Jim är less på jargongen!
Illustration: Mattias Käll
Arbetslivsakuten DILEMMA

Jim är less på jargongen!

När Jim var ny i köket tyckte han att det var jobbigt med den hårda jargongen. Det handlade om allt från skämtsamma förolämpningar till rena utskällningar. Nu har han själv börjat låta likadant, det känns inte bra. Vad ska han göra?

Publicerad 1 september 2021

»Förstår att Jim valde att gilla läget«

Lennart Lindén.

Lennart Lindén, personalutvecklare:

Kök är en stressig miljö där jargong fungerar som en säkerhetsventil. Gäster har ju en tendens att komma samtidigt och de som jobbar är beroende av att alla gör sin del.
I ett bra arbetslag kan man ibland tillåtas att ha ett högt tonläge, förutsatt att folk vet vad det står för.
Problemet är när det pågår hela tiden och alla inte är bekväma med det. Och utskällningar är inte okej.
Som ny är man lägst i rang och har minst inflytande. Det kan kännas som att man bara har en sak att göra – ge upp och anpassa sig till kulturen.

Jag förstår att Jim valde att gilla läget, men när man gör så blir det förr eller senare ens eget sätt. Man kommer på att »jag har blivit likadan«.

Om Jim hade markerat på en gång tror jag att de andra kunde ha accepterat det.
Dröjer det länge innan man säger ifrån kanske den andra tycker »men så har jag gjort i flera år, kommer du med det här nu?«

Alla kanske inte vågar stå för vad de tycker.

Men han kan även nu ta upp att han är missnöjd med arbetsklimatet och säga att han vet att han själv är en del av det. Om han börjar kan fler falla in som tycker samma sak.
Men det är en risktagning, alla kanske inte vågar stå för vad de tycker. Han kan ta upp det med kollegor, fack eller chef.

Fungerar inte det har han att välja på att vara kvar för att jobbet annars är positivt över lag, eller om det över huvud taget inte är roligt, söka sig någon annanstans.
Men det är förstås mycket som påverkar om det är möjligt.

Det är mycket som står och faller med ledarskapet.

Det är mycket som står och faller med ledarskapet. Hålls det till exempel utvecklingssamtal där de anställda kan ge feedback?
Min uppfattning är att många inom restaurangbranschen får sin position för att de är bra inom sitt yrke, sedan får de liksom personalen på köpet.

Ett tips till arbetsgruppen när det kommer nya är att man uppmuntrar dem att säga till om det är något som de tycker är konstigt eller känns fel, »för det är inte säkert att vi tänker på det«.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här