Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Facket gick back med 40 miljoner

Hotell- och restaurangfacket gick back förra året. Underskottet enligt bokslutet blev nästan 40 miljoner kronor - 649 kronor per medlem.

Publicerad 7 april 2003

Nästan 30 av de 40 miljonerna i underskott beror på dåliga aktieplaceringar. Värdet på HRF:s värdepapper har sjunkit så mycket att förbundet var tvunget att skriva ner dem med 28,4 miljoner kronor i årsredovisningen. Under året har börsen sjunkit och HRF:s värdepapper var vid årets slut värda 223 miljoner kronor. Betydligt mindre än ett år tidigare och mindre än det bokförda värdet. Det var därför HRF var tvunget att skriva ner värdet och ta detta som en kostnad.
Än är inte pengarna förlorade, för det kan hända att börsen stiger igen. Bara en mindre del värdepapper har sålts under året.

En annan kostnad som har blivit större än beräknat är de anställdas pensioner. Även den beror till stor del på dåliga placeringar. HRF betalar varje år in pengar för pensionerna. Förvaltaren placerar en del i börsaktier, som har sjunkit i värde. HRF har därför tvingats betala in extrapengar.
Hotell- och restaurangfackets smala lycka är att man sedan tidigare har ett stort kapital. Det finns alltså pengar att täcka förlusterna med. HRF har fortfarande en bra ekonomi, drygt 300 miljoner kronor i eget kapital när skulderna är frånräknade. Det är ungefär 5 000 kronor per medlem.
I konfliktfonden finns 210 miljoner kronor, och det räcker till tre veckors strejk eller lockout om alla medlemmar är indragna.

? Vi har inte längre svängrum i ekonomin, säger HRF:s ordförande John Herrström.
? Men vi har kvar vår konfliktberedskap.
? En stor del av verksamheten bygger på att vi har personal anställd, och det drar de stora kostnaderna, fortsätter han.
Men facket kan inte räkna med att inkomster från kapitalet ska betala verksamheten. Ska HRF leva vidare med den organisation och personal som finns i dag behövs ungefär 2000 betalande medlemmar till.
Medlemstalet har diskuterats mycket, men det ligger stilla eller backar. Under 2002 minskade HRF med 372 medlemmar. Varför?
? Det finns en potential att öka medlemstalet, säger John Herrström. Och vi rekryterar nya medlemmar, vi hör till de duktigaste fackförbunden på att skriva in medlemmar. Ändå har vi inte lyft in medlemsrekryteringen tillräckligt i vårt arbete.

Några siffror ur årsredovisningen 2002:
Inkomster (i miljoner kronor)   
Totalt till verksamheten:   150   (141 år 2001)
därav medlemsavgifter:   129   (119 år 2001)

Kostnader (i miljoner kronor)
Totalt för verksamheten:   -177   (-159 år 2001)
Finansnetto (värdepapper etc):   -17 (+13 år 2001)
Årets resultat   – 40   (-9 år 2001)

Så här har Hotell- och restaurangfackets aktieportfölj tappat i värde:

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här