Ersättning för datasupport hemifrån?
Jag löser dataproblem hemifrån, kan jag få ersättning? Illustration: Annika Carlsson
Fråga om jobbet

Ersättning för datasupport hemifrån?

Publicerad 22 maj 2017

Fråga:Finns det något lägsta antal timmar som arbetsgivaren måste betala ut lön och ersättning för, om jag kommer in till arbetet på min lediga dag och hjälper till med att lösa ett tekniskt problem? Vad gäller med betalning om min arbetsplats ringer hem till mig och jag kopplar upp mig från hemdatorn och löser deras problem? Eller om mina arbetskamrater ringer hem och behöver hjälp med att lösa ett problem?

Axel

Svaret är äldre än ett år

Svar:Om din arbetsgivare har beordrat dig att komma in och arbeta på din lediga dag så ska du ha din vanliga lön och 90 procent övertids­ersättning på det (eller två timmar ledigt per arbetad övertidstimme) om du är heltidsanställd. Det finns inget lägst antal timmar angivet för övertid, mer än att varje påbörjad halvtimme ska ersättas som full halvtimme.
Om du och din arbetsgivare är överens om att du ska hjälpa till hemifrån vid behov så ska du ha lön och övertidsersättning för det.
Om det är så att dina arbetskamrater ringer dig och ber om hjälp utan att det är förankrat hos arbetsgivaren så har du inte rätt till någon ersättning, men du är inte heller skyldig att hjälpa dem hemifrån.

Anette Olsson, ombudsman, Hotell- och ­restaurangfacket

Mejla din fråga!

Mejla frågan till redaktionen@hotellrevyn.se

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här