Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Facket kräver bättre koll på underleverantörers arbetsvillkor

Företagen i branschen måste ha bättre koll på sina underleverantörer. Det anser HRF efter avslöjandet om att städpersonal, som anlitats av bland andra McDonald's, arbetat under slavliknande former.

Publicerad 24 oktober 2007

I veckan avslöjade tv-programmet Uppdrag granskning hur anställda på ett städbolag, som bland annat städar McDonald’s-restauranger, tvingas arbeta sju dagar i veckan till låga löner. Efter att programmet sänts avslutade restaurangkedjan genast samarbetet med städbolaget.

I ett brev till Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, SHR, kräver nu Hotell- och restaurangfacket hårdare tag mot oseriösa underleverantörer.
– Ingen ska behöva arbeta till usel ersättning eller godta dåliga arbetsvillkor. Att jobba utan stöd av ett kollektivavtal betyder nämligen att det inte finns några garantier för exempelvis rimliga löner, ersättningar för obekväm arbetstid och försäkringar, säger HRF:s ordförande Ella Niia.

Enligt SHR:s vd Mats Hulth ska SHR nu tillsätta en arbetsgrupp för att utveckla riktlinjer och rekommendationer för medlemsföretagens upphandlingar av underleverantörer.
– Självklart ställer vi oss bakom detta och arbetar just nu mycket aktivt med den frågan, säger Mats Hulth.

Det aktuella städbolaget har avtal med flera andra restaurangföretag, däribland Nordic Service Partner som driver Burger King-restauranger. Där har man nu begärt att få se lönelistor och arbetsscheman för städföretagets anställda.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.