Arbetsgivare har länge hållit nere bemanningen på gränsen till vad verksamheten tål. Pandemin gör bara problemet synligt, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.
Företagen hade låg bemanning även före pandemin, säger Hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Per Persson.
– Men pandemin sätter ljus på problemen med att man inte tar hand om sin personal. Hittar folk då jobb med bättre lön och villkor kommer de inte tillbaka när branschen nu behöver dem.
Även på de arbetsplatser som permitterat har det funnits problem med underbemanning.
– De som har jobbat har haft att göra hela tiden, säger Per Persson.
Han tror inte på att den låga bemanningen åren före pandemin skulle bero på att det är svårt att förutse toppar.
– Arbetsgivare kan säga att de inte vet hur verksamheten ser ut från vecka till vecka, men jag är helt övertygad om att man kan förutse behoven och göra sin personalplanering utifrån det.
Många arbetsgivare använder sig av en liten fast grupp anställda, och bemannar sedan upp med personer som går på enstaka dagar, påpekar Per Persson.
– Det är ett missbruk av anställningsformen. Enstaka dagar ska användas för en dag i taget. Man får inte lägga upp ett schema så att man från början räknar med att luckor ska fyllas så.
Vad gör HRF åt problemen med underbemanning?
– Det är arbetsgivaren som bemannar och schemalägger. Kollektivavtalet ska följas. Vi fick med en skrivelse i Gröna riksavtalet där vi och Visita kom överens om att ett företag som missbrukar enstaka dagar inte får använda det under en period.