Nyheter arbetstid
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De vill hejda hyvlade tjänster

Heltider skärs ner till deltider. Deltider till lägre deltider. Fackklubben på Scandic Triangeln tror på andra lösningar för att möta arbetstoppar.

Publicerad 22 september 2015
De vill hejda 
hyvlade tjänster
Hanna Axelsson och Gustav Thusberg, fackligt aktiva på Scandic Triangeln. Foto: Peter Kroon

I stället för att en person sägs upp från en heltidstjänst, får flera anställda sina tjänster omförhandlade till en lägre anställningsgrad. Detta brukar kallas hyvling. Orsaken är att arbets­givare vill ha fler anställda med lägre tjänstgöringsgrad, som kan kallas in vid behov. För de anställda innebär det ekonomisk otrygghet och osäkra anställningsvillkor.
Scandic Triangeln i Malmö är en av de drabbade arbetsplatserna.  
– Anställningarna gick i vissa fall från en nivå där man kunde försörja sig, till en där man inte kunde det, säger Hanna Axelsson, frukostvärdinna och klubb­ordförande.

Det var i våras som flera anställda i servisen tvingades gå ner i tid.
Hanna Axelsson fick sina 80 procent neddragna till 50 procent.
– Efter att ha presterat bra och haft nöjda gäster i sju år fick jag en lön som låg nära existensminimum.
Senare anställda eller tim­anställda har fått timmar som hon kunde ha tagit, menar Hanna Axelsson.
– Det ger en känsla av att vara utbytbar. Man känner sig inte trygg i sin anställning när hyvlingen kan drabba vem som helst, oavsett hur länge man jobbat, säger Hanna Axelsson.

Som förklaring till neddragningarna talades det om ekonomi, men också om att anställda »rullade tummarna«, det vill säga hade för lite att göra.
Det här fick fackklubben att fundera ut en alternativ lösning, berättar Gustav Thusberg, nattreceptionist och fackligt förtroendevald. Klubben gjorde en detaljerad uträkning för hur bemanningen skulle kunna lösas utan neddragning av tjänster. Olika avdelningar har sina toppar vid olika tider på året.
– Det går att arbeta över avdel­­­ningsgränserna. Det går att schemalägga så att man jobbar på flera avdelningar, säger Gustav Thusberg.
Hanna Axelsson skulle till exem­pel kunna gå över till konferensen eller lunchen när hon jobbat klart på frukosten.
– Det känns konstigt att gå hem efter frukosten när det sedan kommer en timanställd som jobbar på lunchen, säger hon.

Efter två månader på 50 procent fick Hanna Axelsson en visstidsanställning på ytterligare 20 procent under sommaren. De övriga har fått mertid. Någon har jobbat över 100 procent. Det räddar ekonomin för stunden, men är ingen lösning i längden, menar klubben.  
– Det finns ingen förutsägbarhet i hur timmarna fördelas. Folk är rädda och arga. Förtroendet för arbetsgivaren har minskat, säger Hanna Axelsson.
Ingen kan räkna med att inkomsten i längden blir högre än vad den fasta deltiden motsvarar.
Att söka ytterligare ett deltidsjobb är ingen lösning.
– Det blir problematiskt att jobba på flera ställen, bland annat för att man oftast bara får veta schemat två veckor i förväg, säger Gustav Thusberg.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här