Turister tillbringar allt kortare tid på sina resemål och spenderar allt mindre pengar. Ett nytt forskningsprojekt ska hitta nya sätt att maximera inkomsterna för hotell, restauranger och andra turistnära företag.
– Det ska bli spännande att titta på hur turister i Sverige har spenderat, tänkt spendera och hur den genomsnittliga reslängden ser ut, säger Stefan Gössling, professor vid Lunds universitets institution för service management.
Hans institution har fått 1,2 miljoner kronor för att studera det som kallas nyckelindikatorer inom besöksnäringen. Pengarna kommer från Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond BFUF. Fonden delar ut 7 miljoner kronor till forskning för att utveckla besöksnäringen, och Lunds universitet är ett av årets fem mottagare.
– Vi vill undersöka vilken potential det finns att höja intäkterna och få folk att stanna längre. Hur man skulle kunna maximera pengarna spenderade i Sverige. För exempelvis transporter finns det bara liten marginal i vinst, medan restauranger har större vinstmarginal, säger Stefan Gössling.
Idén väcktes efter att ha läst en rapport om den norska kryssningsturismen. Stefan Gössling började fundera på om det finns en potential som besöksbranschens företag inte utnyttjar. I tidigare forskning på Barbados visade en enkät bland turister att 61 procent gjort av med mindre pengar än planerat.
I forskningen ingår också att se hur anpassningsbara olika turisttyper är, och om det går att utveckla fler säsonger för exempelvis den flexibla resenären som kan tänka sig att resa i september. Nya turistgrupper kan identifieras, exempelvis ”tyska pensionärer som gillar mat och gärna reser i maj”. Riktad marknadsföring mot sådana grupper kan ge bättre effekt än allmänt hållen besöksreklam.
Projektet startar efter årsskiftet. Första steget är en enkät till besökare i Sverige.
– Vi sätter igång till sommaren nästa år med intervjuerna. För att kunna ta hänsyn till säsongsvariationerna skulle vi helst vilja arbeta med detta under ett helt år.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.