Vinterturismen i fjällen är på väg mot en av sina bästa säsonger på länge. Ändå är branschen orolig för framtiden. Moms och sociala avgifter är för höga, tycker de.
? Halvvägs in på vintersäsongen har vi mycket goda siffror. Det var i stort sett uthyrt i varje stuga och lägenhet i Dalafjällen under jul- och nyår, säger Stig Lundkvist på Svenska liftanläggningars organisation (Slao), till Sundsvalls Tidning.
När snön kommer tidigt brukar det gynna fjällturismen, och sportloven och påskveckorna är redan mycket bokade. Men branschen är ändå orolig för framtiden.
De som köper liftkort betalar tolv procent i moms. För annan idrottsverksamhet är momsen sex procent. I Norge är liftanläggningarna helt befriade från moms, vilket gör att de kan konkurrera med lägre priser.
? Hade den beskattning som gäller för våra anläggningar i Trysil i Norge även gällt i Sverige skulle våra kostnader ha minskat med 80 miljoner kronor om året, säger Thorvald Sverdrup, vd för Skistar, som står för hälften av omsättningen i de svenska fjällanläggningarna.
Skistar driver verksamhet i bland annat Åre, Sälen, Vemdalen och norska Hemsedal.
I Sverige betalar arbetsgivaren in 33 procent i sociala avgifter. Som norsk arbetsgivare är den sociala avgiften cirka tio procent, säger Sverdrup.
Och så kommer det att fortsätta vara. För några år sedan sade EU nej till regionala sänkningar av sociala avgifter, ett förslag som hade gynnat skidanläggningarna i glesbygden.
Läs mer om kraven på sänkt moms här >>
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.