Nyheter arbetsmarknad
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fritt fram för global personal

Melissa från Australien har fått jobb på Hard Rock Café i Stockholm. Hon är en av de 2000 personer som fått arbetstillstånd i Sverige med de nya, mindre stränga, reglerna.

Publicerad 9 april 2009
Fritt fram för 
global personal
Melissa Lott, servitris på Hard Rock Café i Stockholm. Foto: Elis Hoffman

I slutet av förra året blev det lättare för medborgare från länder utanför EU att få jobba i Sverige. Då ändrades reglerna för arbetskraftsinvandring så att det inte längre är Arbetsförmedlingen, utan arbetsgivarna själva, som avgör vilka yrken det råder brist på.
Och intresset för att arbeta i Sverige är stort. Sedan den 15 december har nästan 3 300 personer från icke-EU-länder ansökt om arbetstillstånd hos Migrationsverket. Hittills har cirka 2 000 av dem fått ja. De flesta ansökningar gäller dataspecialister och civilingenjörer, framför allt från Thailand och Indien.

Men det finns även de som vill jobba i hotell- och restaurang­branschen. En av dem är Melissa Lott från Australien, servitris på Hard Rock Café i Stockholm. Hon kom till Sverige på ett så ­kallat working-holiday-visa, giltigt ett år, och har nu fått tillstånd att stanna i ytter­ligare två år.
– Jag trivs verkligen här, Sverige känns nästan som hemma nu. Jag hajar till ibland när jag inser att jag inte är svensk.
Det var lite av en slump att hon valde att åka till just Sverige för att jobba.
– Jag kände för att göra något helt annat, och hade träffat trevliga svenska utbytes­studenter på mitt universitet. Sverige ­kändes lite exotiskt, så det fick bli det.
Väl i landet fick hon snabbt jobb på Hard Rock Café. Här gör det ingenting att ­Melissa inte pratar svenska, eftersom en stor del av både gäster och personal ­kommer från andra länder.
– Jag sökte mig medvetet till restaurangbranschen eftersom det är möjligt att arbeta här utan att prata svenska. För det mesta går det jättebra, men det är klart att en del gäster helst vill prata sitt eget språk.

I höstas började hennes ettåriga arbetstillstånd närma sig sitt slut. Då berättade en av hennes chefer om de nya reglerna för arbetskraftsinvandring. Tillsammans sökte de tillstånd för att Melissa skulle få stanna.
– Man kan säga att regeländringen kom lägligt för mig. Jag var inte riktigt redo att åka tillbaka än.
Melissa är dock inte riktigt representativ. En ­genomgång visar att de flesta som söker arbetstillstånd i hotell- och restaurang­branschen kommer från Kina, Turkiet och Thailand. Åtta av tio sökande är män och de flesta har tänkt att arbeta som kock. Andra vanliga yrken är restaurang­biträde, pizzabagare och diskare.

Det finns fortfarande flera krav som ska vara uppfyllda för att ett företag ska få anställa en icke-EU-medborgare. Dels ska berört fackförbund ha godkänt löne- och anställningsvillkoren, och dels ska tjänsten först ha varit utlyst på den europeiska platsbanken EURES.
Allt det där hade Cathy Lanner, ekonomi- och löneansvarig på Hard Rock Café, koll på. Det var hon som hjälpte Melissa med ansökan. Cathy var insatt i reglerna efter att ha försökt hjälpa en annan anställd, en tjej från Nicaragua, att få stanna. Men utan framgång.
– Det var riktigt skrämmande att se hur systemet funkade. Hon var också väldigt duktig och hade hela sitt liv här. Ändå fick hon packa och åka härifrån. Vi ska försöka igen, det borde gå igenom.
Cathy är glad att reglerna har ändrats, men tycker att systemet är onödigt tidsödande för alla inblandade.
– Att skriva ansökan tar mycket tid. Sedan kändes det onödigt att behöva ut­annonsera en tjänst som redan är tillsatt.
Samtidigt förstår hon tanken med att kravet på att tjänsterna ska utlysas.
– Det är klart att vi måste tänka på alla svenskar som behöver jobb. Men så här blir det mest ett spel för gallerierna.

Även Melissa har förståelse för att en del kan störa sig på att hon får jobba här medan arbetslösheten i branschen stiger.
– Ja, det förstår jag. Men samtidigt kan man vända på det. Det är väldigt många svenskar som kommer till Australien för att jobba, trots att arbetslösheten är hög där också. Om de lyckas hitta ett jobb så är jag bara glad för deras skull.
Ett tillfälligt arbetstillstånd, som det ­Melissa har fått, gäller i maximalt två år. ­Efter det gör Migrationsverket en ny prövning och kan då utdela ett permanent tillstånd. Det är dock inte aktuellt för Melissa.
– Nej, det räcker med den tid jag har. Jag måste komma hem någon gång.

100 ansökningar hos HRF

En genomgång av cirka 100 av de ansökningar som kommit in till HRF visar:

  • Drygt hälften av ansökningarna gällde kockar, 12 procent restaurangbiträden och 9 procent gällde pizzabagare.
  • De flesta, 85 procent, gäller män.
  • Drygt 20 procent av arbetsgivarna ville anställa någon från Kina, 13 procent ville anställa en turkisk medborgare och 9 procent ansökte om att få anställa en thailändare.
  • De flesta anställningar, 73 procent, var på heltid. Lika stor andel var tillsvidare­anställningar.
  • Nästan 40 procent av ansökningarna avstyrktes av HRF.
  • De flesta, 70 procent, fick nej på grund av att arbetsgivaren saknade kollektivavtal. 30 procent avstyrktes för att lönen var för låg.

Krav för anställning

För den som vill anställa en person från ett icke-EU-land finns vissa krav.

  • Ansökan görs hos Migrationsverket.
  • Tjänsten måste först utlysas på den europeiska platsbanken EURES.
  • Anställningsvillkoren ska vara i nivå med kollektivavtal eller det som är brukligt inom branschen.
  • Den som ska anställas måste även kunna försörja sig på sitt arbete.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här