Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Här är HRF:s avtalskrav

En årlig lönehöjning på 700 kronor i månaden och bättre ordning och reda på anställningarna. Det är de viktigaste avtalskraven som Hotell- och restaurangfacket lämnade över till branschens största arbetsgivarorganisation Visita i dag.

Publicerad 16 april 2013

– De som arbetar inom hotell- och restaurang ska ha trygga villkor. Därför kräver vi en ordentlig lönehöjning, trygga anställningar och inflytande, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.

Facket ställer också krav på att en större del av löneökningen ska fördelas generellt.
– I förra årets avtal kom vi överens om 45 procent i generell lönehöjning, resten i lokala förhandlingar. Vi är fortfarande för lokala lönepotter men anser att individgarantin ska vara större. Vår bransch är rätt omogen när det kommer till lokal lönebildning, påpekar Ella Niia.

En viktig fråga handlar om schemaläggning. Kollektivavtalet ger utrymme för stor flexibilitet och det är nödvändigt för branschen. Men samtidigt får det inte vara på de anställdas bekostnad, menar HRF och kräver bland annat längre framförhållning vid schemaändringar.
Facket kräver också att den som har haft ett vikariat eller annan tidsbegränsad anställning under sammanlagt två år under en femårsperiod automatiskt ska få tillsvidareanställning.
Även när det gäller utläggningen av extra ledighetsdagar vill HRF ha mer ordning, där kräver facket att utläggningen av dessa ska meddelas skriftligt med fyra veckors varsel.
– Det handlar om att kunna planera sitt liv, därför har vi lyft upp frågor om anställningar och schemaläggning i årets avtalsrörelse, säger Ella Niia.

Visitas krav är 6,8 procent i lönehöjning på 36 månader och behålla de allmänna villkoren som de är i dag. Men Visita säger också att nya krav kan komma under avtalsförhandlingarna.

Ella Niia ser positivt på de avtal som andra LO-förbund har tecknat hittills i år. Det är i enlighet med LO-samordningen, menar hon.
– Efter förra avtalsrörelsen har vi haft gemensamma arbetsgrupper med Visita, vi tog fram Lönepusslet tillsammans, säger Ella Niia. Så vi har utvecklat ett bra samtalsklimat. Vi kommer att fortsätta diskutera våra yrkanden på ett konstruktivt sätt.

Några avtalskrav från HRF

  • Löneökning på minst 700 kronor i månaden för en heltidsanställd vid tre tillfällen under 35 månader.
  • Att löneökningen ska fördelas till övervägande del generellt.
  • Avtalets minimilöner höjs lika mycket som avtalets utgående löner.
  • Samtliga ersättningar i avtalet, inklusive lägsta semesterlön, höjs med avtalets värde.
  • Begränsad anställning får träffas under sammanlagt 12 månader under en femårsperiod. Därefter övergår anställningen automatisk till en tillsvidareanställning.
  • Om en arbetstagare har varit anställd på ett vikariat eller annan tidsbegränsad anställning i sammanlagt två år under en femårsperiod så övergår anställningen automatisk till en tillsvidareanställning. 
  • Schemaläggnings- och beräkningsperiod för ordinariearbetstid ska sammanfalla.
  • Schemaändringar ska meddelas skriftligen minst fyra veckor i förväg.
  • Utläggning av extra ledighetsdagar ska meddelas minst fyra veckor i förväg.
  • Extra ledighetsdagar och helglön kan tjänas in och tas ut från anställningens start.
  • Reglerna för föräldralön förändras i enlighet med LO och Svenskt Näringslivs försäkringsöverenskommelse.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här