Fråga om jobbet

Sjuk under ledighet – vad gäller?

Publicerad 1 februari 2022

Fråga:Jag har en kollega som blev sjuk under jul och nyår. Hen tog ut semester 27–30 december och var sjuk dessa dagar. Arbetsgivaren säger att i och med att personen inte var ”schemalagd” dessa dagar så kan man inte sjukskriva sig. Utan semesterdagarna ryker i vilket fall. Är man inte schemalagd så behöver man väl inte ta ut några semesterdagar heller? Vilken regel lutar sig arbetsgivaren på?

A

Svar:Man måste börja med att ta reda på läget: Hade din kollega semester, eller var hen inte schemalagd att jobba de här dagarna?

Om hen inte är schemalagd och ska få lön får hon inte heller någon sjuklön.
Om hen däremot har semester så kan den avbrytas. Enligt 15 § semesterlagen kan man avbryta semester på grund av sjukdom eller arbetsskada när man är helt sjukskriven. Kollegan kan då få sjuklön enligt sjuklönelagen.

Den anställda ska omgående meddela arbetsgivaren att den är sjuk och semesterdagarna ska då sparas till ett senare tillfälle. Arbetsgivaren kan begära att den anställde styrker sina skäl för att avbryta semestern.

Anette Olsson, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket

    Skicka en fråga till oss

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Telefon

    Ditt meddelande

    Läs mer här