Hur ska arbetsgivare i besöksnäringen bli bättre på att locka och behålla anställda? Det ska forskare i Luleå ta reda på.
Besöksnäringen växer och samtidigt är personalomsättningen hög. Nu försöker forskare vid Luleå tekniska universitet hjälpa arbetsgivare genom att ta reda på vad som lockar personal och får dem att stanna.
– Vi vill ta reda på hur anställda ser på arbetsgivare, vad man värdesätter och vad som får en att välja att stanna eller inte. Vi tittar på det ur ett arbetstagarperspektiv, men slutresultatet ska vara till nytta för företag i de här branscherna, säger Maria Ek Styvén, projektledare och biträdande professor.
Forskarna arbetar bland annat med intervjuer och enkäter till anställda i besöksnäringen. Frågorna handlar till exempel om vad man tycker är viktigt hos arbetsgivare och vad som gör att man tänker stanna på en arbetsplats. Svaren de fått hittills tyder föga förvånande på att anställningstrygghet, lön och andra villkor, har stor betydelse.
– Vi kan se att det är viktigt för beslutet att stanna på en arbetsplats, tillsammans med kreativitet och innovation. Det är viktigt också för om man rekommenderar arbetsgivaren till andra, säger Maria Ek Styvén.
Slutresultatet ska vara klart i september 2019. Projektet finansieras av BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, och Handelsrådet.
Läs mer om projektet ”Attraktiva arbetsgivare: Employer branding i handels- och besöksnäring”.