Fokus | Nyheter BRANSCHEN ÖPPNAR

Förberedda på fullt hus

Det blir en andra sommar med pandemi. Branschen laddar för att ta emot alla som väntas semestra i Sverige. På Falkenberg Strandbad står Susanne Svensson, Benjamin Rasmussen och de andra kollegorna redo.

Publicerad 4 juni 2021
Förberedda på fullt hus
Susanne Svensson och Benjamin Rasmussen har fått jobba på nya sätt under pandemin. Foto: Anders Andersson

Under våren har Susanne Svensson och hennes kollegor på Falkenberg strandbad gått och väntat på hur det ska bli med smittspridning, vaccineringar och restriktioner.
– Det har varit som för alla andra, vi har levt i limbo, säger Susanne som är assisterande husfru, platsombud och skyddsombud.

Fram till den 1 juni var restauranger, barer och spa tvungna att stänga klockan 20.30, eftersom alla de ytorna har serveringstillstånd. För receptionisten Benjamin Rasmussen innebar det en ny arbetsuppgift.
– Jag har gått runt och sagt till om sista beställningen och sedan fått säga till folk när de ska gå upp på rummet.

En del frågar om de kan sitta i ett konferensrum i stället, men svaret är nej.
– Det är lite speciellt att säga till gäster som har roligt att de ska gå till sina rum, men de flesta förstår.

Susanne Svensson är assisterande husfru, platsombud för HRF och skyddsombud.

Serveringsstoppet har lett till att många beställer roomservice. Kvällsmat, charkbrickor och mer alkohol än vad som finns i minibaren.
Det är restaurangen som levererar till rummen, men det har också varit mer jobb för house­keeping, säger Susanne.
– Vissa dagar har det varit väldigt mycket disk. Frukost finns ju också som roomservice.

Det har blivit ett bättre flöde i hela huset. Susanne Svensson, assisterande husfru

För att minska trängseln har in- och utcheckningstider spridits ut.
– Det har blivit ett bättre flöde i hela huset. Det är skönt för oss att komma in i rummet tidigare, vi hinner göra två, tre rum innan nästa grupp checkar ut, säger Susanne.

Tre lärdomar från förra sommaren

  1. Många be­s­tämmer sig i sista stund – bokningar kan komma sent.
  2. Riskabelt med låg bemanning – inte säkert att det finns personal att ringa in med kort varsel.
  3. Om smittläget för­sämras kan gästerna försvinna snabbt.

I början av pandemin fanns en större oro för att arbeta, säger hon.
– Då var det mer ”vågar vi jobba?” Det fanns en skräck att bli sjuk och vi visste inte om vi skulle ha munskydd och visir.
De landade i att det går att hålla av­stånd, i de flesta situationer.
Men mun­­skydd och visir används i behandlingsrummen på spaavdelningen.

Susanne tror att det blir fullt upp om många semestrar i Sverige även i år.
– Vi är en resort vid stranden med nära till mycket. Får vi fullt hus kan det bli kaos om vi inte är förberedda.
Sommarvikarierna fick smygstarta jobbet i april.
– För några är det deras första jobb, så det är bäst att både de och vi ser att det fungerar. Men vi har dem som har jobbat här tidigare också. Det är väldigt skönt att ha rutinerade vikarier.

Receptionisten Benjamin Rasmussen är tillbaka på Falkenberg Strandbad för att sommarjobba.

En av dem är Benjamin, som fram till i januari arbetade fast som natt­receptionist.
– Jag slutade både för att jag ville plugga och för att det var så lite att göra på nätterna när jag inte längre kunde stå i baren eller möblera till konferenser.

Inför sommaren sökte han butiksjobb och bad sin gamla chef om referenser.
Då fick han erbjudande om att komma till Strandbaden igen och jobba extra ­i dagreceptionen.
– Det är inte lika många gäster som vanligt, men det känns ändå som många eftersom det finns så mycket att ­informera om.

Benjamin ser fram emot att sommarjobba på sin gamla arbetsplats.
– Det känns hur kul som helst. Men det blir nog en mix av semesterkänsla och att behöva tänka på restriktionerna.

Kent Johansson är vd på Falkenberg Strandbad.

Kent Johansson är vd på Falkenberg Strandbad. Han tycker att det varit både svårare och enklare att förbereda sig inför den andra sommaren med pandemin.
– Förra sommaren blev vi mer tagna på sängen. Allt skedde så fort, från stort tapp av bokningar och restriktioner med reseförbud två timmar från hemmet, till att det sedan togs bort sent på våren. Men det blev trots allt en bra sommar.

Det gör i alla fall stor skillnad att kunna ha öppet till 22.30, säger han.
– Vi kan släppa på de sista permitteringarna och planera bättre. Det blir fler timmar att sprida ut gästerna på i spa och restaurang. Att de inte behöver stressa ger en bättre upp­levelse och produkt.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här