Har din arbetsplats fått nya ägare? Då gör du bäst i att vara vaksam. Här är åtta saker att ha koll på.
1 Vad har egentligen hänt? Om företaget du är anställd i bara fått nya ägare som behåller samma organisationsnummer händer egentligen ingenting. Jobba vidare som vanligt.
2Om företaget du är anställd i blivit uppköpt av ett företag med annat organisationsnummer skulle det kunna vara fråga om en verksamhetsövergång. Då gäller särskilda regler.
3Om det är en verksamhetsövergång är de anställda skyddade enligt bland annat lagen om anställningsskydd. Regeln är att alla anställningar automatiskt ska gå över från den gamla arbetsgivaren till den nya, i teorin i alla fall.
Du måste inte följa
med till den nya ägaren i en verksamhetsövergång.
4Du måste inte följa med till den nya ägaren i en verksamhetsövergång. Men om du tackar nej kan du bli uppsagd på grund av arbetsbrist. Tänk också på att tacka nej till jobb kan påverka din rätt till ersättning från a-kassan.
5Om den gamla men inte nya ägaren har kollektivavtal, följer avtalet med i verksamhetsövergången åtminstone för de anställda som går över.
6I en verksamhetsövergång ska din nya och gamla arbetsgivare enas om vem som ska betala intjänade semesterpengar. Om du får pengarna utbetalade av din tidigare arbetsgivare vid övergången, kom ihåg att lägga undan dem till semestern!
7Tiden löper på. Du tar med dig din anställningstid från din tidigare arbetsgivare till den nya. Där löper den på. Det kan vara viktigt till exempel när man beräknar uppsägningstid eller turordning.
8Ring facket! Facket ska förhandla för medlemmarna på arbetsplatsen, både om det rör en verksamhetsövergång och vid ett vanligt ägarbyte.