Hur hanterar man en arbetsgivare som blir aggressiv eller provocerar under en förhandling? Det får förtroendevalda från olika delar av landet lära sig på HRF:s nya förhandlingsutbildning.
– Vilka känslor kan du känna i en förhandlingssituation?
Anette Olsson, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, ser ut över konferensrummet.
– Rädsla.
– Ilska.
– Glädje.
Det är dag två på HRF:s nya förhandlingsutbildning för förtroendevalda.
På schemat står bland annat förhandlingsprocessen, enstaka dagar och som i dag, strategier för att hantera känslor, aggressioner och provokationer.
– Det viktigaste och första steget är att vara medveten om sina känslor. Det är viktigt att du tar en sekund till att fundera på om det du tänker säga verkligen leder mot ett förhandlingsresultat, säger Anette Olsson.
Det känns bra att vara förberedd.Vanessa Golden, platsombud
Deltagarna är klubbstyrelser eller platsombud från olika delar av landet. De är speciellt inbjudna för att testa utbildningen.
Vanessa Golden är platsombud på Stiftsgården Stjärnholm i Oxelösund. Hon tycker att hon lär sig mycket.
– Det är matnyttigt. Jag är bara varit förtroendevald i två år och har inte haft några förhandlingar än, men det känns bra att vara förberedd.
Något Vanessa tar med sig tillbaka är kunskapen om vilka frågor hon som platsombud faktiskt kan förhandla om.
– Det och hur enstaka dagar kan vara kollektivavtalsbrott. Det är ju något som många arbetsgivare utnyttjar.
Förhandlingsutbildningen kommer att erbjudas i alla HRF:s avdelningar. I Stockholm kommer den att hållas senare i höst, säger Viktoria Melin, kassör i HRF:s Stockholmsavdelning, som är en av kursledarna.
– Vi ser ett intresse hos de förtroendevalda att gå kurser. Sedan är det många som vet att de har rätt att gå fackliga utbildningar, men inte känner att de kan kräva det just nu med tanke på personalbrist och annat. Men det börjar röra på sig.