Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Gäster sextrakasserar mer än chefer

När LO-kvinnor i serviceyrken blir sexuellt trakasserade är det ofta gästen, kunden eller patienten som har varit framme. Det visar en ny undersökning som LO har gjort.

Publicerad 3 mars 2004

70 procent av de kvinnliga LO-medlemmarna finns samlade i de tre stora serviceförbunden; Hotell- och restaurang, Handels och Kommunal. Och det är gäster, kunder och vårdtagare som utsatt 7,5 procent av alla LO-kvinnor för tafs, sexförslag, snuskiga gester och skämt under de senaste 12 månaderna. Bara 1,3 procent av LO-kvinnorna har blivit behandlade på samma sätt av chefer och arbetskamrater.

– Klass och kön blir så tydligt i undersökningen. I LO-yrkena är det att man ska sätta andras välbefinnande före sitt eget, kunden har alltid rätt, säger Jenny Lindblad, utredare på LO.

Det finns också en annan form av trakasserier, som inte är sexuella men ändå grundas på könstillhörighet. Det kan vara att bli förlöjligad, att bli ignorerad, att inte få information, att någon generaliserar om ens kön: »Typiskt kvinnor, de kan aldrig?«.
7,4 procent av LO-kvinnorna har upplevt sådant från sina arbetskamrater och chefer.

De som arbetar på arbetsplatser där det egna könet är i minoritet utsätts för trakasserier i högre grad än genomsnittet. Kvinnor blir dock oftare trakasserade än män oavsett hur fördelningen är mellan kvinnor och män. Där de flesta anställda är kvinnor kommer trakasserierna från utomstående personer.

Det kan LO-kvinnornas utsatthet kan bero på:
* En osäker anställningssituation med vikariat och inhopp.
* Jobb som innebär kontakt med personer påverkade av alkohol och droger
* Den anställda ska ge vård eller service till den som trakasserar.
* En utsatt miljö där ensamarbete och sena arbetstider i hög utsträckning är vanligt

För förhindra trakasserier är det viktigt hur arbetsgivaren organiserar arbetet, så att den anställda inte hamnar ensam i en utsatt siuationen.
? Det ska inte vara den enskildes ansvar, säger Jenny Lindblad.

Utredningen ska följas upp med intervjuer där medlemmar ska få berätta mer om hur de upplever de sexuella trakasserierna.

Fakta ur utredningen
* Kvinnor i alla åldrar utsätts för trakasserier. 9,4 procent av LO-kvinnorna under 30 år har blivit sextrakasserad av en gäst eller kund. Samma siffra för kvinnor i 30-50 årsåldern är 8,7 procent.
* Kvinnor i tjänstmannafack möter oftast icke-sexuella trakasserier. Var tionde TCO-kvinna och var femte SACO-kvinna har känt sig hånad, förbisedd eller illa behandlad på grund av sitt kön.
* Män blir också utsatta. 0,7 procent av LO-männen har sextrakasserats av någon de arbetar med och 0,9 procent har råkat ut för en gäst eller kunds sextrakasserier. 2,6 procent av männen har även blivit förlöjligade eller sämre behandlade av sina arbetskamrater på grund av det kön de tillhör.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmarknad

HRF: Risker med ny intensivpraktik

I förra veckan startade möjligheten till intensivpraktik i upp till nio månader för arbetssökande inom etableringsprogrammet. Hotell- och restaurangfacket ser en risk för lönekonkurrens.

Publicerad 19 april 2021 Kommentera
HRF: Risker med ny intensivpraktik
Sedan den 15 april kan Arbetsförmedlingen erbjuda deltagare som ingår i etableringsuppdraget ett intensivår med möjlighet till upp till nio månader praktik. Foto: Mostphotos
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den nya praktiken är en del av intensivåret, som från och med den 15 april erbjuds deltagare i det så kallade etableringsprogrammet, i första hand nyanlända i Sverige som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tanken är de som går intensivåret ska komma i arbete inom ett år efter påbörjat program.

Under den tiden kan den arbetssökande till exempel studera svenska i högt tempo eller göra praktik på ett företag.
– Det är ett sätt att se till att nyanlända kan komma i jobb mycket snabbare, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, när hon presenterade intensivåret i veckan.

Praktiken kan pågå i sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Deltagare ska kunna få etableringsersättning från Försäkringskassan. Även arbetsgivaren kan få ersättning, 150 kronor per dag från Arbetsförmedlingen.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, är tveksam till att ytterligare en obetald praktikform är rätt väg att gå.
– Vi hade hellre sett att man hade satsat på de insatser som redan finns, som etableringsåret.

HRF ser också visst risk för att den nya intensivpraktiken kan skapa lönekonkurrens.
– Vi är försiktigt positiva, men vi ser att det finns risker.

Nyheter organisering

Bingogänget bildade klubb

Kollegorna på Konsultbingo Norvac, som driver en rad bingohallar i Stockholm, kände att de ville ha mer att säga till om på jobbet. Så de bildade en HRF-klubb.

Publicerad 16 april 2021 Kommentera
Bingogänget bildade klubb
Julius Sjödin, Marianne Idris och Fia Hedberg sitter i bingoklubbens styrelse. Foto: Marc Femenia

Bingohallen i Hötorgets tunnelbanestation har ännu inte öppnat för dagen. Vid ett av de tomma bingoborden har kollegorna Julius Sjödin, Marianne Idris, Fia Hedberg, Saba Westin och Caroline Jonsson samlats för styrelsemöte i företagets nybildade HRF-klubb.

Det var i december de fick besök av en ombudsman från HRF, och en månad senare hade de sitt första möte, berättar Julius Sjödin, ledamot i styrelsen.
– Det fanns ett intresse för att bilda klubb, så vi gjorde det helt enkelt.

Julius Sjödin. Foto: Marc Femenia

Det har faktiskt tidigare funnits en HRF-klubb på Konsultbingo Norvac, som driver bingohallarna, men den har legat nere ett bra tag. Den främsta anledningen till att kollegorna nu bestämde sig för att återuppväcka den är att de vill ha lite mer att säga till om, säger Fia Hedberg.
– Vi vill ha ett bättre sätt att kommunicera med vår arbetsgivare där vi kan få lite mer inflytande.

Klubbens medlemmar finns utspridda på företagets bingohallar i Stockholm. En del av dem, som Julius, arbetar på flera olika hallar. Att ha en klubb gör det möjligt att samla personalen och driva gemensamma frågor, säger han.
– Det är många som aldrig träffas. Jag träffar ju de flesta eftersom jag jobbar på olika ställen.

Nyheter arbetslöshet

Var sjätte uppsagd kom från branschen

Inte sedan finanskrisen 2009 har så många blivit varslade och uppsagda som förra året. Av dem som förlorade jobbet var 17 procent från hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 16 april 2021 Kommentera
Var sjätte uppsagd kom från branschen
Fyra av tio som fick hjälp av TSL i Stockholm kom från hotell- och restaurangbranschen. Foto: Juniart/Mostphotos

Enligt Arbetsförmedlingens statistik blev nästan 123 500 personer av med sina jobb förra året. Av dem kom runt 20 700 från hotell- och restaurangsidan.

Värst drabbat blev Stockholm, där det finns få industrier och många företag inom besöksnäring och handel.
Trygghetsfonden TSL, som hjälper uppsagda arbetare med omställning, kom nyligen med en rapport som visar pandemins påverkan. I Stockholm utgör hotell- och restauranganställda 40 procent av dem som fått hjälp av TSL sedan coronakrisens start.

Om TSL

  • Trygghetsfonden TSL drivs av LO och Svenskt Näringsliv.
  • Privatanställda arbetare får hjälp med omställning, som att hitta nytt jobb, starta eget eller studera.
  • För att få stödet ska du ha sagts upp på grund av arbetsbrist och arbeta där det finns kollektivavtal.

Det är nya grupper som blir av med jobben. Under 2020 beviljade TSL stöd till 12 500 kvinnor. Det är fler än under de tre föregående åren sammanlagt. Förklaringen är att kvinnor utgör nästan 70 procent av de uppsagda från handeln, och mer än hälften av hotell- och restaurangbranschens uppsagda.
Nästan 50 procent av dem som fått stöd från TSL under pandemin var under 40 år.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här