OMBUDSMANNEN TIPSAR

”Få semestern godkänd innan du köper resa”

Fråga vad som gäller för semestern redan när du blir anställd. Det rådet ger Jenny Loblom, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 31 maj 2019
Jenny Loblom 2019
Jenny Loblom.

Vad är det vanligaste problemet runt semesterlön?
– Att man inte får någon semesterlön alls. Oftast förekommer det på ställen utan kollektivavtal. Det är vanligt att det uppdagas när någon slutar och upptäcker att man inte fått någon betald semester. När vi börjar titta upptäcker vi i många fall att semesterlagens 12 procent inte finns någonstans. Och då får vi lägga lönekrav.

Vad kan man göra?
– Jag tycker att man redan vid anställningstillfället ska ta reda på vad som gäller. Är det en anställning med betald semesterledighet eller en där semester­ersättning betalas ut med lönen? Då går det att följa genom lönebeskeden och se att det stämmer. Då slipper du stå där när det är dags för semester eller dags att sluta.

Arbetsgivaren ska ge besked två månader innan

Är det något annat man ska tänka på?
– Se till att du får semestern godkänd innan du köper resa! Det händer att medlemmar ansöker om ledigt, bokar biljetter och sedan får de nej. Arbetsgivaren ska ge besked två månader innan när det gäller sommarsemestern. Annars ska de ge besked skyndsamt, men det finns ingen bestämd tid.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här