Fokus UNDERBEMANNING

Det gör facket åt problemet

Arbetsgivare har länge hållit nere bemanningen på gränsen till vad verksamheten tål. Pandemin gör bara problemet synligt, säger HRF:s avtals­sekreterare Per Persson.

Publicerad 20 oktober 2021
Det gör facket åt problemet
Arbetsgivaren har ansvaret för att schemalägga. Foto: Colourbox

Företagen hade låg ­bemanning även före pandemin, säger Hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Per Persson.
– Men pandemin sätter ljus på problemen med att man inte tar hand om sin personal. Hittar folk då jobb med bättre lön och villkor kommer de inte tillbaka när branschen nu behöver dem.

Även på de arbetsplatser som ­permitterat har det funnits problem med underbemanning.
– De som har jobbat har haft att göra hela tiden, säger Per Persson.

Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

Han tror inte på att den låga bemanningen åren före pandemin skulle bero på att det är svårt att förutse toppar.
– Arbetsgivare kan säga att de inte vet hur verksamheten ser ut från vecka till vecka, men jag är helt övertygad om att man kan förutse behoven och göra sin personalplanering utifrån det.

Många arbetsgivare använder sig av en liten fast grupp anställda, och bemannar sedan upp med personer som går på enstaka dagar, påpekar Per Persson.
– Det är ett missbruk av anställningsformen. Enstaka dagar ska användas för en dag ­i taget. Man får inte lägga upp ett schema så att man från början räknar med att luckor ska fyllas så.

Vad gör HRF åt problemen med underbemanning?
– Det är arbetsgivaren som bemannar och schemalägger. Kollektivavtalet ska följas. Vi fick med en skrivelse i Gröna riksavtalet där vi och Visita kom överens om att ett företag som missbrukar enstaka dagar inte får använda det under en period.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här