Nyheter forskning

Forskare: Specialkost bör kosta

Specialkosten är en stor kostnad för landets konferensanläggningar. I framtiden bör gäster som vill ha avvikande kost betala extra. Det menar forskaren Richard Tellström i en ny studie.

Publicerad 24 juni 2020
Forskare: Specialkost bör kosta
Listan över gästernas önskemål om specialkost är lång på många konferensanläggningar. Foto: Colourbox
Richard Tellström. Foto: Thomas Szendrö

Andelen konferensgäster som vill ha specialkost har ökat kraftigt de senaste åren. I en del konferensgrupper kan merparten av den beställda maten bestå av specialönskemål. Det säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap, som gjort en kartläggning av specialkosten på konferensanläggningar.
– Det är så tydligt att specialkost är en fråga om kulturell matgemenskap. I grupper från idéorganisationer, fackföreningar, branschorganisationer eller kyrkor kan det vara 70 procent som inte vill ha det som är beställt.

För företagen innebär detta merkostnader som äter upp stor del av vinsten, säger Richard Tellström.
– Detta är ett problem av bibliska proportioner. Störst problem är det för konferensanläggningar som inte har övernattande gäster, där är intäkterna mer beroende av maten.

Fakta: Rapporten

Richard Tellströms studie presenteras i BFUF-rapporten “Har ni specialkost? – Specialkosten och hur den påverkar grupp- och konferensbokningar”. Den finns att läsa här.

Slutsatsen han drar är att gäster som vill ha avvikande kost bör få betala för den. Detta oavsett vilken typ av kostavvikelse det handlar om.
– Det allra mesta är inte medicinskt. Många säger att de är glutenintoleranta, men enligt Livsmedelsverket är det bara 1–2 procent som är det i Sverige. Restaurangerna kan inte utreda vad som är medicinskt och inte, så då måste man behandla allt som om det vore en och samma kost. Då får den glutenfria maten också kosta.

En restaurang har inte skyldighet att erbjuda något annat än det man vill erbjuda.

Richard Tellström har även tittat på om det kan anses vara diskriminerande att inte erbjuda specialkost kostnadsfritt. Hans slutsats är att så inte är fallet.
– Det handlar om att alla gäster får samma erbjudande. Då är det inte diskriminerande. I den privata sektorn har en restaurang inte skyldighet att erbjuda något annat än det man vill erbjuda. Då får gäster som inte vill ha det gå till något annat ställe. Även om man blir kränkt. Så är livet och det får man stå ut med.

Uppdraget att göra studien kommer från BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, där HRF är en av parterna. Tanken är att resultatet ska ligga till grund för vägledning åt branschens företag kring specialkost. Det är nu upp till HRF och Visita att ta fram detta, säger Richard Tellström.
– Alla företag är ju fria att göra som de vill. Det handlar mer om att ta fram ett resonemang kring hur man kan tänka i frågan.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020 Kommentera
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020 Kommentera
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här