Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Här är HRF:s avtalskrav

En årlig lönehöjning på 700 kronor i månaden och bättre ordning och reda på anställningarna. Det är de viktigaste avtalskraven som Hotell- och restaurangfacket lämnade över till branschens största arbetsgivarorganisation Visita i dag.

Publicerad 16 april 2013

– De som arbetar inom hotell- och restaurang ska ha trygga villkor. Därför kräver vi en ordentlig lönehöjning, trygga anställningar och inflytande, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.

Facket ställer också krav på att en större del av löneökningen ska fördelas generellt.
– I förra årets avtal kom vi överens om 45 procent i generell lönehöjning, resten i lokala förhandlingar. Vi är fortfarande för lokala lönepotter men anser att individgarantin ska vara större. Vår bransch är rätt omogen när det kommer till lokal lönebildning, påpekar Ella Niia.

En viktig fråga handlar om schemaläggning. Kollektivavtalet ger utrymme för stor flexibilitet och det är nödvändigt för branschen. Men samtidigt får det inte vara på de anställdas bekostnad, menar HRF och kräver bland annat längre framförhållning vid schemaändringar.
Facket kräver också att den som har haft ett vikariat eller annan tidsbegränsad anställning under sammanlagt två år under en femårsperiod automatiskt ska få tillsvidareanställning.
Även när det gäller utläggningen av extra ledighetsdagar vill HRF ha mer ordning, där kräver facket att utläggningen av dessa ska meddelas skriftligt med fyra veckors varsel.
– Det handlar om att kunna planera sitt liv, därför har vi lyft upp frågor om anställningar och schemaläggning i årets avtalsrörelse, säger Ella Niia.

Visitas krav är 6,8 procent i lönehöjning på 36 månader och behålla de allmänna villkoren som de är i dag. Men Visita säger också att nya krav kan komma under avtalsförhandlingarna.

Ella Niia ser positivt på de avtal som andra LO-förbund har tecknat hittills i år. Det är i enlighet med LO-samordningen, menar hon.
– Efter förra avtalsrörelsen har vi haft gemensamma arbetsgrupper med Visita, vi tog fram Lönepusslet tillsammans, säger Ella Niia. Så vi har utvecklat ett bra samtalsklimat. Vi kommer att fortsätta diskutera våra yrkanden på ett konstruktivt sätt.

Några avtalskrav från HRF

  • Löneökning på minst 700 kronor i månaden för en heltidsanställd vid tre tillfällen under 35 månader.
  • Att löneökningen ska fördelas till övervägande del generellt.
  • Avtalets minimilöner höjs lika mycket som avtalets utgående löner.
  • Samtliga ersättningar i avtalet, inklusive lägsta semesterlön, höjs med avtalets värde.
  • Begränsad anställning får träffas under sammanlagt 12 månader under en femårsperiod. Därefter övergår anställningen automatisk till en tillsvidareanställning.
  • Om en arbetstagare har varit anställd på ett vikariat eller annan tidsbegränsad anställning i sammanlagt två år under en femårsperiod så övergår anställningen automatisk till en tillsvidareanställning. 
  • Schemaläggnings- och beräkningsperiod för ordinariearbetstid ska sammanfalla.
  • Schemaändringar ska meddelas skriftligen minst fyra veckor i förväg.
  • Utläggning av extra ledighetsdagar ska meddelas minst fyra veckor i förväg.
  • Extra ledighetsdagar och helglön kan tjänas in och tas ut från anställningens start.
  • Reglerna för föräldralön förändras i enlighet med LO och Svenskt Näringslivs försäkringsöverenskommelse.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Nyheter A-KASSA

Höjda a-kassan får vara kvar

Den höjda a-kassan blir kvar två år till. Det föreslår regeringen och samarbetspartierna. Men karensen för att få ersättning kommer tillbaka efter nyår.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Höjda a-kassan får vara kvar
Hela 98 procent av HRAK:s medlemmar använder e-tjänsten Mina sidor. Foto: Sofia Andersson

I april ändrades reglerna för a-kassan tillfälligt, för att underlätta för dem som blev arbetslösa till följd av coronapandemin. Nivåerna höjdes och det blev lättare att få rätt till ersättning.

Nu vill regeringen och samarbetspartierna att höjningen ska finnas kvar två år till. Från början gällde de nya reglerna bara året ut. Även ändringen av hur mycket man ska ha arbetat för att få rätt till a-kassa behålls.

Däremot återinförs karensdagarna i a-kassan och det blir samma villkor för att ha rätt till ersättning som det var före pandemin.

Mer om förslaget

  • Grundersättningen behålls på 510 kronor om dagen, i stället för tidigare 365 kronor.
  • Inkomsttaket är kvar på 1 200 kronor per dag i stället för 910 kronor.
  • De sex karensdagar som tagits bort i år kommer tillbaka nästa år.
  • Det blir åter nödvändigt att ha varit med i a-kassan 12 månader för att ha rätt till ersättning. Sedan i april har varje månad som medlem räknats som fyra månader.

Karin Pettersson, föreståndare för Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, välkomnar förslaget.
– Visst hade det varit bra om även karensreglerna hade fått vara kvar, men måste man prioritera är nivåerna det viktigaste. Våra medlemmar behöver ha ro att söka nytt arbete eller ny karriärväg i stället för att oroa sig för ekonomin, säger Karin Pettersson.

En del a-kassor har höjt avgiften på grund av att deras utgifter har ökat när fler får ersättning. HRAK har hittills inte behövt göra det och har inte heller några omedelbara planer på att göra det, enligt Karin Pettersson.
– Vi måste se hur arbetsmarknaden utvecklar sig i vår bransch för att kunna avgöra om vi behöver höja längre fram. Vi har noterat att budgetförslaget inte innehåller något ytterligare stöd till a-kassorna för att klara volymökningen. Med många ersättningstagare ökar också våra utgifter.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här