Kollegan är försenad – igen!
Grrr, kollegan passar inte tiden! Illustration: Mattias Käll
Arbetslivsakuten SEN ANKOMST

Kollegan är försenad – igen!

»Bussen var sen!« »Glömde nycklarna!« »Väckarklockan ringde inte!« Det är tredje gången den här veckan som receptionisten Sams kollega Anni är sen till sitt pass. Visserligen bara en kvart, men det drabbar kollegorna. Vad ska Sam göra?

Publicerad 12 november 2021

”Försök förklara att det är jobbigt att hon alltid är försenad”

Nina Strand Blomqvist. Foto: Privat

Nina Strand Blomqvist, Slottschef, Södertuna Slott:

– I det första skedet tycker jag att Sam ska prata med Anni. Han kan ju försöka förklara för henne att det är jobbigt att hon alltid är försenad, och att det drabbar honom och kollegorna.
Det bästa är att göra det rakt och ärligt. Jag tycker att han ska göra det själv och inte tillsammans med kollegorna. Det är schystast så, annars kanske hon känner sig påhoppad eller angripen.
Om det inte hjälper, och hon fortsätter att komma sent, så måste Sam gå vidare. Jag antar att Sam och Anni har en chef. Sam bör ta upp det med deras chef och förklara läget, att hon ofta är sen och vad det får för konsekvenser för de andra. Då får chefen ta ett snack med Anni.

– Chefen får förklara att det drabbar hela arbetsplatsen och att det inte är ­acceptabelt. Man måste också fråga sig vad anledningen är till att hon alltid kommer sent. Det kanske finns någon underliggande förklaring som man måste ta hänsyn till, som något personligt problem eller liknande.
Här måste chefen vara lyhörd och en god arbetsgivare. Det kanske finns något man kan hjälpa till med för att underlätta i hennes situation, som att justera arbetstiderna om hon till exempel har svårt att hinna lämna barn på förskolan.

 Försöka gå till botten med vad som orsakar problemet.

– Hur som helst är det väldigt viktigt att ta det där mötet och försöka gå till botten med vad som orsakar problemet. Som arbetsgivare har man ett stort ansvar för de anställdas hälsa och välmående. Chefen måste i alla fall börja med att ta ett samtal. Vem vet, det kanske hjälper.

– Hjälper inte detta, och Anni fortsätter att komma för sent, så kan chefen ge henne en varning. Det finns ju en rutin för det. Det är tre skriftliga varningar, och om problemet kvarstår så kan hon riskera att bli uppsagd, efter förhandlingar med facket naturligtvis.

– Om det är slarv som ligger bakom eller att hon har varit ute på krogen och missat väckarklockan, då är det tre varningar och sedan tack och goodbye. Det är hårt, men så är det.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här