Clara tar betalt och hennes kollega gör kaffe. Gästerna strömmar in och det är omöjligt att komma ifrån under hela morgonen. Men Clara skulle verkligen behöva gå på toa. Hon försöker tänka bort nödigheten till lunch, då blir de tre som jobbar. Är det här okej?
Arbetsgivaren får lösa det här
Sheragim Madani, skyddsombud på Gothia Towers:
– Om jag skulle hårdra det skulle jag säga så här: Om du skär dig på jobbet så det blöder, står du kvar i kassan och fortsätter jobba? Det här är egentligen samma situation, fast du skadar dig inombords i stället. Det blir skadliga effekter på kroppen om man håller sig hela tiden. Så vad hade Clara gjort med ett blödande skärsår på handen? Hon hade ju gått från kassan och tagit hand om såret. Jag tycker att hon ska göra samma sak nu. Lämna kassan.
– Om inte kollegan kan rycka in så får gästerna vänta. Sedan får arbetsgivaren lösa problemet, med mer bemanning eller en toalett på närmare håll eller vad som nu behövs.
– Om Clara står och håller sig när hon jobbar och alltid ser till så att alla gäster är nöjda, då kommer inte chefen att förstå allvaret.
Jag brukar säga att syns inte problemet så finns det inte. Om du ringer en kompis som kan rycka in eller skippar att äta lunch för att hinna med, så finns det inga problem. Då har ni löst dem, då kommer inte arbetsgivaren att åtgärda grundproblemet.
Snacka ihop dig med kollegorna!
Josefin Johansson, ungsekreterare, LO:
– Det här är en struktur som arbetsgivaren måste hitta lösningar på. Är det ofta så här får arbetsgivaren ordna mer personal. Eller förklara att det är okej att lämna kassan och gå i väg för toalettbesök.
– Anställda känner pressen på sig att hela tiden ge service till kunderna. Det är lätt att man går in i superhjälterollen och tänker ›jag ska fixa det‹ och man vill vara tillmötesgående. Men arbete och kundkontakt är inte så viktigt att det ska vara på bekostnad av hälsan. Vi är inte robotar, det måste gå att skapa en arbetsplats där människor kan vara människor. Toalettbesök är en mänsklig funktion.
– Jag tycker att Clara och kollegorna ska snacka ihop sig. Det kan vara lättare att säga ›Vi‹ har inte tid att gå på toa än att säga ›jag‹. De ska ta upp frågan med chefen, som måste hitta lösningar. Det är egentligen ett ganska lätt problem att lösa. Och vi har rätten på vår sida, arbetsgivare kan inte kräva att vi avstår från toalettbesök.
Risk för förstoppning
Karin Strigård, docent i kirurgi:
– Om vi säger att Clara kommer in väldigt i sitt jobb, det händer mycket spännande och kommer trevliga gäster. Då kan det hända att hon får ett sådant påslag av signalsubstanser att reflexen hon känner kopplas bort. Sedan, när det lugnar sig, kommer behovet tillbaka väldigt plötsligt. Men är det lite så där på jobbet så kommer Clara att stå och plågas. Hon kan hålla sig men kommer att vara okoncentrerad, hon får lättare att slå in fel i kassan och göra andra misstag.
– En yngre tjej kan hålla sig, och någon skada på en i övrigt frisk urinblåsa ska det inte bli. Men om det är en kvinna som fått ett antal barn eller har åldersförändringar, då kan det behövas ett trosskydd. Och även om man är ung och har en bra bäckenbotten kan det läcka urin, om man är oerhört nödig och behöver göra någon hastig rörelse, nyser eller skrattar.
Rätt till paus
– Väl på toaletten kan det låsa sig med vattenkastningen, om du är allmänt uppstressad.
Men de stora problemen kommer om du inte kan tömma tarmen. Jag har mött många unga som inte vill eller kan gå på toaletten på jobbet och som har fått olika slags förstoppningsproblem. Det kan vara rent stressrelaterat att man inte sköter tarmtömningen som kroppen vill.
– Jag tror man måste prata med varandra på arbetsplatsen, berätta att man måste gå på toaletten. Så kollegorna vet och kan täcka upp. Men det är ett ämne som fortfarande är väldigt tabu.