Nyheter forskning

Forskare: Specialkost bör kosta

Specialkosten är en stor kostnad för landets konferensanläggningar. I framtiden bör gäster som vill ha avvikande kost betala extra. Det menar forskaren Richard Tellström i en ny studie.

Publicerad 24 juni 2020
Forskare: Specialkost bör kosta
Listan över gästernas önskemål om specialkost är lång på många konferensanläggningar. Foto: Colourbox
Richard Tellström. Foto: Thomas Szendrö

Andelen konferensgäster som vill ha specialkost har ökat kraftigt de senaste åren. I en del konferensgrupper kan merparten av den beställda maten bestå av specialönskemål. Det säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap, som gjort en kartläggning av specialkosten på konferensanläggningar.
– Det är så tydligt att specialkost är en fråga om kulturell matgemenskap. I grupper från idéorganisationer, fackföreningar, branschorganisationer eller kyrkor kan det vara 70 procent som inte vill ha det som är beställt.

För företagen innebär detta merkostnader som äter upp stor del av vinsten, säger Richard Tellström.
– Detta är ett problem av bibliska proportioner. Störst problem är det för konferensanläggningar som inte har övernattande gäster, där är intäkterna mer beroende av maten.

Fakta: Rapporten

Richard Tellströms studie presenteras i BFUF-rapporten “Har ni specialkost? – Specialkosten och hur den påverkar grupp- och konferensbokningar”. Den finns att läsa här.

Slutsatsen han drar är att gäster som vill ha avvikande kost bör få betala för den. Detta oavsett vilken typ av kostavvikelse det handlar om.
– Det allra mesta är inte medicinskt. Många säger att de är glutenintoleranta, men enligt Livsmedelsverket är det bara 1–2 procent som är det i Sverige. Restaurangerna kan inte utreda vad som är medicinskt och inte, så då måste man behandla allt som om det vore en och samma kost. Då får den glutenfria maten också kosta.

En restaurang har inte skyldighet att erbjuda något annat än det man vill erbjuda.

Richard Tellström har även tittat på om det kan anses vara diskriminerande att inte erbjuda specialkost kostnadsfritt. Hans slutsats är att så inte är fallet.
– Det handlar om att alla gäster får samma erbjudande. Då är det inte diskriminerande. I den privata sektorn har en restaurang inte skyldighet att erbjuda något annat än det man vill erbjuda. Då får gäster som inte vill ha det gå till något annat ställe. Även om man blir kränkt. Så är livet och det får man stå ut med.

Uppdraget att göra studien kommer från BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, där HRF är en av parterna. Tanken är att resultatet ska ligga till grund för vägledning åt branschens företag kring specialkost. Det är nu upp till HRF och Visita att ta fram detta, säger Richard Tellström.
– Alla företag är ju fria att göra som de vill. Det handlar mer om att ta fram ett resonemang kring hur man kan tänka i frågan.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter restriktioner

Senare stängning skjuts fram

I dag meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att de begränsningar som nu gäller kommer att förlängas till den 1 juni. Det innebär att restaurangernas stängning ligger kvar på 20.30 i ytterligare ett par veckor.  

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Senare stängning skjuts fram
Ingen alkoholservering efter 20, och stängning 20.30. Restriktionerna gäller fortsatt och fram till 1 juni. Foto: Mostphotos

Många hade hoppats att den 17 maj skulle vara dagen som restriktionerna lättades något. Så blir inte fallet.

– Vi är inte där än, sade statsminister Stefan Löfven på en presskonferens.

Enligt regeringen och Folkhälsomyndigheten ligger smittspridningen fortsatt på för hög nivå, även om det finns positiva tecken. Trycket på vården är högt, och regionerna har uttryckt önskemål om att inte gå för fort fram med lättnader.

– Vi hade hoppats på en lättnad, framför allt av öppettiderna på restauranger, eftersom vi vet att de hade klarat av det. Men myndigheterna gjorde en annan bedömning, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Från den 1 juni kommer däremot restriktionerna att justeras. Då förlängs de begränsade öppettiderna för restauranger till 22.30.

Samma datum kommer nöjesparkerna att kunna öppna upp, med en begränsning på en person per 20 kvadratmeter. För Gröna Lunds del innebär det att man kan ta emot max 3 100 gäster samtidigt, en femtedel av det normala antalet besökare.

– Det känns helt fantastiskt att vi nu äntligen får slå upp portarna, efter 1,5 år av nedstängning, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell i ett pressmeddelande.

Ingår i temat: Coronakrisen 132 artiklar

Alla artiklar i temat (129 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter bokning

Scandic blir vaccinmottagning

Scandic öppnar upp för vaccinering mot covid-19 i sina lokaler. Hos Scandic Swania i Trollhättan blir en konferenslokal från i dag plats för massvaccinering. Jättebra, tycker Merlita Andersson som arbetar i housekeeping.

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Scandic blir vaccinmottagning
En lokal hos Scandic Swania används för vaccinering. Foto: Scandic

 Hotelldirektör Charlotta Sandblom berättar att det var vårdföretaget Kry som kontaktade dem för en visning av lokalerna.
– De kände till vårt Stay safe-arbete och vi har en konferenslokal i markplan med separat entré direkt utifrån.

Charlotta Sandblom tvekade inte att upplåta lokalerna för vaccinering.
– Det är klart att vi funderade på hur det här skulle påverka personal och gäster, men det är friska personer som kommer och det är jätteroligt i dessa tider att få bokningar. Samtidigt bidrar vi till samhällsnyttan.

Swania är ett av flera Scandic som tillfrågats om vaccinering i sina lokaler, säger Charlotta Sandblom.
– Våra hotell ligger ofta stadsnära och har bra lokaler.

Merlita Andersson. Foto: Privat

Housekeeping på Scandic Swania kommer att sköta den dagliga städningen. Kry ansvarar själva för all hantering och städning av den medicinska utrustningen.

Merlita Andersson som arbetar i housekeeping har varit med och förberett lokalen inför vaccineringarna.

– Vi har städat så att allt ska vara klart tills de kommer med sina saker för vaccineringen. Det här är jättebra, bra att fylla huset, säger hon.

Ingår i temat: Coronakrisen 132 artiklar

Alla artiklar i temat (129 till)
Nyheter FÖRHANDLING

HRF kräver svar om enstaka dagar

Ett företag har under nio månader haft enstaka dagar-anställningar motsvarande 53 000 arbetstimmar. Hotell- och restaurangfacket har begärt central förhandling.

Publicerad 11 maj 2021 1 kommentar
HRF kräver svar om enstaka dagar
Ett företag har lagt ut 53 000 arbetstimmar i anställningsformen enstaka dagar. Nu har HRF begärt central förhandling med Visita. Foto: Colourbox

I förra årets avtalsrörelse var enstaka dagar en av de stora frågorna för Hotell- och restaurangfacket. Anställningsformen ska användas när det inte går att schemalägga arbetstiden, om arbetet är oregelbundet till sin karaktär eller när arbetsgivaren har behov av tillfällig arbetskraft. HRF:s bild var att enstaka dagar tillämpades mer än nödvändigt.

I det nya kollektivavtalet finns en skrivning som innebär att den arbetsgivare som anses ha missbrukat anställningsformen inte längre ska kunna använda den. Nu står den första centrala förhandlingen för dörren.

– Vi kommer att jobba aktivt med den här frågan hela avtalsperioden, säger Emil Bäckström, central ombudsman på HRF.

Så säger avtalet

Gröna riks 4§ 1:2
”De centrala parterna kan vid central förhandling komma överens om att ett bolag temporärt ska undantas från rätten att använda sig av anställningsformen anställning för enstaka dagar. Fråntagandet av ovanstående rätt kan aktualiseras om de centrala parterna bedömer att bolaget konsekvent och grovt bryter mot kollektivavtalets förutsättningar för att använda sig av anställningsformen. Fråntagande av rättigheten gäller under den tid och vid den/de enhet/er som parterna överenskommer.”

Det aktuella företaget har under perioden april–december lagt ut 53 000 timmar i enstaka dagar. Det motsvarar ungefär 25 heltidstjänster.

Emil Bäckström har begärt förhandling med Visita, men något datum är ännu inte satt.

– Om Visita är seriösa med att vilja stävja det här måste de också inse att det här är ett typexempel på missbruk av enstaka dagar.

Fråga om jobbet.
105
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här