Lydia vill bli förstådd
Förbered dig och be om hjälp, är några av råden till Lydia. Foto: Rebecca Elfast
Arbetslivsakuten
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Lydia vill bli förstådd

Lydia har ofta saker hon vill säga på jobbet eller när facket har möte. Men hon tycker att det är svårt med språket. Ibland verkar det som om folk inte förstår vad hon säger, ibland som att de inte tar henne på allvar. Vad ska hon göra?

Publicerad 10 juni 2015

Bassem Majid, ledamot i HRF:s förbunds­styrelse:
»Det här är vardag för väldigt många. Jag har suttit i Hotell- och restaurangfackets telefonjour ett par gånger, ett samtal var från en man som frågade om det var okej att jobba 14 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Han pratade arabiska och hade en vän med sig i luren som skulle översätta. Men jag kunde svara honom på arabiska och förklara att arbetspass max ska vara tio timmar och så vidare. Det är lätt att bli utnyttjad annars, i många andra länder är det normalt att jobba varje dag.
Till Lydia skulle jag ge rådet att förbereda sig. Förberedelse är A och O. Tänk igenom vad du vill säga i någon specifik fråga, ta hjälp av en kompis som behärskar svenskan, slå upp eller googla för att hitta rätt ord. Det är förvånansvärt få ord som behövs för att det ska bli begripligt och proffsigt. Lydia kan skriva ner vad hon vill säga och ta med lappen som stöd på mötet.
Jag tycker att det är viktigt att lära sig svenska, de flesta som kommer hit stannar här länge och då behövs språket. Svenskan är också till 30 procent lik engelskan, så kan du svenska har du lättare för engelska.«

Elaine Eksvärd, retoriker och författare till »Snacka snyggt«:
»Lydia ska inte skämmas, i stället kan hon tänka: ›De här människorna runtomkring mig kan hjälpa mig med språket.‹ Gå från tyst till nyfiken, be om hjälp från omgivningen helt enkelt! Fråga om du skulle ha sagt något på ett annat sätt, be om förslag när du försöker hitta rätt ord och uttryck. På vägen mot kunskap måste man våga bära dumstruten med stolthet! Alla som lär sig ett nytt språk är mindre vetande om det nya i början. Ofta blir en person tyst för att han eller hon är rädd att framstå som okunnig, men du måste göra missar på vägen. Lägg inte för stor vikt vid dem, de behövs för att du ska komma vidare.
Till Lydias kollegor och chefer ger jag rådet att de ska lyfta fram det Lydia säger och göra sitt yttersta för att försöka förstå henne. Ge förslag på ord och hjälp henne att få fram vad hon menar. Vänd på steken – Lydia kanske inte kan svenska perfekt, men hur många på arbetsplatsen kan tala hennes förstaspråk perfekt?«

Amie Liddle, housekeeping manager, Clarion Collection Hotel Tapto:
»Framför allt tycker jag att det är viktigt att Lydia, chefer och kollegor tänker på att alla är olika. Vi kommunicerar olika. Det är lätt att fastna vid att allt handlar om språket. Men det är bra att påminna sig om att även de som talar samma språk kan ha olika sätt att framföra saker på och läser av det som sägs på olika sätt.
Det kan vara bra för chefen att tänka på att försöka hitta vägar att kommunicera med varje person, inte utgå från att ›Den här gruppen pratar svenska men den där gör det inte.‹  Det är viktigt att se till alla på individnivå.
Om Lydia vill studera svenska skulle jag rekommendera henne att göra det ihop med en kollega eller en kompis. Det blir lättare att peppa varandra och att öva och göra läxor ihop.
Att kunna slappna av tillsammans och ha roligt med att lära sig ett nytt språk tror jag är viktigt. Om möjligt kan jag varmt rekommendera arbetsplatser med medarbetare med olika språkkunskaper att försöka hitta en väg tillsammans. Kanske det är flera som vill gå och läsa sfi? Kan man träna i att lära sig ett ord om dagen på arbetsplatsen? Om arbetsgivare och arbetstagare kan hjälpas åt med att utveckla språkkunskaperna blir det vinst för båda.
Känner Lydia att det är svårt att kommunicera med chefen tycker jag att hon ska boka in ett möte och ärligt säga: ›Jag känner mig lite osäker med språket. Det är viktigt att jag får den tid som behövs och att man lyssnar på det jag har att säga. Jag är inte jättebra på svenska men jag försöker.‹
Då kan Lydia och chefen hitta en väg tillsammans för att kommunicera med varandra, och hon kan få stöttning från sin chef när det gäller kommunikation med andra i gruppen eller teamet.
Jag hoppas också att Lydia ska ha lite tålamod med sig själv, ingen är expert på en gång.«
Fotnot: Amie Liddle var initiativtagare till sfi-undervisningen på sin tidigare arbetsplats, Clarion Hotel Stockholm.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här