Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Facket hjälper estniska städerskan

Hotell- och restaurangfacket förhandlar för den estniska städerskan som har sagts upp från hotell Roslagen i Norrtälje. Detta trots att hon sökte inträde i facket först efter uppsägningen. - Det är viktigt för oss att estniska arbetare i Sverige behandlas korrekt. Annars kan det ge konsekvenser för hela branschen, säger Malin Ackholt, tredje ordförande i HRF.

Publicerad 3 augusti 2005

Kvinnan var anställd av ett estniskt städbolag, som städade på Hotell Roslagen. När lokaltidningen skrev om låga löner för de anställda fick hon skulden. Hon fick en kvart på sig att lämna hotellet och fick en biljett till bussen och en tidtabell till färjorna hem till Estland.

– Vi har förklarat att uppsägningen är ogiltig, säger Malin Ackholt. Och vi har krävt skadestånd.
Städbolaget har samma ägare som hotellföretaget och har funnits på hotellet ett knappt år. Hotellföretaget är medlem i arbetsgivareföreningen SHR och måste alltså följa kollektivavtalet.

Lönerna för städerskorna har enligt pressuppgifter legat långt under de löner som gäller enligt det svenska avtalet.
Tidigare drevs hotellet av storföretaget Amica. Även då skötte ett städbolag om städningen. Den nuvarande arbetsgivaren, Hotellbolaget i Norrtälje, tog över 1 januari förra året. Ungefär ett halvår senare byttes det gamla städbolaget ut mot det estniska, som har samma ägare som hotellet.

HRF ifrågasätter nu också om Hotellbolaget har MBL-förhandlat enligt reglerna när man anlitade det nya bolaget.
Platschefen Peter Nilses vill inte berätta hur mycket hotellet numera betalar för städtjänsterna.
– Och jag lägger mig inte i vad de betalar sina anställda. Jag köper en tjänst, säger han.

Fakta: Förhandlingshjälp
För att få förhandlingshjälp av Hotell- och restaurangfacket ska man ha varit medlem i minst tre månader. Man får inte hjälp med sådant som har hänt innan man sökte medlemskap. Men HRF kan göra undantag från denna regel. Det kan ske om det är viktigt för hela förbundet och villkoren på arbetsmarknaden, för att markera respekten för kollektivavtalen eller om den anställde som råkat illa ut inte har haft möjlighet att gå med i facket tidigare (t ex nyanställd direkt från skolan).

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här