Förbundsjuristen: Var uppmärksam vid ägarbyte
Eva-Lotta Ramberg ger råd. Foto: Pelle Brandt, Istockphoto
Dina rättigheter ÄGARBYTE

Förbundsjuristen: Var uppmärksam vid ägarbyte

När arbetsplatsen får nya ägare är det viktigt att som anställd vara aktiv, ställa frågor och kontakta facket, säger Eva-Lotta Ramberg, förbunds­jurist på HRF.

Publicerad 2 oktober 2023

I teorin är anställda väl skyddade vid ägarbyten och verksamhets­övergångar.
I praktiken är det si och så med det, säger Eva-Lotta Ramberg, förbundsjurist på HRF.

Det kan till exempel handla om att arbetsgivare och facket inte är överens om ifall det har skett en verksamhets­övergång.
– Det är klurigt, bland det svåraste att driva. Det vi tycker är en verksamhets­övergång, bedöms inte alltid vara det av domstolen.

Försök bilda dig en egen uppfattning om vad som pågår.

Hur ska man agera som anställd om jobbet plötsligt fått nya ägare?
– Uppmaningen är att vara uppmärksam, tänk på att det inte är säkert att saker sker per automatik. Ställ frågor, försök bilda dig en egen uppfattning om vad som pågår. Jag tror att det är många som inte vågar fråga vad det är som händer. Eller så tänker man att det bara ska lösa sig.

Vilka problem kan uppstå?
– Det kan till exempel handla om att man inte får sina intjänade förmåner, som semesterlön. Det är rätt vanligt att man glömmer bort personalen när man gör köpeavtalet och då finns det ingenting reglerat i avtalet om intjänade förmåner. Ta reda på vad du har tjänat in och vem som ska betala ut pengarna.

Ska man kontakta facket?
– Ja, det tycker jag. Arbetsgivaren ska förhandla sådant här med oss om det finns kollektivavtal eller medlemmar. Man bör vända sig till facket och kolla att det är gjort.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här