Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hallå där, Fredrik Mattsson

Fredrik Mattsson driver restaurang Pinchos i Göteborg, där gästerna får ladda ner restaurangens egen app till sina mobiltelefoner och sedan beställa mat via mobilen.

Publicerad 25 april 2012
inlinebild
Fredrik Mattsson, stolt ägare av både en smartphone-app och av restaurang Pinchos i Göteborg. Foto: Håkan Tiderman

Nu har Pinchos varit i gång i snart en vecka, hur har gästerna reagerat på upplägget?
– Oerhört positivt skulle jag säga, och det grundar jag på att vi har haft fullbokat nästan varje dag.

Hur funkar det för gäster som är ovana vid tekniken?
– Personalen är väldigt duktig på att informera om hur man ska hantera appen. Den som behöver får låna en Ipod Touch och vi kan också hjälpa till med hela beställningen. Ungefär 90 procent av gästerna har smartphones.

Vad säger personalen?
– Ja, det är klart att det är lite barnsjukdomar, vi har haft några tekniska problem nu i början. Men de har ändå märkt av fördelarna. Här kan man lägga mer tid hos gästen vid bordet i stället för att springa fram och tillbaka. Appen svarar inte på frågor om menyn, utan det gör de anställda.

Hade restaurangen haft fler anställda utan appen?
– Jättebra fråga, jag tror att vi möjligen sparar in lite på personal. Men samtidigt tror jag inte att det att det är den stora vinsten, utan det är att vi kan ta hand om gästerna mer personligt och ge dem bra service. Till skillnad från en vanlig krog där gästen får vifta och vifta för att få kontakt.

När ni anställde, var det meriterande om de sökande hade en egen smartphone?
– Hahaha, nej. Vi jobbar mycket i sociala medier med Twitter och Facebook men hovmästaren hade inget av det. Så det var inget måste. Men han har en smartphone, det har nog alla som jobbar här.

Så funkar det

Gästen får ladda ner en app, ett litet program, till sin mobiltelefon. Gästen får också en bordskod som de måste slå in för att kunna beställa mat.
När maten är klar plingar det till i mobilen och gästen går och hämtar sin beställning.
Appen används även för att be om notan. Betalar gör man dock med kort eller kontanter.
När sällskapet har betalat görs bordskoden obrukbar för att förhindra fejkbeställningar.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
107
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här