Det började som ett Facebook-inlägg om jobbiga gäster. Nu ger bartendern Jesper Borgenstrand ut boken Hänt på restaurang.

”Gäst: Vad är det för kött på mackan?
Servitör: Åh, det är ett fantastiskt nötkött som …
Gäst: Ja, det fattar jag väl! Men är det grisnöt eller konöt?”
Vi är många som fnissande har följt Facebook-sidan ”Hänt på restaurang”, där branschmänniskor delar med sig av dråpliga historier från sin vardag. Jesper Borgenstrand, bartendern bakom succén, berättar att det hela började med ett inlägg på Facebook.
– Jag skrev en historia från jobbet på min privata Facebooksida och folk tyckte att det var roligt. Så då fortsatte jag.
Någon föreslog att han skulle starta en blogg eller skriva en bok. Så han startade Facebook-sidan ”Hänt på restaurang”, och fick även vänner och kollegor att dela med sig.
– Det var jättelätt att få folk att komma på något. Det gick som ett rinnande vatten, säger han.
Många av historierna handlar om knäppa, okunniga eller bara dryga gäster. Jesper Borgenstrand säger att många blir lite förändrade när de går på restaurang.
– Det kan bero på alkohol och på att det är en välkomnande miljö. Det kan få folk att vilja hävda sig lite extra. Det är lättare att ifrågasätta en servitör än en banktjänsteman.
Tanken på att samla historierna i en bok fanns med från början. Resultatet, som kommer i oktober, kan ses som en branschbetraktelse inifrån. För både den invigde och den oinvigde, säger Jesper Borgenstrand.
– Den är ju dels tänkt för restaurangarbetare som kan känna igen sig. Men även sådana som inte jobbar i branschen kan tycka att det är kul.
Han har även en liten förhoppning om att restauranggäster kan få en insikt.
– Det kanske är lite hybris att säga att det kan fungera som en lärobok? Men eventuellt finns det någon som kan lära sig något.