Nyheter Pensionsfusket

Elzbieta upptäckte att hon saknar pensionspengar

Det kan löna sig att kolla sina pensionsinbetalningar till Fora. När Elzbieta Poszepczynska följde Hotellrevyns uppmaning upptäckte hon att det saknades pengar.

Publicerad 23 februari 2017
Elzbieta upptäckte att hon saknar pensionspengar
Elzbieta Poszepczynska tycker att systemet med avtalspensionen är för krångligt. Här med maken Ryszard. Foto: Anna Simonsson

Efter Hotellrevyns reportage om hur arbetsgivare fuskar med de anställdas tjänstepensioner var det en mängd läsare som hörde av sig. En av dem var Elzbieta Poszepczynska.
– Jag satt och bläddrade i tidningen och såg att det kan vara så att arbetsgivare inte betalar som de ska. Så jag tittade på beskedet från Fora och tyckte att det inte stämde.

I drygt 28 år arbetade Elzbieta som kallskänka på en restaurang på Åhléns city i Stockholm. År 2012 tog ett annat företag över driften. De anställda förstod snart att saker inte stod rätt till, och i slutet av 2013 blev de uppsagda på grund av arbetsbrist. Den sista mars 2014 slutade Elzbieta på restaurangen och blev arbetslös.
– Det var det värsta jag har varit med om i mitt liv. Jag trodde att jag skulle klara mig till pensionen, men det gjorde jag inte. Jag skämdes ihjäl när jag gick till Arbetsförmedlingen och ställde mig i kö. I min ålder.

Elzbieta Poszepczynska. Foto: Anna Simonsson

Dessutom dröjde slutlönen från restaurangen. Till slut kom beskedet att bolaget hade gått i konkurs. Den statliga lönegarantin täckte löneskulden, men bara en liten del av den innestående semesterlönen. Och nu verkar det som om Elzbieta även kan ha blivit utan Fora-inbetalningar för sista tiden på företaget.

Hon är kritisk till hur systemet med avtalspensionen är utformat. Det är för krångligt, tycker hon.
– Du jobbar, du får ett lönebesked. Där står det skatt och sociala avgifter, så du vet att du inte jobbar svart. Men hur ska du kunna veta att de betalar avtalspension? Om du är ny i landet och inte kan språket perfekt är det ännu svårare.

Så gjorde Elzbieta

  • Elzbieta har varken dator eller bank-id. I stället har hon pratat med Foras telefonkundtjänst.
  • Elzbieta måste styrka hur mycket pengar hon tjänade under den tid hon tror saknas.
  • Från Skatteverket har Elzbieta fått en kontrolluppgift, bild 155, för inkomståret. Den har hon nu skickat till Fora, tillsammans med blanketten ”Kompletterande inkomstuppgifter från Skatteverket” som man kan hämta på fora.se eller be att få hemskickad.
  • Nu ska Fora utreda saken.

Elzbieta säger att hon i stort har haft bra branscharbetsgivare, till skillnad från maken Ryszard.
– Ryszard, han har verkligen blivit lurad. Han har jobbat hos en massa arbetsgivare utan kollektivavtal. Men när vi kom från Polen var det bara att ta vilka jobb som helst för att överleva. Jag har haft tur.

Elzbieta har nu begärt komplettering hos Fora och väntar på besked. Hon tror att många anställda i branschen inte har koll.
– Det kan vara många som förlorar pengar men inte vet om det. Alla borde kolla.

Nyheter LÖNESTÖD

HRF stoppar samråd

Från den 1 november kommer Hotell- och restaurangfacket inte längre yttra sig över arbetsgivare som vill anställa personer med lönestöd. HRF upplever att Arbetsförmedlingen ändå inte tar till sig av den information man ger.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
HRF stoppar samråd
Samråden om lönestöd fungerar dåligt, därför slutar HRF med dem, säger Per Persson, avtalssekreterare. Foto: Peter Kroon/Arbetsförmedlingen, Peter Jönsson

När en arbetsgivare vill anställa någon med lönestöd, exempelvis lönebidrag, är det en rad steg på vägen. Arbetsförmedlingen, som beslutar om stödet, ska först inhämta ett yttrande från berörd facklig organisation.
Facket ska säga om arbetsgivaren har kollektivavtal eller åtminstone villkor som motsvarar de i avtal. Dessutom kan facket varna om man anser att företaget inte är seriöst, till exempel betalar ut fel lön eller staplar bidragsanställningar på varandra.

För två år sedan kontaktade HRF arbetsmarknadsdepartementet för att påtala att systemet med samråd behöver förändras.
– Det är i grunden en bra verksamhet. Det är vårt sätt att hålla koll på arbetsmarknaden och se till att folk inte hamnar på fel arbetsplats. Om det fungerar. Men det har det inte gjort, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

Arbetsförmedlingens egen utredning visar att myndigheten samråder med facken i hälften av alla lönestödsärenden. Dessutom upplever Hotell- och restaurangfacket att förbundet lägger stora resurser på samråden, men att Arbetsförmedlingen ofta struntar i vad HRF säger.

Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det.

– Vi gör statens kontrolljobb. I vårt fall handlar det om 4–6 heltidstjänster varje år. Om vi ska fortsätta måste vi få betalt för det. Det finns ingen anledning att våra medlemmar ska stå för kostnaden, när det ändå inte leder till något. Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det, säger Per Persson.

Varje år läggs runt 1,5 miljarder på lönestöd inom hotell- och restaurangbranschen. Om det används på rätt sätt är det en bra investering, tror Per Persson.
– Men det är bara 18 procent som har en anställning när lönestödet upphör. Skattepengar bidrar alltså till ett utnyttjande av utsatta människor. När man är så generös med bidrag ökar dessutom arbetslösheten i vår bransch, eftersom arbetsgivare inte tillsvidareanställer personal.

Den sista oktober är alltså sista dagen för Arbetsförmedlingen att samråda med HRF om lönestöd. Därefter kommer myndigheten att mötas av ett autosvar där förbundet förklarar varför de inte längre lämnar utlåtanden.

Nyheter TÄVLING

Hallå där, Alva Hansson

Nu har Årets sommarjobbare 2019 utsetts. Alva Hansson, 18 år, vann restaurangkategorin för sitt arbete på Gullmarsstrand Hotell och konferens.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
Hallå där, Alva Hansson
Alva Hansson, sommarjobbare på Gullmarsstrand. Foto: Privat

Grattis, varför fick du priset?
– Tack! De sa att jag var positiv och spred det till andra, att jag tog tag i saker och var noggrann i det jag gör.

 Var det din första sommar inom hotell- och restaurangbranschen?
– Nej, tredje. Jag började arbeta frukost och lunch, året efter lunch och kväll, i somras bara kvällsservering. Jag har också jobbat helger och julbord.

 Vad har du lärt dig genom jobbet?
– Man får prata med många olika människor och lär sig hantera situationer när något går fel. I år fick jag mer ansvar. Första året gick jag gärna och frågade andra om det var något, sedan lärde jag mig att vissa beslut får man ta i stunden. I somras fick jag också presentera vin på bröllop. Tidigare har jag tyckt att det varit jobbigt att prata inför folk men man vänjer sig ganska snabbt vid att prata inför 130 personer. Det är mycket som jag kommer att ha nytta av sedan i arbetslivet.

De vann också

Övriga vinnare blev Emil Åbom som jobbade på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell, (hotellkategorin) och Maja Svensson, The Townhouse, Borås (kökskategorin).

Priset delas ut av hotellkoncernen Svenska kulturpärlor.

 Vad består vinsten av?
– Jag får ett presentkort på en hotellhelg och så ska jag få åka på Summer Camp på en hotell- och restauranghögskola i Schweiz två veckor nästa sommar. Det var jätteroligt och oväntat, jag visste inte ens att de hade nominerat mig!

 Vad gör du nu i höst?
Jag går tredje året på teknikvetenskapsprogrammet på gymnasiet. När jag är klar med det vill jag nog jobba några år inom hotell- och restaurang, sedan får jag se.

Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här