Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hallå där, Jenny Damberg

I boken "Nu äter vi!" skriver Jenny Damberg modern mathistoria om tiden då pizza, hamburgare och kebab var nymodigheter.

Publicerad 26 februari 2014
Hallå där, Jenny Damberg
Foto: Åsa Liffner
inlinebild
Matskribenten Jenny Damberg har utforskat modern mathistoria. Foto: Åsa Liffner

1973 fanns ett tjugotal pizzerior i Sverige. Kritiska röster höjdes. Skulle den svenska palten glömmas bort? 2014 är pizzerian vår vanligaste restaurangtyp. Matskribenten Jenny Damberg ville veta hur det har gått till när rätter och råvaror som först setts som märkliga blivit vardagsmat i hem och på restauranger.

Vad kom du fram till?
– När något slår igenom har det på olika sätt infogats i den existerande matkulturen. Sushi slog igenom först när det blev en billig lunchrätt. Hamburgare var i början ungdomskäk och är det fortfarande i viss mån, men maträtter åldras med sin publik. Pizzeriorna fick sitt genombrott för att det var mysigt och prisvärt att gå på pizzeria och för att pizzan var en kontrast till all brunsås.

Vilken är den logiska kopplingen mellan smörgåstårta och svenska pizzor?
– Det extra överdådet som vi dras till. Smörgåstårtan är festlig och fri att tolka, den traditionen finns också på pizzeriorna.

Du skriver om många udda recept, som makaroner kokta i aprikossoppa och banan inlagd som sill.
– I dag är det populärt att försöka göra mat från andra länder så autentisk som möjligt. Men det historiska sättet har snarare varit att ta råvaror som är nya och använda dem på ett sätt som passar in i den egna mathållningen. Vissa experiment har lyckats och bitit sig fast, som tacopajen och flygande Jacob.

Du beskriver också statens aktiva roll för kroglivet. Berätta!
– Under 1950-talet drev staten restauranger för att kunna kontrollera folks drickande bättre, bland annat genom måltidstvång. Men verksamheten fortsatte även efter 1955 då motboken tagits bort. Staten hade landets största restaurang- och hotellkedja, startade diskotek, ”dating club” och nattklubb med striptease. Så sent som 1987 tog det statliga Sara Pizza Hut till Sverige. Drygt 25 år senare har staten inte bara upphört att vara snabbmatskrögare utan även gjort utförsäljningar inom välfärdssektorn.

Vilka moderna matklassiker gillar du själv?
– Jag tycker att det mesta av det som överlevt är gott. Sedan borde man kanske prova en del av de ovanligare recepten. Banan som sill kanske är jättegott.

Vad i matväg tror du att människor kommer att skratta åt om 30 år?
– LCHF-rätter som rå spagetti. Det är inget fel på riven zucchini i sig, men det är inte en slags spagetti. Det handlar åter igen om att försöka lansera något nytt genom att framställa det som något välbekant.

Goda blandningar eller konstiga kombinationer?

  • Pizzan Calskrove i Skellefteå kom till som ett skämt med en hungrig gäst. I den inbakade pizzan ligger två 45-gramshamburgare med pommes frites, sallad och dressing, ett så kallat skrovmål. Finns fortfarande på menyn.
  • Banankaviar. Kaviar och färskost, den senare smaksatt med banan, lanserades som ”Kalles randiga, banan” hösten 2007. Försvann lika snabbt igen.
  • Burger bite. I början av 2000-talet försökte sig 7-Eleven på att sälja en hamburgare formad som en korv. Ett minst sagt ofördelaktigt utseende tog förmodligen knäcken på denna annars väldigt praktiska rätt. 

Ur boken Nu äter vi! av Jenny Damberg, Ica Bokförlag.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här