Nyheter uppsägningar

Hälften får gå från Casino Cosmopol

Coronapandemin har tvingat Casino Cosmopol att hålla stängt i snart ett år. Nu står det klart att hälften av tjänsterna försvinner. Av de anställda som blir kvar får merparten nya, hyvlade tjänster. Men tack vare facket blir det även en omställningstid.

Publicerad 1 februari 2021
Hälften får gå från Casino Cosmopol
Många anställda berörs av Casino Cosmopols omorganisation.
Jaqueline Lenander. Foto: HRF

I mars förra året stängde Casino Cosmopols alla kasinon på grund av coronarestriktionerna. I höstas inledde företaget en stor omorganisation, som nu är färdigförhandlad.
– Ungefär hälften av tjänsterna försvinner. Med tanke på att vi inte har haft öppet på snart ett år är det inte konstigt att företaget vill ha en omorganisation. Detta är en situation som ingen har kunnat förutse, säger Jaqueline Lenander, ordförande för HRF-klubben på Casino Cosmopol i Malmö.

Totalt försvinner 223 tjänster från företaget, varav 188 tillhör HRF:s avtalsområde, berättar Maria Kohls, HR-chef på Casino Cosmopol.

De som är kvar på spelsidan får dessutom nya tjänstebeteckningar. De som fanns tidigare ersätts av två nya: Casino Associate och Senior Casino Associate.

Målet är att effektivisera bemanningen, säger Maria Kohls.
– För att vara så effektiva som möjligt kommer vi att behöva arbeta med multikompetenser. Det innebär kompetensutveckling för många medarbetare, så att de kan bemanna två eller flera olika stationer. Det innebär också att vi gör en satsning på utbildning av många medarbetare, som kommer att få nya kunskaper och kompetenser, utöver de man har i dag.

Maria Kohls. Foto: Casino Cosmopol

Jaqueline Lenander förstår tanken, men tycker att förändringen är ett steg i fel riktning.
– Vi tror inte att det är en långsiktigt bra idé. Visst, det skapar flexibilitet och i bästa fall kommer det leda till färre extraanställningar. Men det finns också risk att yrkesstoltheten som har funnits över att jobba som till exempel croupier försvinner.

Merparten av de kvarvarande Casino Cosmopol-anställda får också sina tjänster hyvlade.
Hotell- och restaurangfacket krävde att de hyvlade ska ha rätt till omställningstid, motsvarande den uppsägningstid de skulle ha haft om de hade blivit uppsagda. Något som inte finns reglerat i HRF:s avtal med med Almega, dit Casino Cosmopol hör.

Till slut gick arbetsgivaren med på kravet.
– En del har arbetat här i väldigt många år. Att från en dag till en annan bli hyvlad är en chock, inte minst rent ekonomiskt. Det känns som att företaget har lyssnat på oss, säger Jaqueline Lenander.

Den nya, lägre, sysselsättningsgraden börjar gälla i dag, den 1 februari.
HRF-ombudsman Susanne Bali har skött de centrala förhandlingarna och berättar att facket lyckades skjuta fram förändringen med en månad.
– Detta tillsammans med omställningstid är ett sätt att ge något extra till medlemmarna. Vi hoppas förstås att företaget kan öppna och överleva, men det kan inte ske enbart på bekostnad av de anställdas trygghet. Det förstod företaget.

Det är oklart när Casino Cosmopol får lov att öppna. HR-chef Maria Kohls säger att företaget räknar med att kunna öppna med två veckors varsel, när beskedet väl kommer. Under tiden planerar de att utbilda de anställda för de nya tjänsterna.
– Vi vill utbilda så mycket vi kan innan vi slår upp dörrarna. När vi kan öppna igen vill vi vara redo att ta emot våra gäster på bästa sätt.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här