När arbetsplatsen får nya ägare är det viktigt att som anställd vara aktiv, ställa frågor och kontakta facket, säger Eva-Lotta Ramberg, förbundsjurist på HRF.
I teorin är anställda väl skyddade vid ägarbyten och verksamhetsövergångar.
I praktiken är det si och så med det, säger Eva-Lotta Ramberg, förbundsjurist på HRF.
Det kan till exempel handla om att arbetsgivare och facket inte är överens om ifall det har skett en verksamhetsövergång.
– Det är klurigt, bland det svåraste att driva. Det vi tycker är en verksamhetsövergång, bedöms inte alltid vara det av domstolen.
Försök bilda dig en egen uppfattning om vad som pågår.
Hur ska man agera som anställd om jobbet plötsligt fått nya ägare?
– Uppmaningen är att vara uppmärksam, tänk på att det inte är säkert att saker sker per automatik. Ställ frågor, försök bilda dig en egen uppfattning om vad som pågår. Jag tror att det är många som inte vågar fråga vad det är som händer. Eller så tänker man att det bara ska lösa sig.
Vilka problem kan uppstå?
– Det kan till exempel handla om att man inte får sina intjänade förmåner, som semesterlön. Det är rätt vanligt att man glömmer bort personalen när man gör köpeavtalet och då finns det ingenting reglerat i avtalet om intjänade förmåner. Ta reda på vad du har tjänat in och vem som ska betala ut pengarna.
Ska man kontakta facket?
– Ja, det tycker jag. Arbetsgivaren ska förhandla sådant här med oss om det finns kollektivavtal eller medlemmar. Man bör vända sig till facket och kolla att det är gjort.