Kollegan lagar äcklig personalmat!
Vi gillar vår kollega, men inte hennes mat! Illustration: Jenny Wallmark
Arbetslivsakuten PERSONALMAT

Kollegan lagar äcklig personalmat!

Översaltat i dag igen! Nu börjar servitören James få nog. Sedan köksbiträdet Yasmina tog över personalmaten har kvaliteten sjunkit. Men hon är ju så glad över att få chansen. Hur ska kollegorna göra? De vill inte förstöra Yasminas självförtroende, samtidigt vill de inte gå hungriga.

Prata direkt med Yasmina!

Annika Härenstam, professor emerita i arbetsvetenskap, Göteborgs universitet:

Annika Härenstam
Annika Härenstam. Foto: Göteborgs Universitet

– Min spontana tanke är att i den här typen av jobb är relationerna till arbetskamraterna väldigt viktiga. Det är ofta tungt och slitsamt, så det måste fungera smidigt i arbetsgruppen. Jag gissar att på många arbetsplatser kanske man inte känner varandra särskilt väl, eftersom det är många tim­anställningar och korta anställningar i den här branschen. Då vet vi att det är svårare att säga till om problem.
Men här verkar det ju vara så att det finns en stabil arbetsgrupp, som har arbetat med varandra ett tag. Då är det självklart att de måste prata med köksbiträdet. Det är det mest respektfulla man kan göra. Inte att ha hemligheter och kommentera när hon inte hör.

– Det är bara att säga: ›Vi gillar dig, och vi vill att det här ska bli så bra som möjligt.‹ Det behöver inte vara krångligare än så. Det kan stärka en arbetsgrupp, att man kan säga både negativa och positiva saker och ändå ha trevligt ihop.

– När vi mäter trivsel i en arbetsgrupp är det en viktig komponent att det är högt i tak, det är tecken på att det är en bra arbetsgrupp. Det är märkligt i samhället, att vi kan säga en massa saker på sociala medier, men när vi träffas öga mot öga blir vi blyga och vågar inte säga vad vi tycker. Det behöver ju inte vara så konstigt.

Föreslå rätter, ge beröm och konstruktiv kritik

Mikael Berge, ombudsman, HRF. Foto: Jann Lipka/HRF

Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket:

– Precis som med allt annat när det ska fram­föras kritik tror jag att det är viktigt att kritiken är ärlig och saklig. Själv tycker jag om mat som håller höga smaker. Det får hellre vara för mycket salt än att det inte smakar något alls.

– Jag tycker att de ska ta upp frågan med Yasmina i första hand. Jag skulle framföra konstruktiv kritik till henne. Jag skulle berömma hennes matlagning men samtidigt påpeka att vissa tycker att den är alldeles för salt.

– Det kanske skulle fungera att lägga fram egna förslag till personalmat? Det skulle kunna vara förslag på maträtter som inte kräver så mycket salt för att nå ett bra resultat.

– Om det inte sker någon förändring efter det så kan frågan diskuteras med chefen. Jag ser det inte som en kamratlig väg att gå genom chefen om min arbetskamrat tycker att jag saltar maten för mycket. Och dessutom inte framfört det till mig personligen.

Bäst om kockarna eller köksmästaren hanterar saken

Foto: Annika af Klercker
Elsa Tiger. Foto: Annika af Klercker

Elsa Tiger, servitris och förtroendevald, Umeå:

– Sådana här liknande situationer stöter man ju på i olika sammanhang. I det här yrket är det ofta kollegorna som gör att man trivs på jobbet. Därför vill man gärna hålla en god stämning.

– Här tänker jag att man måste skilja på person och jobb. Köket kanske ser det som en bra möjlighet för den här personen att utvecklas. Men samtidigt är det så att personalen betalar för sin mat med kostavdraget och ska kunna förvänta sig viss kvalitet.

– Det jag skulle göra är att ta upp frågan med köksmästaren eller den som har ansvaret på sitt bord. Jag skulle beskriva hur personalen upplever det utan att försöka lägga in för mycket kritik, säga att vi skulle gärna vilja se en förändring. Det kanske finns möjlighet att kockarna skulle kunna assistera, och se till att det blir bra?

– Utan att generalisera för mycket kan det ibland finnas en situation där kök och servis ser olika på saker. Därför kan det vara svårt att komma som servis och säga åt kockarna hur de ska laga mat. Det kan tas illa upp. Då är det bättre att köksmästaren eller kockarna får hantera problemet. De kan säkert göra det på ett smidigt sätt.

Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här