Nyheter A-kassa
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De väljer bort a-kassan

"A-kasseavgiften gräver för stort hål i plånboken", säger Daniel Mattisson. Han och branschkollegan Kajsa Bysell är enbart medlemmar i Hotell- och restaurangfacket, inte i a-kassan.

Publicerad 15 maj 2013
De väljer bort a-kassan
HRF:arna Daniel Mattisson och Kajsa Bysell är inte med i a-kassan, Foto: Anja Liljefors

Var fjärde HRF-medlem är inte med i Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, och är därmed oförsäkrade om de skulle bli arbetslösa.
– Jag skulle gärna ha gått med i a-kassan om den var billigare, säger Kajsa Bysell.
Hon jobbar som barista på ett kafé på Centralstationen i Stockholm. Hon har fast jobb på heltid och upplever sin arbetssituation som säker på SSP som driver kaféet: »ett stort företag som inte varslar på det sättet« som hon beskriver det. Kajsa berättar att hon prioriterar medlemskap i facket.
– Jag känner att fackmedlemskap väger tyngre för mig, jag känner mig tryggare. Men det är fel att så många av oss känner att vi måste välja mellan facket och a-kassan på grund av att vi inte har råd.

Daniel Mattisson, dealer på Casino Cosmopol i Stockholm, är också enbart med i HRF. Medlemskap i facket är att få påverka sin arbetssituation, tycker han.
– A-kasseavgiften gräver för stort hål i plånboken. Med en tillsvidareanställning på heltid har jag en känsla av säkerhet. Min arbetsgivare, Svenska spel, är statlig och det går bra för den. Med våra löner som är inte höga blir det svindyrt att vara med i båda, säger Daniel.

För en hotell- och restaurang­anställd har avgiften höjts från 97 kronor 2007 till dagens  390 kronor i månaden. Det gör HRAK till den dyraste ­a-kassan bland LO-förbunden. Att det inte skulle bli någon sänkning stod klart när ­finansminister Anders Borg presenterade vårbudgeten i april.
– Chockhöjningen av avgiften till arbetslöshetsförsäkringen är regeringens största misslyckande. Det är djupt orättvist att de som har de lägsta lönerna ska ha högsta avgifterna för att få vara med i a-kassan, sa HRF:s förbundsordförande Ella Niia i en kommentar då.

På HRF:s avdelning Stockholm-Gotland berättar kassör Per Persson att de tar upp vikten av att vara med i a-kassan på fackets ­medlemsutbildningar.
– Att regeringen inte sänkte ­a-kasseavgiften visar att de inte är intresserade av att göra det bättre för arbetslösa. Utan jobb och a-kassa återstår försörjningsstöd eller ta jobb till villkor som är sämre än i kollektivavtalet.
Per Persson menar att det kommer att leda till en utveckling som på sikt pressar ner lönerna.

Medan Kajsa Bysell även i fortsättningen tänker prioritera facket före a-kassan har Daniel Mattisson bestämt sig för att vara med i båda. En kompis till honom blev nyligen varslad om uppsägning.
– Hon jobbade på ett stort, statligt bolag och var den enda i sin avdelning som var med i a-kassan. Man ska komma ihåg att a-kassan är en solidarisk försäkring. Det är helt fel av regeringen att få det att låta som ett bidrag.

Fakta: Om avgiften

  • Medlemsavgiften till a-kassan HRAK består sedan 2007 av två delar.
  • Arbetslöshetsavgiften, 255 kronor, är pengar som går direkt till staten.
  • Intäkterna från grund­avgiften, 135 kronor, bekostar a-kassans verksamhet.
  • De allra flesta medlemmar ska betala båda avgifterna, totalt 390 kronor.
  • Den som är helt arbetslös behöver bara betala grundavgiften. Det finns också andra grupper som är undantagna.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här