På jobbet Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Förstärkningen branschen behöver

Hotell och restauranger skriker efter personal, samtidigt som många nya i Sverige saknar arbete. Kombon svenskastudier och hotellpraktik ledde till jobb för Rizgar Alhammo, Ramatoulie Sanyang och många av deras »klasskompisar«.

Publicerad 22 oktober 2015
Förstärkningen branschen behöver
Rizgar behövs på hotellet, säger Jesper Andersson. -- Det finns inte en chans i världen att jag hinner med alla uppgifter själv.
inlinebild
Veronika Persson undervisar i branschkunskap. Foto: David Bergström

Regeringen beslutade nyligen att öppna ett snabbspår till arbetslivet för nyanlända kockar. Men redan nu finns det flera satsningar som ­leder till jobb i branschen.
I Helsingborg har studier i svenska kombinerat med praktik på hotell visat sig vara en framgångsrik väg. Av de tolv som avslutade kursen i våras har nio fått något slags arbete.

Rizgar Alhammo är en av dem som gått utbildningen Hotelltrainee i Helsingborg. Han praktiserade som vaktmästare på Clarion Grand Hotel och där fick han fortsätta. Han byter lampor, fixar trasiga fönster, lagar lås på rumsdörrar och möblerar konferenssalar.
– Det är ett mycket bra jobb. Inget är svårt, bara språket. Och särskilt skånskan.
Rizgar Alhammo är kurd från byn Bozan i norra Irak. I Irak arbetade han inom militären, med administrativa sysslor, och så körde han taxi. Det var kärleken som tog honom till Sverige, och i slutet av maj 2014 kom han till Helsingborg. Han talar redan mycket bra svenska.
– Här arbetar jag med svenskar, jag måste använda språket hela tiden. En del av mina vänner, som kom hit samtidigt som jag, klarar inte språket alls. Jag lär mig nya ord varje dag.

Utbildningen Hotelltrainee är ett nystartat samarbete mellan Hotellgruppen, Helsingborgs stad och utbildningsföretaget Merit. Veronika Persson från Merit har arbetat inom hotell- och restaurang sedan hon var femton, och det är hon som undervisar eleverna i branschkunskap.
– Jag träffar nyanlända och dem som varit här längre, men inte är färdiga med studierna i svenska för invandrare. Min uppgift är att informera dem om löner, a-kassa, arbetstider och om hur saker och ting fungerar i vår bransch.
Veronika har undervisat sedan i början av 2000-talet och kallar sig branschcoach. Tidigare jobbade hon i Malmö, där finns en liknande utbildning sedan flera år. I Helsingborg har hon varit med sedan starten i januari i år.
– Under de första tre månaderna varvar de studier i svenska och hotellförberedelser. Vi gör studiebesök på hotellen  i projektet och även på HRF. Sedan följer tre månaders praktik, med tre dagar i veckan på hotell, två dagar studier. Hon ser att alla deltagarna har utvecklats fantastiskt, både vad det gäller språkkunskaper och i det praktiska arbetet.
– Flera av dem har stått utanför arbetsmarknaden länge och det påverkar såklart ens självkänsla. Men vi såg genast vilken potential som finns och hotellen är verkligen nöjda, säger Veronika Persson.

Rizgar Alhammo har ett instegsjobb, en subventionerad anställning där arbetsgivaren får 80 procent av lönen i bidrag. Det gör det möjligt för honom att studera svenska samtidigt som han arbetar. Måndag, tisdag och torsdag studerar han, onsdag och fredag arbetar han på hotellet, från klockan 07.00 till 15.30.
– Men jag jobbar mer än så, jag rycker in när det behövs. I somras jobbade jag heltid i tre veckor när min chef hade semester.
Hans närmaste kollega och chef, Jesper Andersson, är den som ansvarar för vaktmästeriet.
– Det funkar jättebra med Rizgar, han vill bara jobba. Det är sådana som honom vi behöver. Saknar han utbildning? Men ge honom den då.
Instegsjobbet tar slut vid årsskiftet, sedan vet inte Rizgar Alhammo hur det blir.
– Jag ska göra allt för att få behålla honom. Det enda han egentligen saknar är erfarenhet. Han behövs här, det finns inte en chans i världen att jag hinner med alla uppgifter själv, säger Jesper Andersson.

Hotelltrainee Helsingborg
Ramatoulie Sanyang och hennes kollega Osariemen Oviabor har båda gått  traineeutbildningen.

På Scandic Helsingborg Nord arbetar Ramatoulie Sanyang som hotellstäderska. Hon har fått en timanställning efter avslutad praktik och är för första gången sedan hon kom till Sverige ekonomiskt självförsörjande.
– Jag har bott här i nio år, men aldrig fått ett riktigt arbete. Never ever. Den här utbildningen är jättebra, jag trivs så bra här.
Ramatoulie Sanyang arbetade som hotellstäderska hemma i Gambia, så erfarenhet av yrket hade hon redan.
– Ja, jobbet är likadant, men länderna är mycket olika.
Ramatoulie drev också en egen restaurang i sitt hemland.
– Det var en liten restaurang, jag lagade mat om nätterna och hade en anställd.

Men så träffade hon en man och flyttade till Sverige med honom. I dag är äktenskapet över och hon lever ensam med sina tre barn. Rama, som hon kallas, pratar sitt modersmål mandinka med barnen, men de svarar på svenska.
– Jag tycker att språket är svårt, särskilt grammatiken, men mina barn rättar mig, säger hon.
På Scandic Helsingborg Nord var det Marie Nilsson, housekeeping manager, och Kristina Gillmert, food and beverage manager, som tog hand om praktikanterna.
– Jag tvekade inte att delta, det var en självklarhet, säger Marie Nilsson.
Men handledning tar sin tid och kan också innebära mer jobb.
– Jag tycker det har varit bra för vår personal, de har lärt sig genom att lära andra, säger Kristina Gillmert.

Tre andra lokala projekt

  • Malmö: Hotell- och restaurangtalangerna, har haft ­vuxenutbildning sedan 2010.
  • Göteborg: Hotelltalangerna, ett samarbete mellan lokala hotell, Arbetsförmedlingen och kommunen. 
  • Stockholm: På Globens restaurangskola kan svenska för invandrare kombineras med yrkes­utbildning för kök och restaurang.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här