Hallå där Thomas Wahlqvist, kock och yrkeslärare på hotell- och restaurangprogrammet. Du har i ditt examensarbete undersökt om den tuffa jargongen i hotell- och restaurangbranschen kan vara skadlig för lärlingar och praktikanter.
Varför just det ämnet?
Thomas Wahlqvist. |
– Jag har själv upplevt hur tuff jargongen kan vara, speciellt i ett kök. I mitt examensarbete kom jag i kontakt med en studie som visade att det är 100 procent större risk att utsättas för mobbning som elev eller lärling i restaurangbranschen än i andra branscher.
Hur har du gått till väga?
– Jag har skickat ut enkätfrågor om mobbning och sexuella trakasserier i branschen till yrkeslärare på nio skolor.
Vad kom du fram till?
– Att yrkeslärarna anser branschen onödigt hård, men också att skolornas ledning ofta saknar kännedom om branschklimatet och de skador den kan orsaka. Kanske är detta en anledning till att det pratas för lite på skolorna om det tuffa branschklimatet, skolledningen ger inte problemet tillräckligt med utrymme.
Vad händer med eleverna när de kommer ut och möts av den här jargongen?
– Det har jag inte undersökt, men jag har en känsla av att de som upplever något obehagligt har två vägar att gå. En del tar seden dit de kommer för att passa in, och en del står bara tysta i renseriet och väljer kanske att lämna branschen.
Vad kan göras annorlunda?
– Hotell- och restaurangprogrammet kanske skulle ha en specialsydd kampanj mot arbetsplatsmobbning? Resultatet av min undersökning visar i alla fall att yrkeslärarna skulle vilja att skolledningarna var mer insatta i hur branschen fungerar. HRF kan uppmärksamma problemet och upplysa om vart man ska vända sig om man upplever sig mobbad eller kränkt i arbetslivet.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.