Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Forskning ska få turisteratt lätta på plånboken

Turister tillbringar allt kortare tid på sina resemål och spenderar allt mindre pengar. Ett nytt forskningsprojekt ska hitta nya sätt att maximera inkomsterna för hotell, restauranger och andra turistnära företag.

Publicerad 11 december 2012

– Det ska bli spännande att titta på hur turister i Sverige har spenderat, tänkt spendera och hur den genomsnittliga reslängden ser ut, säger Stefan Gössling, professor vid Lunds universitets institution för service management.
Hans institution har fått 1,2 miljoner kronor för att studera det som kallas nyckelindikatorer inom besöksnäringen. Pengarna kommer från Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond BFUF. Fonden delar ut 7 miljoner kronor till forskning för att utveckla besöksnäringen, och Lunds universitet är ett av årets fem mottagare.

– Vi vill undersöka vilken potential det finns att höja intäkterna och få folk att stanna längre. Hur man skulle kunna maximera pengarna spenderade i Sverige. För exempelvis transporter finns det bara liten marginal i vinst, medan restauranger har större vinstmarginal, säger Stefan Gössling.

Idén väcktes efter att ha läst en rapport om den norska kryssningsturismen. Stefan Gössling började fundera på om det finns en potential som besöksbranschens företag inte utnyttjar. I tidigare forskning på Barbados visade en enkät bland turister att 61 procent gjort av med mindre pengar än planerat.

I forskningen ingår också att se hur anpassningsbara olika turisttyper är, och om det går att utveckla fler säsonger för exempelvis den flexibla resenären som kan tänka sig att resa i september. Nya turistgrupper kan identifieras, exempelvis ”tyska pensionärer som gillar mat och gärna reser i maj”. Riktad marknadsföring mot sådana grupper kan ge bättre effekt än allmänt hållen besöksreklam.

Projektet startar efter årsskiftet. Första steget är en enkät till besökare i Sverige.
– Vi sätter igång till sommaren nästa år med intervjuerna. För att kunna ta hänsyn till säsongsvariationerna skulle vi helst vilja arbeta med detta under ett helt år.

Om forskningsfonden BFUF

Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond BFUF är en gemensam fond för  Visita och HRF, Hotell- och restaurangfacket. Båda parter bidrar med lika mycket till fonden, vars syfte är att främja forskning och utvecklingsprojekt till nytta för den svenska besöksnäringens företag och anställda.

De fick också pengar

  • 1,7 miljoner ”Framgångsfaktorer för besöksnäringskluster” Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
  • 1,5 miljoner ”Besöksnäringens snabbväxare” HUI Research AB.
  • 1,6 miljoner ”När blir maten värd en resa? Studie av kulinarisk turism i Sverige” Högskolan i Borås.
  • 1 miljon ”Måltidsföretagare – från kalaskokerskor till gourmetkrögare” Restaurang- och hotellhögskolan, Örebro universitet.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här