Nyheter | På jobbet jobba till 65?
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

En fungerande företagshälsa krävs

Få inom LO-yrken jobbar efter pension. »Att känna ‚Ä∫jag bidrar‚Äπ är en viktig faktor för att orka fortsätta«, säger professor Roland Kadefors.

Publicerad 16 december 2014
En fungerande företagshälsa krävs
Foto: Torsten Arpi
inlinebild
Roland Kadefors. Foto: Torsten Arpi

Nya regler och lagändringar ska få fler att välja att jobba till 67 eller till och med 69. Men i praktiken har många hotell- och restaurang­anställda svårt att orka till 65, konstaterar Roland Kadefors, gästprofessor vid Institutionen för arbetsvetenskap och sociologi vid Göteborgs universitet.
– Om det blir möjligt för fler att jobba längre, i och med ändrade las-regler, så kommer det att vara till exempel tandläkare och läkare som gör det, medan de som jobbar i kök och städ inte kommer att orka.

Roland Kadefors och hans kollegor har, med hjälp av siffror från Statistiska centralbyrån, undersökt hur många år man kan väntas vara kvar i sitt yrke. Män som är städare, storhushålls- och restaurangpersonal, liksom kvinnor som är städare, köks- och restaurangbiträden hörde till de tio grupper som oftast slutar i förtid.
Egentligen är det ganska enkla saker som krävs för att fler skulle jobba längre, säger Roland Kadefors. Arbetsgivaren behöver organisera arbetet så att ensidigt upprepat och fysiskt belastande arbete minimeras.
– Det bästa är att ge alla anställda oavsett ålder de bästa förutsättningarna. Om någon får belastningsproblem vid 55 är det för sent. Arbetsgivaren behöver mycket tidigare titta över arbetsförhållandena för att kunna förebygga. Det är också viktigt att erbjuda kompetensutveckling för att de anställda ska ha de kunskaper som krävs.

Deltid är en annan lösning som brukar lyftas fram för att äldre ska orka, men då måste det ändå gå att försörja sig, vilket blir svårt för många i branschen.
Forskarna talar också om vikten av arbetstillfredsställelse.
– Om arbetsgivaren kan skapa en kultur som gör att jag känner att jag bidrar är det en viktig faktor för att orka fortsätta upp i åren.
Men det avgörande är, enligt Roland Kadefors, att det finns utbyggd och fungerande företagshälsovård, något som ofta saknas i hotell- och restaurangbranschen.
– Företagshälsovården kan skaffa sig god kunskap om arbetsplatsen så tidigt att man ser vad som är på väg att hända för individ och grupp. Men tyvärr är ofta avtalen med företagshälso­vården så slimmade att de har begränsade möjligheter att arbeta förebyggande.

Många arbetsgivare har en negativ attityd till att anställa äldre, även om de inte har dålig hälsa, säger Roland Kadefors.
– Ungefär hälften säger i våra undersökningar att de aldrig anställer någon över 50 år. Men andra säger att de uppskattar äldre för att de är kunniga i sina yrken, socialt kompetenta och inte borta från jobbet så mycket. En tysk undersökning visar att åldersmixat är bättre för produktiviteten.
Det finns förmågor som blir sämre med åren, som rörlighet och allt som har med lyfta och bära att göra. Även korttidsminne, syn och hörsel försämras ofta något. En del arbetsgivare säger att äldre är sämre på att lära sig nya saker, men det beror på vad det gäller, säger Roland Kadefors. Äldre har lättare att lära sig sådant som anknyter till erfarenhet, men generellt något svårare för exempelvis sifferkoder.
– Men det är ofantligt stor skillnad mellan individer. En femtioåring kan ha bättre förmåga än en tjugofemåring, säger Roland Kadefors.

Det här kan leda till tidig pension

  • Liten kontroll över arbetet i kombination med höga krav.
  • Psykosocial stress.
  • Dåligt socialt stöd, framför allt från chefer.
  • Fysiskt och ergonomiskt påfrestande arbete.

Läs mer…

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här