapphus. Där får kameror får bara användas om det har gått ett larm eller om lokalerna ska utrymmas. Däremot ger DI företaget rätt att fortsätta övervaka entréerna och receptionen, men i begränsad omfattning.

Datainspektionens beslut i korthet

  • Kontinuerlig kameraövervakning och inspelning i matsal, sällskapsrum, korridorer och trapphus måste upphöra. Får bara aktiveras vid larm.
  • Företaget måste informera bättre om övervakningen.
  • Inspelat material måste skyddas bättre, det ska förvaras i låst och larmat utrymme.
  • Övervakningsområdet i entré och reception måste begränsas.

DI anser att kameraövervakningen är extra integritetskränkande eftersom det handlar om en plats som är människors bostad under en lång tid. Det är dessutom en arbetsplats, vilket också gör det känsligt. Personalen måste kunna göra sitt jobb och kan inte välja om de ska vara där eller inte.
– För våra medlemmar handlar det om att inte behöva bli övervakade när de utför sina arbetsuppgifter. Om det handlar om att stärka säkerheten så måste det göras på annat sätt, säger Cecilia Creutz.

DI riktar också kritik mot att asylboendet inte har informerat tillräckligt tydligt om kameraövervakningen. Det ska åtgärdas inom kort, säger Hans Uhrus, som är presstalesperson på företaget som driver anläggningen.

– Ja, det är enkelt. Vi ska sätta upp bättre skyltar på vissa platser. När det gäller de andra delarna i beslutet från DI så måste vi analysera dem ordentligt. Vi vill gärna ha en dialog med myndigheten, och sedan får vi se om vi överklagar eller inte, säger han.

Om asylboendet vill överklaga beslutet måste det göras inom tre veckor.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här