Ur temat Coronakrisen
Nyheter nytänk

Hallå där, Camilla Forslund

Om gästerna inte kan komma till vinprovningen, får provningen komma till gästerna. På The Winery Hotel i Stockholm satsar man nu på digitala vinprovningar. Camilla Forslund är chefssommelier.

Publicerad 14 december 2020
Hallå där, Camilla Forslund
Camilla Forslund är chefssommelier på The Winery Hotel i Stockholm som har börjat med digitala vinprovningar i coronapandemins spår. Foto: Privat, Mostphotos

Hur går en digital vinprovning till?
– Först diskuterar vi med gästerna vad det är för vinupplevelse de vill ha. Om de är superengagerade eller glada amatörer. Utifrån det lägger vi upp en provning som vi sedan håller, oftast via Zoom eller Teams. Vi berättar i förväg hur vinerna ska hanteras, vilka glas som ska användas och så får de provningsmaterial digitalt.

Hur stort har intresset varit?
– Det har rasat in förfrågningar, framför allt från företag men även privatpersoner. Det är många som vill göra något roligt just nu, kanske på den digitala julfesten.

Vad ställer det för krav på dig som sommelier?
– Det är ganska annorlunda från hur jag brukar hålla provningar. Alla sommelierer har ju olika provningsstilar. Jag är ganska interaktiv, använder mycket kroppsspråk och interagerar med deltagarna. Man kanske ser att någon tycker att ett vin är surt eller att någon gör ett roligt läte, och fångar upp det. Det faller ju bort så här. Folk har också lättare att ställa frågor i vanliga fall. Det är svårare i det digitala. Men jag har fått lite hjälp med bland annat retorik och kroppsspråk för att kunna göra det bra.

Varför gör ni det här?
– Vi började med det redan i våras på vår Facebook-sida. Då var det ett sätt att hålla en dialog med våra gäster och ge tillbaka lite. Det var ju många som satt i isolering och hade tråkigt. Men vi tyckte att det var extremt roligt. Så nu under hösten när nästa coronasmäll kom så tänkte vi plocka upp det igen som ett erbjudande till våra kunder. Det är ingen stor inkomstkälla för oss, utan snarare ett sätt att hålla kontakten med gästerna och påminna dem om att komma hit när allt det här är över.

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här