Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Felaktigt uppsagd fick skadestånd

Ett skadestånd på 5000 kronor och två månadslöner. Det fick Yvonne Haglunds arbetsgivare betala. Kaféägaren sade upp henne, med omedelbar verkan, på felaktiga grunder.

Publicerad 4 mars 2002

I mitten av januari fick Yvonne Haglund plötsligt en uppsägning i sin hand. Hon hade arbetat på kafét J&J-service i skånska Glimåkra sedan oktober 2001. Företaget har två anställda och saknar kollektivavtal.
Yvonne Haglund protesterade mot uppsägningen, då hon ansåg att den tillkommit på felaktiga grunder.
Det stora felet var att företaget ansåg att hon haft en provanställning. Men eftersom inte några papper hade skrivits såg Yvonne Haglund tjänsten som en tillsvidaretjänst. Skilladen är uppsägningstiden.
? Nu får hon får den lön som hon hade innestående och den för uppsägningsmånaden, och de 5000 kronorna facket krävde för den felaktiga uppsägningen, säger HRF:s ombudsman Suzanne Jensinger, som skötte förhandlingen.
Yvonne Haglund är nöjd med uppgörelsen och har ett nytt jobb på gång.
? Jag har inte riktigt släppt det hela än, men Suzanne har varit superbra och alltid gått att ringa, säger hon.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här