Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Därför slutar de restauranganställda

Förr slutade restauranganställda jobbet för att de blev förbannade på något. Nu slutar man för att få omväxling. Kanske studera eller arbeta i en annan bransch.

Publicerad 10 december 2004

Både arbetsgivare och fack är bekymrade över personalomsättningen och ville ta reda på varför folk slutar.
4 300 frågeformulär skickades till hotell och restauranger. Varje anställd som slutade skulle fylla i. Bara 219 svar kom in.

– De flesta av dem som slutat sina jobb har ingen stark anknytning till branschen, säger Olle Hammarström.
Han är en av de två medlarna som hjälper restaurangbranschen med att ta fram ett nytt lönesystem.

Resultatet stämmer med bilden att många tar tillfälliga jobb under en viss fas i livet, utan att sikta på att bli kvar.
Av dem som slutat är det bara ungefär en fjärdedel som stannar kvar i branschen.
– Branschen har ju krav på en flexibilitet, så det kanske är bra att det finns människor som hoppar in när det behövs. 60 procent slutar av »naturliga skäl« och branschen vill ha inhoppare.

Olle Hammarström gjorde redan för 30 år sedan en statlig utredning om varför folk slutade sina jobb i hotell- och restaurangbranschen.
– Då kom vi fram till att det inte fanns någon konfliktlösningsförmåga i företaget. Det var högt arbetstempo och folk blev stingsliga. Många slutade för att de blev förbannade. Det kunde vara de mest triviala skäl.
– Så verkar det inte vara i dag, säger Olle Hammarström.
De flesta som slutar i dag anger positiva faktorer på det nya stället som anledning. Omväxling, utveckling och strävan efter något nytt.
Negativa faktorer på det nuvarande jobbet kommer lägre, som låg lön och problem med chefer eller arbetskamrater.
– Arbetstiderna spelar en mindre roll än vad vi trodde, säger Olle Hammarström.

Läs mer om undersökningen:
Därför slutade jag jobbet. Läs mer här >>
Det här ska jag göra i stället. Läs mer här >>
»Personalomsättningen är inget stort problem i branschen« Läs mer här >>
Så gjordes undersökningen. Läs mer här >>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här