Nyheter forskning

Hallå där, Lotte Wellton

Lotte Wellton, doktorand på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, lägger i dag fram en avhandling om ideal inom restaurangnäringen. Branschen har en dålig inställning till arbetstider och omodern arbetsorganisation, visar forskningen.

Publicerad 15 december 2017
Hallå där, Lotte Wellton
– Människor betalar med sin tid, säger doktorand Lotte Wellton. Foto: Istockphoto, Ulf Huett
Lotte Wellton. Foto: Ulf Huett

På vilket sätt är branschen omodern?
– Man lär sig på det gamla sättet, på plats och som mästare och lärling. Erfarenhet räknas som den enda meriten. Man jobbar för ögonblicket, vilket leder till att planering och långsiktighet blir lidande.

Varför är det problematiskt att hantverkskunskap och erfarenhet rankas högt?
– Det kan leda till hierarkiska ledarskap. Det finns en tendens till fostrande, att man trycker till folk. Man tar inte tillvara utbildning.
Det är bra att ha erfarenheter men det blir fel om det är det enda som avgör kompetensen. Det är också intressant att en kock kan bli chef utan att ha ledarerfarenhet. Det kanske inte är den med störst hantverkskunnande som ska vara köksmästare.

Mer om avhandlingen

Lotte Wellton har besökt mindre restauranger på Öland och i några större städer. Hon har varit på plats i köken och matsalarna där hon studerat hur kockar, serveringspersonal och andra i branschen jobbar. Hon har intervjuat ägare, chefer och personal.
Avhandlingen heter ”Making meals in restaurants – Daily practices and professional ideas”.

 

 Vad får det för följder när planeringen brister?
– Människor betalar med sin tid. Så fort det inte har planerats lägger man på några timmar. Det blir tio timmar i stället för åtta. Vissa gånger får de anställda inte ens betalt för det. Det finns en lojal uthållighet, som leder till att man jobbar tills man är klar. Det blir tungrott för alla och kan påverka människors humör.

Vad borde branschen ta tag i först?
– Inställningen till arbetstiden. Jag tror att den bidrar till dåligt ledarskap och har stor inverkan på hur saker går till. Det skulle gå att förbättra organisationen om man planerade och utvärderade mer. Då skulle det bli lättare att behålla kunnig personal i stället för att skrämma bort folk.

Du har själv jobbat inom branschen under många år. Blir du förvånad av resultatet?
– Ja, lite faktiskt. Jag har ju själv jobbat långa pass, men det här var värre. Framför allt gäller det säsongsföretagarna på Öland.

Nyheter tävling

Pizza-SM avgjordes på branschmässa

Det var en hård kamp om finalplatserna i Pizza-SM som avgjordes på den stora branschmässan Gastro Nord i Älvsjö. En av de tävlande var Edi Velaj, kock på Scandic Anglais och Jamie's Italian i Stockholm.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
Pizza-SM avgjordes på branschmässa
Pizzabagaren och kocken Edi Velaj från Stockholm tävlade i Pizza-SM. Foto: Anna Hjorth

Kocken och HRF:aren Edi Velaj har jobbat med pizza och pasta i fem och ett halvt år. Men Pizza-SM var hans första officiella tävling.
– Vi tävlade på jobbet och jag vann med min pizza. Jag kallar den ”Il chef” och det betyder att det är kockens pizza.

Berätta om din pizza!
– Det är en speciell deg. Jag använder väldigt lite jäst, bara två gram per kilo vetemjöl. Den är kalljäst och får vila i kylskåpet i 72 timmar innan jag tar ut den. Då är den perfekt! Degen är viktig i pizzan, men här är det många som inte kan göra en äkta napolitansk pizzadeg.

Vad har du mer för ingredienser?
– Jag älskar italienska råvaror och smaker. Så jag har burrataost, havssalt, semitorkade körsbärstomater, krasse, svartpeppar och griskind på pizzan. Det smakar jättegott. Tyvärr blev min tävlingspizza lite bränd under, för jag har inte jobbat med den här ugnen tidigare.

Hur var det att tävla?
– Det var stressigt! Jag har inte tränat något särskilt, det har inte funnits tid till det för jag har jobbat. Det var annorlunda att tävla mot att jobba i det vanliga köket, för det är så mycket folk här. Men det var roligt.

Nu vann du inte – skulle du vilja tävla igen?
– Ja, jag vill försöka nästa år igen! Jag vet att många gillar min pizza. Den har funnits på menyn på Jamie’s i en månad som en specialpizza och det har gått jättebra.

Segrare i Pizza-SM blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå.

Nyheter stämning

HRF stämmer i AD för utebliven ob

I ett och ett halvt år arbetade diskaren helg på Malmö-restaurangen, helt utan ob-ersättning. Nu stämmer HRF arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
HRF stämmer i AD för utebliven ob
Diskaren jobbade varannan helg i ett och ett halvt år, utan att få ob-tillägg. Foto: Istockphoto

Under ett och ett halvt år arbetade HRF-medlemmen som städare och diskare på en restaurang i Malmö. I tjänsten ingick arbete varannan helg, men för detta fick diskaren aldrig någon ob-ersättning. När Hotell- och restaurangfacket uppmärksammande arbetsgivaren på detta menade denne att ob-ersättningen hade förhandlats bort.
– De menade att de hade någon form av arbetstidsförkortning i stället för ob. Men det fanns för det första inga dokument som visade på detta, och för det andra kan man inte göra så. Man kan helt enkelt inte ta bort ob-tillägget, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på HRF.

Medlemmen har även fått för lite semesterersättning, menar Hotell- och restaurangfacket. Facket stämmer nu därför arbetsgivaren i Arbetsdomstolen för både kollektivavtalsbrott och brott mot semesterlagen. Sammanlagt kräver facket nästan 11 000 kronor i uteblivet ob-tillägg och semesterersättning. Dessutom vill HRF att medlemmen och förbundet ska få vardera 100 000 kronor i skadestånd.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.